Stagehandleiding voor de oriënterende stage Accountancy
In deze stagehandleiding je meer informatie over de orienterende stage van de opleiding Accountancy. Deze handleiding is bestemd voor begeleiders van studenten die gaan starten met de oriënterende stage van de opleidingen Finance & Control en Accountancy.
U bent (mogelijk aankomend) de begeleider vanuit de stagebiedende organisatie, verder op deze pagina te noemen: bedrijfsmentor. Deze handleiding heeft als doel duidelijkheid te geven over de oriënterende stage, de opleiding Accountancy in het algemeen en wat de verwachtingen zijn ten aanzien van de stagebiedende organisatie.
We hopen dat deze handleiding bijdraagt aan een voorspoedig verloop van de oriënterende stage. Bij vragen kunt u contact opnemen met het stagebureau van Fontys Economie & Communicatie.
De volgende zaken komen hieronder aan bod:
- Achtergrondinformatie
- De stage
- De verwachtingen
- Een weekplanning
- Praktische informatie
Het Career Office van Fontys Economie en Communicatie
Vragen? Neem contact met ons op.
Achtergrondinformatie
Van jonge professionals wordt niet alleen verwacht dat zij pro-actief en zelfstandig zijn, maar ook dat zij hun verantwoordelijkheid nemen. Het onderwijs van de opleiding sluit hierop aan. Deze vaardigheden worden vanaf dag één van een student verwacht. In het eerste jaar coachen de docenten de student veelvuldig.
De intensiteit van coaching neemt elk jaar af en de student krijgt steeds meer verantwoordelijkheden. Daarnaast ligt de focus op onderzoekend vermogen. Studenten zijn in staat de stof snel eigen te maken. Het curriculum is concentrisch. Dit betekent dat de student elke periode steeds meer kennis en vaardigheden opdoet. Deze kennis staat altijd in relatie tot de kennis en vaardigheden die de student al heeft.
De opleiding Accountancy leidt op tot accountant. Nederland kent vier soorten accountants; openbaar accountant, intern accountant, overheidsaccountant, accountant in business. Na de studie kiezen de meeste studenten voor de opleiding tot Accountant-Administratieconsulent (AA) of Register Accountant (RA).
De belangrijkste competentiegebieden van een accountant zijn:
- Administratieve dienstverlening
- Fiscaliteit
- Controle
- Advisering
De stage
De student werkt mee in de organisatie en maakt kennis met de beroepspraktijk. De nadruk van de stage ligt op de ontwikkeling van de student. Tijdens de oriënterende stage houdt de student zijn/haar vorderingen en werkzaamheden bij en stelt hij/zij een portfolio op.
Samengevat zijn de doelstellingen van de oriënterende stage:
- Kennismaken met het beroepenveld
- Kennismaken met een organisatie en het zien van samenhang tussen verschillende disciplines binnen de organisatie
- Doen van onderzoek en daarmee doorlopen van het onderzoekstraject
- Oefenen in reflecteren, presenteren en rapporteren door middel van een presentatie over de organisatie, het beschrijven van de stagewerkzaamheden en het opstellen van persoonlijke leerdoelen en daarop reflecteren
Criteria stageplaatsen en opdracht
De opleiding heeft een aantal criteria opgesteld om de kwaliteit van de oriënterende stage te bewaken. Deze criteria zijn:
- De stageopdracht(en) en werkzaamheden sluiten aan op bachelorniveau en bevatten voldoende analytische en adviserende aspecten, verantwoordelijkheden en zelfstandig werk
- De stageopdracht(en) sluit(en) voldoende aan bij het beroepenveld van de opleiding
- Het stagebedrijf bestaat uit minimaal 5 medewerkers
- De student krijgt de beschikking over een werkplek
- De bedrijfsmentor kan voldoende tijd besteden aan begeleiding, feedback e.d.
- De hoeveelheid routinematige werkzaamheden is beperkt
- De bedrijfsmentor beschikt over minimaal hbo werk- en denkniveau
Duur orienterende stage
In semester vier van de opleiding (tweede helft van het tweede leerjaar) wordt de oriënterende stage aangeboden. De student gaat 18 weken lang, 5 dagen per week, stagelopen bij de organisatie. De student dient gemiddeld 20% van de stagetijd van de organisatie te krijgen (1 werkdag per week) om aan het portfolio te werken. De overige stagetijd dient de student werkzaamheden van bachelorniveau binnen de organisatie uit te voeren.
Gedurende de eerste weken zal er echter meer tijd besteed worden aan het portfolio, gezien de hoeveelheid workshops die gevolgd dienen te worden. Indien het onderzoek gekoppeld is aan de werkzaamheden zal er van deze verhouding afgeweken worden.
Onderzoeksopdracht
De student voert tijdens de stage een praktijkonderzoek uit volgens de onderzoekscyclus van de opleiding. De student besteedt, minimaal één dag in de week, aandacht aan de volgende zaken:
- Aanleiding van het onderzoek;
- Doelstelling;
- Probleemstelling;
- Deelvragen;
- Afbakening;
- Methodologie en dataverzameling.
De probleemstelling, de hoofdvraag, is een open vraag, waarop het antwoord nog niet bekend is. Vervolgens wordt onderzoek gedaan en literatuur geraadpleegd. De uitkomsten van het onderzoek en een samenvatting van de bijbehorende theorie komen in het portfolio.
Portfolio en beoordeling
De student wordt aan het eind van de stage beoordeeld op het functioneren en het portfolio. In het portfolio worden de onderstaande punten opgenomen:
- Een presentatie over de organisatie, waarbij de theorie gekoppeld wordt aan de praktijk
- Een beschrijving in de vorm van een logboek met de uitgevoerde stagewerkzaamheden
- Een schriftelijke rapportage over het praktijkonderzoek
- Een reflectie op de persoonlijke leerdoelen en de ethisch dilemma's
De student wordt beoordeeld op de volgende beroepshoudingsaspecten:
- Beroepshouding en functioneren binnen de organisatie (verantwoord handelen)
- Sociale en communicatieve vaardigheden (professioneel handelen)
- Onderzoeksopdracht (onderzoekend vermogen)
Stagebeoordelingszitting
Aan het eind van de stage vindt een stagebeoordelingszitting plaats. De student verzorgt een presentatie en verdedigt zijn portfolio ten overstaan van de bedrijfsmentor en de stage begeleider. Het functioneren van de student wordt tijdens deze bijeenkomst besproken. Mede aan de hand van de documenten bepaalt de stagebegeleider het resultaat voor de gehele stage.
Voorbeelden van stageopdrachten
- Beschrijven van processen
- Opstellen van procedures
- Beschrijven van de administratieve organisatie met vermelding van knelpunten en oplossingen
- Samenstellen van een jaarrekening met bijbehorende fiscale aangiften
- Implementeren van een automatiseringssysteem
- Opstellen van een gebruikershandleiding
- Toepassen en uitvoeren van een kostprijssystematiek
- Bijdragen aan het onderzoeken en realiseren van een kwaliteitssysteem
De verwachtingen
Rol van de bedrijfsmentor
De bedrijfsmentor is vanuit de stagebiedende organisatie de contactpersoon voor de stagebegeleider en is de begeleider van de stagiair. Van de bedrijfsmentor wordt voor zover mogelijk vakinhoudelijke begeleiding verwacht.
De bedrijfsmentor zorgt daarnaast voor het:
- Vooraf bespreken en afstemmen van de werkzaamheden
- Investeren in introductie en inwerkperiode
- Leggen van de nodige contacten voor de student
- Faciliteren van middelen en verantwoordelijkheden voor de student om de doelstellingen te bereiken
- Toezien op het dagelijks functioneren van de student
- Periodiek met de student bespreken van de voortgang van de werkzaamheden
- Fungeren als aanspreekpunt als zich tijdens de stage praktische vragen voordoen
- Contact opnemen met de stagebegeleider als zich problemen voordoen
- Aanwezig zijn bij de twee bedrijfsbezoeken van de stagebegeleider
- Lezen van het portfolio en geven van een beoordeling van de werkzaamheden en de persoonlijke ontwikkeling van de stagiaire
- Beoordelen van de student op geschiktheid voor de beroepspraktijk
- Evalueren van de stage
Rol van de stagebegeleider
De taken van een stagebegeleider bestaan uit het:
- Maken van afspraken voor bezoeken van de organisatie
- Monitoren voortgang van de student
- Geven van inhoudelijke tips aan de student hoe hij/zij de werkzaamheden tot een goed einde kan brengen
- Beoordelen van de student en het ondersteunen van de bedrijfsmentor hierbij
- Contact leggen tussen de student, de organisatie en de opleiding
Weekplanning
Tijdens de stage zijn er een aantal belangrijke momenten en/of contactmomenten tussen de stagebegeleider, de student en de bedrijfsmentor:
Week 0: de stageaftrap voor student zal plaatsvinden op donderdag in de week voorafgaande aan de stage.
Week 2: stagebegeleider belt bedrijfsmentor voor een eerste kennismaking en regelt het eerste bedrijfsbezoek.
Week 2 en 3: verplichte workshops voor de stagiaire bij Fontys in Eindhoven. De onderwerpen zijn: onderzoek en ethiek.
Week 4 en 5: stagebegeleider legt het eerste bedrijfsbezoek af, waarbij de student een presentatie geeft over de organisatie.
Week 9 en 10: verplichte terugkomdag voor de student inclusief een feedbacksessie bij Fontys.
Week 10: stagebegeleider belt bedrijfsmentor over voortgang naar aanleiding van de tussentijdse beoordeling en regelt het tweede bedrijfsbezoek.
Week 15: workshop onderzoek (CVT) voor de stagiaire bij Fontys.
Week 16: student levert het stageportfolio in via Gradework.
Week 18: stagebegeleider legt het tweede bedrijfsbezoek af. Student houdt een presentatie waarin het onderzoek wordt gepresenteerd en verdedigd het portfolio. De beoordeling wordt via een rubric ingevuld.
Praktische informatie
Ziekte en verzuim
Bij kortdurende ziekte moet de student de bedrijfsmentor en de stagebegeleider inlichten. In het geval van langdurige ziekte (langer dan een week) dient de student ook de stagecoördinator op de hoogte te brengen. Bij langdurig verzuim overlegt de stagebegeleider met de bedrijfsmentor en evt. de stagecoördinator wat de consequenties zijn.
Geheimhouding
Het is mogelijk om het portfolio te classificeren als geheim. U moet zich wel realiseren dat de stagebegeleider het portfolio moet kunnen beoordelen. Bij een geheimhoudingsplicht is de stagebegeleider de enige die toegang krijgt tot de documenten.
Onderzoek
Het is niet toegestaan om de student onderzoek te laten doen uit naam van Fontys Hogeschool; dit dient altijd uit naam van de organisatie te gebeuren.
Stageovereenkomst
Voordat de stage begint ontvangt de bedrijfsmentor een bevestiging per mail. Deze mail bevat een overeenkomst met de algemene voorwaarden waaronder de stage plaatsvindt. Het is mogelijk om een stageovereenkomst tussen student en de organisatie af te sluiten. Er zijn mogelijkheden om gebruik te maken van de stageovereenkomst van Fontys Hogeschool.
Stagevergoeding
Fontys Hogeschool Economie & Communicatie geeft geen bindend advies met betrekking tot vergoedingen. De stagebiedende organisatie maakt zelf afspraken met de student over stagevergoedingen.
Vakantie
De stagebiedende organisatie maakt zelf afspraken met de student hoeveel verlof erin de stageperiode opgenomen kan worden.
Wettelijke aansprakelijkheidsverzekering
Fontys Hogeschool heeft voor alle studenten een collectieve WA-verzekering afgesloten. Deze verzekering dekt geen autoschade. Indien door schuld van de student schade wordt veroorzaakt met een auto van de stagebiedende organisatie zal de student zijn eigen verzekering moeten aanspreken.
Tot slot
Hartelijk dank voor uw interesse in het (mogelijk) begeleiden van onze student. We kijken uit naar een plezierige samenwerking. Mochten er nog vragen of onduidelijkheden zijn, dan kunt u contact met ons opnemen.
\