Symposia voor professionals en voor ouders

Sfeerafbeelding Fontys

Het symposium voor professionals startte met een korte inleiding over het project, waarna wethouder Visscher van Gemeente Eindhoven vanuit haar portefeuille Jeugd, Onderwijs, Verkeer en Vervoer het symposium opende met een bevlogen relaas over communicatieve beperkingen bezien vanuit het beleidsperspectief. Na een introductie over Ondersteunde Communicatie en de rol hiervan binnen de zorgverlening door dr. Yvonne van Zaalen (FPH), werd het plenaire ochtenddeel afgesloten door een vraaggesprek tussen Stijn Deckers (FPH) en John van Heukelingen, de vader van Manon, een jonge vrouw van 28 met het Pitt Hopkins Syndroom. Het ouderperspectief op communicatie en de grote zorg kwamen hierin duidelijk naar voren. Deelnemers konden daarna kiezen uit 10 verschillende workshops, deels ingevuld met projectopbrengsten, maar ook verzorgd door verschillende partners zoals Kentalis en Heliomare.

Sfeerafbeelding Fontys

Meer dan 200 personen hebben het goed georganiseerde symposium bezocht. De deelnemers waren zeer tevreden over de inhoud van de dag. In het restaurant op de 1e verdieping van locatie TF stonden zo’n 15 hulpmiddelenleveranciers en organisatie om hun producten te tonen. Deelnemers aan het symposium, maar ook medewerkers en studenten konden hier bijvoorbeeld aan de slag met spraakcomputers en ervaren hoe het is om een computer met alleen je ogen te besturen. De presentaties zijn hier te vinden.

Tevens is er een afsluitend symposium georganiseerd voor ouders van kinderen met een communicatieve beperking. Tijdens dit afsluitende symposium zijn presentaties gehouden over de interne en externe processen die belangrijk zijn bij communicatie en zijn workshops gegevens over het inzetten van apps, het inzetten van oogbesturing en het inzetten van film als ondersteunde communicatie. De powerpoints van deze presentaties zijn hier te vinden.

• Eindsymposium
    • Programma Symposium