Sprint naar content

Communicatie - International Communication Management

  • 4 jaar
  • Engels
  • Bachelor
  • Full-time
Eindhoven

Kom kennismaken

  • Proefstuderen
  • Meeloopdagen
  • En meer...

Bij International Communication Management (ICM) in Eindhoven zijn we gek op mensen. Voetbalsupporters, badmintonners, kunstenaren, advocaten: wie of wat je ook bent, het maakt niet uit. We zijn benieuwd naar wat ze beweegt, nieuwsgierig naar hun motieven, geïnteresseerd in hun weerstanden. Omdat we weten dat ieder succesvol communicatieproject daar begint. Bij het kennen van mensen. Want als we dat voor elkaar hebben, kunnen we doen waar we goed in zijn: deze mensen in beweging brengen.

Over de opleiding

Het communicatievak is altijd in beweging. Bij ICM studeer je in een internationale klas met studenten van over de hele wereld. Hierdoor leer jij vanuit verschillende perspectieven te kijken naar een communicatievraagstuk. Je leert mensen te verleiden, te informeren en aan je te binden. En het leuke is, tijdens de opleiding werk je voor echte bedrijven en organisaties. Voor deze organisaties ben jij de katalysator die veranderingen in gang zet. Met jouw internationale blik weet jij als geen ander hoe je organisaties voorbereidt op een diverse maatschappij.

Waarom de opleiding International Communication Management bij Fontys?

  • Je studeert in een internationale klas met studenten van over de hele wereld;
  • Vanaf dag één werk je voor echte opdrachtgevers;
  • Je bereidt je voor op een internationale carrière of voor een carrière bij een internationale organisatie in Nederland;
  • Tijdens de opleiding kun je alle kanten op (letterlijk) en ontdek je alle facetten van het vak.

 

Wat ga je leren?

De wereld wordt steeds internationaler en Nederland wordt steeds diverser. Dit vraagt om nieuwe ideeën en creatieve oplossingen. Jij hebt de passie en drive om in andere richtingen te denken. Bij ICM leer je niet alleen alles over communicatie, branding, merkstrategie en de inzet van online en offline media, maar je leert ook waar jouw talenten liggen en hoe je deze vormgeeft.

  • Vaardigheden, zoals: creative writing, intercultural communication, presenting, research methods, critical thinking;
  • Kennisvakken, zoals: communication theory, media, marketing communication, social psychology;
  • Praktijkopdrachten voor echte klanten, zoals: creating a mediaplan, developing creative campaigns;
  • Een goede mix tussen les, werkcolleges, projectwerk en zelfstudie.
What is ICM

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Course structure

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 
 

Binnenkijken bij de opleiding International Communication Management

 
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Placeholder for Fontys video
Entering the doors of Fontys you can feel the place inviting you to explore yourself and the world.''
 

Opbouw

In het eerste jaar bestaat je lesweek uit: 

  • 20 uur les
  • 10 uur projectwerk
  • 10 uur zelfstudie

In het eerste jaar van de opleiding International Communication Management (ICM) leer je de 4 hoofdthema’s in de communicatie: Media, Branding & Activation, Reputation & Relations en Content & Creation. Je krijgt grip op de veelzijdigheid van communicatie en legt de basis voor een specialisatie in een deelaspect van communicatie.

In jaar 2 bouw je voort op de inzichten die je in jaar 1 hebt opgedaan. Je gaat je meer verdiepen in geavanceerde onderwerpen, zoals: crisis communication en strategic brand management. In de tweede helft van het jaar volg je modules over storytelling en online communicatie. Het jaar sluit je af met de strategy challenge waarin je aan de slag gaat met een maatschappelijk vraagstuk, zoals bijvoorbeeld de plastic soep in de oceaan of racisme bij sollicitaties. Je doet communicatieonderzoek en ontwikkelt een communicatiestrategie die bijdraagt aan het oplossen van het probleem. 
Tijdens het derde jaar ga je op stage. Je werkt ongeveer 5 maanden op de communicatieafdeling van een organisatie. Dit kan natuurlijk gewoon in Nederland, maar zeker ook in het buitenland. Je mag zelf een stagebedrijf zoeken, maar wij hebben ook een lijst van bedrijven waar studenten eerder stage hebben gelopen.
Tijdens de tweede helft van het jaar volg je een minor. Hiermee kun je kiezen voor een specialisatie in een deelgebied van communicatie, zoals online communicatie of gedragsbeïnvloeding. Maar je kunt ook een minor kiezen in een ander vakgebied, zoals psychologie of een vreemde taal. Minoren kun je volgen bij alle hogescholen in Nederland of bij één van onze partnerhogescholen over de hele wereld.
Het laatste jaar staat in het teken van afstuderen. Het hele jaar werk je als een zelfstandig communicatiespecialist aan meerdere opdrachten voor echte opdrachtgevers. Alles wat je geleerd hebt in de voorgaande jaren breng je in de praktijk. Sommige opdrachten voer je individueel uit en voor grotere opdrachten verzamel je een team van afstudeerders, waarmee je organisaties helpt met het oplossen van hun communicatievraagstuk.
 
 

Na je opleiding

Organisaties hebben professionals nodig om hun verhaal te vertellen, de juiste boodschap over te brengen en de dialoog aan te gaan. Met klanten, burgers en mensen uit de doelgroep. Hierin kun jij het verschil maken. Communicatieprofessionals vind je niet alleen bij communicatieafdelingen en communicatie- of reclamebureaus. Ze zijn tegenwoordig overal te vinden en dus ben je na je opleiding breed inzetbaar. 


Na de opleiding ICM kun je aan de slag als: 

  • Communicatiemedewerker of -adviseur
  • Social media specialist
  • Brand manager
  • Content creator
  • Eventmanager
  • Copywriter (tekstschrijver)
  • Conceptontwikkelaar
  • Mediastrateeg
  • Digital marketeer
 
Video van Amyi Bacon over de studie International Communication Management

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

 

Agenda

Meld je hier aan voor een van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een Open dag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.

Open Dag
4, 5 & 25 november 2023
Programma

Heb jij al een paar opleidingen in gedachten? Fijn! Dan is het tijd voor de volgende stap. Bezoek onze open dag en kom sfeer proeven, want of het écht klikt merk je het beste op onze campus. Onze studenten en docenten leiden je met plezier rond. 

Onze open dagen zijn op:
4 november: Eindhoven, Utrecht en Venlo
5 november: Den Bosch, Sittard en Tilburg
25 november: Eindhoven*

*Extra open dag van een aantal opleidingen in verband met verhuizing naar nieuwbouw (Social Work, Logopedie, Podotherapie, Mens en Techniek, MBRT, Fysiotherapie, Verpleegkunde, Verpleegkunde - Technische stroom, Zorg en Technologie, Pedagogiek, Leraar Pedagogiek & Leraar Basisonderwijs.) 

Wil jij erbij zijn? Laat je gegevens achter en krijg als eerste bericht.

Meer weten over de opleiding Communicatie - International Communication Management

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Heb je geen recht op studiefinanciering en ben je ouder dan 30 jaar, dan kom je in aanmerking voor STAP-subsidie.

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je, bij voorkeur, vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Aanmelden na 1 mei? Informeer bij de opleiding naar de mogelijkheden.

Houd je Studielink berichten in de gaten, deze ontvang je ook op het emailadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Vanaf half mei is het mogelijk om je betaalgegevens in te voeren in Studielink.

Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.