Student Elmar over de kopopleiding Leraar Biologie

‘Ik wil met een positieve aanpak het verschil maken in het onderwijs’

​Waarom heb je destijds voor de Kopopleiding gekozen?

“Ik heb de opleiding Biologie afgerond, maar het werkveld was voor mij niet uitdagend genoeg. Waarbij ik van tevoren het idee had dat ik vooral met planten en dieren ging werken, bleek in de praktijk dat het vooral uit onderzoekswerk bestond. Oftewel: achter een computer verslagen schrijven. Ik miste de afwisseling en interactie in mijn werk, dus besloot ik de kans te grijpen om door te studeren aan de lerarenopleiding. Ik krijg energie van de jonge doelgroep en dat is de voornaamste reden om als docent te gaan werken.”

Hoe combineerde jij je studie met werk en privé?

“Wat vooral fijn is: naast de studie loop je stage, en daar krijg ik een vergoeding voor. Dit zorgt ervoor dat ik naast mijn studie en stage niet hoef te werken en dat geeft ruimte. Ruimte om in drukke periodes met beide benen op de grond te blijven staan. Nu ik terugkijk op mijn studieperiode, besef ik wel dat ik iets teveel in het moment heb gewerkt. Terwijl, als je vanaf het begin vooruitwerkt, ervaar je meer rust in drukke periodes. Ook kies ik ervoor mijn portfolio samen te stellen met enkel praktijkervaringen. Terwijl je er net zo goed ook studieopdrachten in mag verwerken, maar dat is niet zoals ik het voor me zie. Dat zorgt voor veel extra werk. Dus een tip voor wie efficiënt wil werken: gebruik zowel je praktijkervaringen als studieopdrachten in je portfolio. Dat scheelt een hoop tijd.”

Hoe wil jij nu in het werkveld het verschil maken in het onderwijs?

“Op het nieuws zie je steeds vaker voorbijkomen dat de algemene taalvaardigheid achteruitgaat. Ik ben van mening dat taalvaardigheid in ieder vak kan terugkomen. Tijdens mijn lessen besteed ik daarom ook aandacht aan het goed lezen van teksten en op een duidelijke manier een antwoord formuleren. Met een knipoog naar het vak Nederlands. Door hier bewust mee bezig te zijn, hoop ik de algemene taalvaardigheid van mijn leerlingen te verbeteren. Wat leuk is om te zien: het werkt aanstekelijk! Door het belang van taal bespreekbaar te maken, merk ik dat er onder collega’s steeds meer draagvlak ontstaat voor deze manier van lesgeven. Daarnaast wil ik met een positieve aanpak het verschil maken in het onderwijs. Voor veel leerlingen is de pubertijd een kwetsbare periode waarin onzekerheid de overhand neemt. Ik merk dat een leerling die goed in z’n vel zit, goed informatie opneemt en makkelijker leert. Daarom hecht ik veel waarde aan het opbouwen van een vertrouwensband met leerlingen door rake vragen te stellen en daarop door te vragen. Wellicht kan ik ze helpen beter in hun vel te zitten. Ik gebruik de pauze voor dit soort gesprekjes om ze oprechte aandacht te geven.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Blijf vooral jezelf en ga niet anderen nadoen. Word je eigen docent en geef les op een manier die goed voelt voor jou. Ga op zoek naar creatieve oplossingen om je lessen vorm te geven. Zo probeer ik binnen mijn vakgebied unieke voorbeelden te laten zien. Een mooi voorbeeld uit de klas: tijdens de les zet ik een natuurdocumentaire aan zonder geluid. De tekst, die verzin ik er zelf bij. De leerlingen kijken voor hun gevoel naar een film, maar de onderliggende gedachte is natuurlijk dat ze de lesstof tot zich nemen. Eigenlijk zonder dat ze het bewust in de gaten hebben, zijn ze aan het leren. Dat vind ik mooi! Oké, het is best lastig zelf een verhaal te verzinnen bij een bestaande documentaire (haha), maar als het lukt dan merk je echt dat leerlingen er helemaal in opgaan. Dat is leuk om te zien!”

Sfeerafbeelding Fontys