Communicatie (incl. Advertising)

  • 4 jaar
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Eindhoven

Kom kennismaken

Ja, dat wil ik
  • Online voorlichting
  • Kom proefstuderen
  • En meer...

Ben jij geïnteresseerd in de verhalen van organisaties, merken en bedrijven? Alles wat zij doen, vertelt een verhaal. Tijdens de opleiding Communicatie leer jij die verhalen te maken: van een volledige huisstijl tot online content en van een reclamecampagne tot een flyer.

Over de opleiding

Het communicatievak is divers, uitdagend en altijd in beweging. Je probeert steeds op nieuwe manieren met mensen in gesprek te komen. Je leert mensen te verleiden, te informeren en aan je te binden. Hoe zet jij samen met organisaties met jouw frisse ideeën een verandering in gang? Alleen met scherp inzicht en grote verbeeldingskracht krijg je het juiste concept en de juiste content via het juiste kanaal bij je doelgroep. 

Waarom de opleiding Communicatie?

  • Je kunt alle kanten op en ontdekt alle facetten van het vak tijdens je studie.
  • Kies de afstudeerrichting Advertising wanneer je wilt werken in de reclamewereld.
  • Vanaf dag één werk je aan de verhalen van echte opdrachtgevers!
  • We dagen je uit een originele blik te ontwikkelen.

Liever in een internationale klas studeren?

De opleiding Communicatie is er ook in het Engels. Hierin studeer je in een internationale klas met studenten uit de hele wereld. Er is veel aandacht voor interculturele communicatie en het werken in een internationale omgeving. Bekijk de opleiding International Communication Management.

 

Wat ga je leren?

De wereld verandert. Dit vraagt om nieuwe ideeën en oplossingen. Je hebt de passie en het lef om in andere richtingen te denken. Je houdt er van om je ideeën te realiseren. Dit leer je bij Communicatie in Eindhoven. Bij ons leer je het vak, maar je leert vooral je eigen kracht ontdekken en je talenten vorm te geven. 

  • Vaardigheden, zoals: schrijven, samenwerken, presenteren, onderzoeken, creatief en kritisch denken.
  • Kennisvakken, zoals: communicatietheorie, media, marketingcommunicatie, sociale psychologie.
  • Praktijkopdrachten, zoals: mediaplan maken en creatieve campagne ontwikkelen en uitvoeren.
  • Een goede mix tussen les, werkcolleges, projectwerk en zelfstudie.
 
afspelen

Roy Boateng, eerstejaars student, opleiding Communicatie Eindhoven

"Al in het eerste jaar ga je samen aan de slag voor echte opdrachtgevers. Alles wat je leert in de kennislessen pas je direct toe in de praktijk."

 

Hoe ziet je studieweek er uit?

Studeren in deze tijd ziet er anders uit en is een mix van online en offline onderwijs. We vinden het heel belangrijk dat onze studenten niet alleen online contact houden, maar ook onderling persoonlijk contact hebben. Dat geldt zowel voor het contact met je medestudenten als voor het contact met je docenten. Daarom zorgen we voor een goede mix van online en offline onderwijs. We noemen dat 'blended learning'. Straks volg je bijvoorbeeld een deel van de colleges vanuit je eigen studeerkamer en voor het andere deel ben je welkom op de campus. Iedere opleiding kiest de best passende mix.

Hoe ziet dat er ongeveer uit? Kijk hieronder de video!

Wat houdt blended learning in?

  • Theorie volg je online, via kennisclips of kennislessen van een docent.
  • Werkcolleges vinden plaats op school met je medestudenten en docenten, 1 of 2 dagen in de week.
  • 1-op-1 gesprekken met je docent kunnen zowel online als op school plaatsvinden.

Zo ziet het er uit bij ons

Bekijk onze campus op je eigen tempo via onze 360 graden tour!

Sfeerafbeelding Fontys
 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Aantal eerstejaars
 
198
140
Lesuren per week
 
18-24
18-24
Door naar het tweede jaar
 
68%
64%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 45%
43%
 
HBO-bachelor of hoger 49%
48%
Doorstuderen
 
15%
13%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
85%
werkloos
7%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 19-09-2020
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij met wiA of wiB, toelating wel mogelijk na behalen wiskundetoets
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Heb je nog een vraag over de opleiding Communicatie in Eindhoven? Stuur me gerust een app, ik beantwoord ze graag!"

Quinty, tweedejaars student Communicatie Eindhoven

 

Opbouw

In het eerste jaar bestaat je lesweek uit: 

  • 20 uur les
  • 10 uur projectwerk
  • 10 uur zelfstudie

In het eerst jaar leer je de 4 hoofdthema’s in de communicatie: Media, Branding & Activatie, Reputatie & Relatie en Content & Creatie. Je krijgt grip op de veelzijdigheid van communicatie en beslist of de afstudeerrichting Advertising bij je past. De propedeuse moet je in één jaar halen. 

Switch mogelijkheid
Mocht je er bij de start van je opleiding achterkomen dat deze opleiding toch niet goed bij je past, dan heb je bij Fontys de mogelijkheid om tot 1 oktober over te stappen naar een andere economische opleiding. Hierdoor kun je met zo min mogelijk studievertraging van opleiding switchen, wanneer de opleiding niet goed bij je past.

Vanaf het tweede jaar ontwikkel je je in de richting waarin je uitblinkt en kunt doen wat jij belangrijk vindt. 

Communicatie
In het tweede jaar maak je een verdiepingsslag rondom de communicatiethema’s Reputatie & Relatie en Branding & Activatie. Je volgt kennisvakken en ontwikkelt je professionele vaardigheden. Ook laat je in twee praktijkopdrachten zien dat je een echt bedrijf of organisatie een scherp advies kunt geven over een actueel communicatievraagstuk. Eerdere opdrachtgevers waren de Rabobank, PSV Eindhoven en Extrema. In de tweede helft van het jaar loop je je eerste stage. Stage in het buitenland is hierbij ook een optie. 

Advertising
In jaar 2 draait het om ‘campagnes’. Stap voor stap leer je vanuit een scherpe analyse prikkelende concepten te vertalen naar cross-mediale campagnes voor een merk of bedrijf. Compleet met de juiste content en uitwerking. De tweede helft van het jaar loop je stage bij een bureau dat je aanspreekt. 

Communicatie
In het begin van het derde jaar ga je aan de slag met een maatschappelijk probleem zoals bijvoorbeeld de plastic soep of eenzaamheid onder ouderen. Je doet communicatieonderzoek en ontwikkelt een communicatiestrategie die bijdraagt aan het oplossen van het probleem.  

Advertising
Je ontwikkelt een communicatiestrategie, je voert onderzoek uit en ontwikkelt je adviesvaardigheid. Ook adviseer je een opdrachtgever over een vernieuwende en onderscheidende communicatieaanpak.  

In het derde jaar kies je twee keuzemodules waarin je verder werkt aan je persoonlijk profiel als communicatie expert.  

Daarnaast volg je een minor. Ga voor een minor in het buitenland, onze eigen communicatieminor ‘Strategies for innovative communication’ of een minor buiten de opleiding.  

Communicatie
Je werkt aan twee teamopdrachten en je doet onderzoek naar een 'trending topic' in het vakgebied. Daarnaast voer je een individuele opdracht uit voor een organisatie waarvoor je een strategisch advies geeft. Als je deze ‘meesterproef’ met goed gevolg hebt afgelegd, laat je met de opdracht Persoonlijke Positionering zien dat je klaar bent voor het communicatievak.  

Advertising
Je gaat als junior creatief aan het werk bij Grof Geschut, ons eigen communicatiebureau. Je krijgt te maken met krappe deadlines en een hoog werktempo. Net als in de praktijk, waar je ook vaak ‘op commando’ creatief moet zijn. 

Daarna voer je bij een gerenommeerd reclamebureau een aantal complexe opdrachten van begin tot eind uit. Heb je deze ‘meesterproef’ met goed gevolg afgelegd? Dan laat je met een Persoonlijk Positioneringsstatement en een vol portfolio zien dat je klaar bent voor het reclamevak. 

 
 

Na je opleiding

Organisaties hebben professionals nodig om hun verhaal te vertellen, de dialoog aan te gaan met klanten, met burgers, met mensen uit de doelgroep. Hierin kun jij het verschil maken. Na je opleiding kun je aan de slag als: 

  • Communicatiemedewerker of -adviseur
  • Social media specialist
  • Eventmanager
  • Copywriter (tekstschrijver)
  • Conceptontwikkelaar
 

Benieuwd naar het beroepenveld waar je terechtkomt?

Bekijk dit filmpje en zie waar onze studenten stagelopen.

 

Meer weten over de opleiding Communicatie Eindhoven

Kom kennismaken

  • meld je aan voor events
  • stel je vragen
  • kom praten met studenten

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.
Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer.   
Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Heb je geen goede laptop? Schaf er een aan! Programma’s als InDesign, Photoshop of Premiere vragen nogal wat rekenkracht en geheugen en ook een goed beeldscherm is geen overbodige luxe. Met een tablet alleen kom je er niet!

Elke Apple Macbook Pro voldoet. Ze zijn stevig, hebben een goed scherm, gaan lang mee en hebben een prima accu.

Voor een Windows-laptop adviseren we minimaal een Core i5 snelheid, minimaal 2.4 Ghz, minimaal 8 Gb intern geheugen en een sterke videokaart van Nvidea of AMD. Windowsversie 7 of hoger voldoet.

Beide systemen – Apple en Windows – worden ondersteund door Fontys. Voor de opslag op harde schijf raden we een SSD harddisk aan. Ze schrijven en lezen niet alleen sneller dan een gewone harddisk, ze zijn ook nog eens schokbestendig

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je wordt uitgenodigd voor de Studiekeuzecheck.
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

In de factsheet vind je de belangrijkste opleidingsinformatie handig op een rij.

Download de factsheet