Radboudumc

Over het Radboudumc

Onze missie is: to have a significant impact on health and healthcare. We willen vooroplopen bij de ontwikkeling van duurzame zorg: zorg die mens en milieu zo gezond mogelijk houdt, zinnig en betaalbaar is, en liever voorkomt dan geneest. Zorg die er ook nog is voor de kinderen van onze kinderen. Dat doen we in alle drie onze kerntaken: zorg, onderwijs en onderzoek. We werken innovatief, persoonsgericht en samen met anderen in netwerken. 
Lees meer over onze strategie en wat werken bij het Radboudumc betekent. Onze collega’s vertellen je er graag over, #wijzijnradboudumc. 

De Professionele Leerwerkplaats MBRT, Radboudumc 

Per september ’23 start deze professionele leerwerkplaats. In onze leerwerkplaats leert iedereen (student, professional en docent) van en met elkaar. Het leren vindt plaats in de praktijk, in een authentieke zorgcontext, over de disciplines en zelfs over de afdelingen heen. 

De afdelingen en de stageplaatsen 

De afdeling Radiotherapie 
Op de afdeling Radiotherapie werken ongeveer 65 MBB’ers. Iedereen rouleert over twee locaties: het Radboudumc en het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen. In totaal hebben de verschillende locaties vijf lineaire versnellers met cone beam CT, een Big Bore multi-slice CT, mouldroom en een faciliteit voor brachytherapie. Tevens is op de locatie Radboudumc een MR-Linac in gebruik. Bij Radiotherapie is de allerbeste en 100% persoonsgerichte zorg in alles het uitgangspunt. Per jaar worden circa 2.600 bestralingsbehandelingen uitgevoerd, waarvan een groot deel met IMRT/VMAT die voor 95% online worden gepositioneerd.  

De afdeling Beeldvorming (Radiologie & Nucleaire Geneeskunde) 
De afdeling Beeldvorming is een grote afdeling met circa 110 MBB’ers. Dagelijks worden meer dan 400 patiënten op de afdeling onderzocht en behandeld. Daarbij wordt binnen de zeven modaliteiten die de afdeling kent (Interventieradiologie, Nucleaire Geneeskunde, MRI, CT, Conventionele Radiologie, Echografie en Mammografie) gewerkt met de beste en meest geavanceerde apparatuur die beschikbaar is. Een afdeling waar continu technologische innovatie vanzelfsprekend is, maar waar hoogwaardige en persoonsgerichte academische zorg altijd voorop staat. 

De afdeling kindercardiologie (Amalia, echocardiografie) 
De afdeling kindercardiologie is een kleine afdeling, waar 9 echolaboranten werken, waarvan 3 in opleiding. De echolaboranten werken op de polikliniek kindergeneeskunde en werken nauw samen met de 6 kindercardiologen die werkzaam zijn binnen het Amalia Kinderziekenhuis. Het werk van een echolaborant bestaat uit het maken van echo’s op de polikliniek tijdens het spreekuur van de kindercardioloog en in de kliniek bij de kinderen die opgenomen zijn. De kindercardiologie is een afdeling waar persoonsgerichte zorg voorop staan. 

Stralingsbeschermingsdeskundigen, Arbo- en milieudienst (AMD) 
De stralingsbeschermingsdeskundigen van de AMD (5 personen) zijn een belangrijke schakel in de stralingsorganisatie van het Radboudumc en de Radboud Universiteit. We verlenen diensten binnen deze organisaties, bij netwerkpartners en zorgen voor verbinding tussen de bij de stralingsorganisatie betrokken collega’s. We zorgen actief voor implementatie van geldende wet- en regelgeving en werken gelijktijdig aan het voortdurend optimaliseren van de stralingsorganisatie. Onder de stralingsorganisatie vallen onder andere de grotere afdelingen zoals afdeling Beeldvorming, Radiotherapie, het laserinstituut FELIX en het Cyclotron. Daarnaast zijn er vele toepassingen van  ioniserende straling bij kleine(re) afdelingen, zoals tandheelkundige apparatuur, cone beam CT’s, isotopenlaboratoria, toepassingen met ingekapselde bronnen, elektronenmicroscopen, hybride OK en mobiele röntgenapparatuur.  

Radboudumc Health Academy 

De Radboudumc Health Academy is een onderwijsinstituut met (praktijk)opleidingen van paramedici tot verpleegkundigen en van artsen tot onderzoekers. Het Radboudumc kan hierdoor optimaal inspelen op ontwikkelingen in het onderwijs. Zo kunnen professionals al tijdens de opleiding binnen één instituut met elkaar in contact komen en vanuit één gedachte worden opgeleid.  Lees meer over onderwijs, opleiden en ontwikkelen in ons leerkompas. 


Missie, visie en uitgangspunten

Ruimte om te leren op de werkplek, in een veilige omgeving is voor ons de belangrijkste kernwaarde. Ontmoeten en verbinden zijn van belang om de veilige leeromgeving te creëren waarin gelijkwaardigheid centraal staat. We willen werken in een interprofessionele leer- en werkomgeving waarin innovatief wordt samengewerkt en waar ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling. 


Onze visie op opleiden

Wij vinden het belangrijk dat er een veilige leeromgeving is voor studenten, professionals, docenten en iedereen die betrokken is bij onze professionele leerwerkplaats. Door het creëren van deze leeromgeving, waarin gelijkwaardigheid centraal staat, wordt iedere betrokkene uitgedaagd en gehoord. Daarnaast wordt de samenwerking tussen het Radboudumc, Fontys en de student versterkt waardoor de lerende driehoek (student, werkveld en opleiding) ontstaat.  



Wat zijn de gemeenschappelijke onderzoeks- en innovatielijnen?

Deze informatie volgt binnenkort.


Wordt er samengewerkt met andere professionele werkplaatsen binnen de organisatie?

In onze leerwerkplaats leert iedereen (student, professional en docent) van en met elkaar. Het leren vindt plaats in de praktijk, in een authentieke zorgcontext, over de disciplines en zelfs over de afdelingen heen. De betrokken afdelingen zijn: Beeldvorming (Radiologie, Echografie en Nucleaire Geneeskunde), Radiotherapie, Kindercardiologie (echografie) en AMD, stralingsbeschermings-deskundigen.