Begeleiding bij afstand tot de stage- en/of arbeidsmarkt
Een aanzienlijke groep hbo-gediplomeerden met een bijzonder kenmerk zoals een functiebeperking of met een extra ondersteuningsbehoefte zit thuis, ondanks een groeiend aantal vacatures. Ze blijken een kleinere kans te hebben op het vinden van een baan en als ze een baan vinden, is deze vaak op lager niveau dan ze zouden willen (Büscher-Touwen e.a., 2018; Gillies, 2012; Van der Zwan e.a., 2020). De gemiddelde arbeidsparticipatiekloof tussen de groepen hoogopgeleide jongeren met en zonder een arbeidsbeperking of ondersteuningsbehoefte bedraagt 7,9% (ECIO, 2021). Studenten met een arbeidsbeperking of een ondersteuningsbehoefte nemen dus minder deel aan de arbeidsmarkt in vergelijking met gelijkaardig opgeleide medestudenten zonder een arbeidsbeperking of ondersteuningsbehoefte.
Fontys for Society
Als onderwijsinstelling zijn wij van mening dat het talent van deze groep te groot is om onbenut te laten en beschouwen we de situatie als ongewenst en een verspilling van talent op persoonlijk en maatschappelijk niveau. Ook het bedrijfsleven deelt deze mening in toenemende mate. Als onderwijsinstelling willen wij hierbij onze verantwoordelijk nemen. Dit hebben we als eerste gedaan door het belang van toegankelijk en inclusief onderwijs hierbij te onderstrepen door het thema op te nemen in de Fontys strategie: Fontys for Society.
Door deze groep studenten net die extra begeleiding aan te bieden, vergroten we de kans dat onze studenten een duurzame plek op de arbeidsmarkt kunnen krijgen. Hiermee geven we inkleuring aan ons motto: Fontys for Society!
Bij het voorbereiden en begeleiden van de studenten op het vervolg is het van belang om studenten goed te begeleiden bij dit (keuze)proces, waarbij er 2 ontwikkellijnen zijn:
- Gericht op zelfinzicht en wat bij je past.
- Inzicht in de (keuze)mogelijkheden tijdens en na de studie.
Dit is naar voren gekomen tijdens een onderzoek verricht door ResearchNed in opdracht van Fontys Hogeschool (2020) bij technische en economische opleidingen. Als je wilt sparren over hoe je dit kunt doen: neem contact op met de studiekeuzeadviseurs van dienst Studentenvoorziening. Zij hebben expertise niet alleen op het gebied van studiekeuze, maar zeer zeker ook op begeleiden van keuzeprocessen en begeleiden van de oriëntatie op het vervolg na de studie.
Ben je geïnteresseerd in professionalisering, kennisuitwisseling met collega’s en de nieuwste ontwikkelingen rond coaching binnen en buiten Fontys? Sluit je dan aan bij het netwerk Studentcoaching op Teams.
Als een student aangeeft dat er een extra ondersteuningsbehoefte is tijdens de studie en deze meer of iets anders nodig heeft dan je kunt bieden als studentcoach, dan kun je de student doorverwijzen naar:
- Intern binnen je eigen opleiding c.q. instituut (conform de intern geldende afspraken) naar een slb-coördinator of begeleidingsteam.
- Intern binnen Fontys naar een studentendecaan via Fontys Helpt of Fontys Helps.
Als de student een extra ondersteuningsbehoefte heeft en zich gaat oriënteren op de periode na de studie, dan kan de student worden doorverwezen naar:
- Studiekeuzeadviseurs via Fontys Helpt of Fontys Helps voor oriëntatie op switch of een vervolgstudie.
- Career Jumpstart via hun website. Zij bieden voor bijna-afgestudeerde Fontys studenten, die richting de arbeidsmarkt gaan, met een extra ondersteuningsbehoefte jobcoaching aan.
- Een externe partij waar studenten naar verwezen kunnen worden, is SWOM .
SWOM (Stichting Studeren en Werken Op Maat) is thuis in de wereld van begeleiding en de geldende wet en regelgeving voor studenten met een afstand tot de arbeidsmarkt. Denk hierbij aan de participatiewet en de wet banenafspraak. Naast deze inhoudelijke kennis zijn ze thuis in het begeleiden van studenten naar een arbeidsplek die past bij hun mogelijkheden en kwaliteiten. Studenten met bijvoorbeeld een functiebeperking of een psychische aandoening dan wel een fysieke beperking kunnen een beroep doen op SWOM. Fontys verwijst studenten graag naar hen door!
- Handreiking “Stapsgewijs naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt"
- Factsheet “Jobcoaching bij Fontys"
- Tips voor het borgen van deze extra ondersteuning binnen het instituut (volgt)
- Career Jumpstart
Wil je jezelf meer ontwikkelen op het gebied van jobcoaching of wil je meer achtergrond informatie:
Training docent als jobcoach
Deze training is bedoeld voor de ervaren docentcoach die de loopbaanbegeleiding van (bijna) afgestudeerde studenten met een ondersteuningsbehoefte willen begeleiden.
Bekijk het ontwikkelaanbod op Fontys HubMeld je aan voor het netwerk Studentcoaching
Ben je geïnteresseerd in professionalisering, kennisuitwisseling met collega’s en de nieuwste ontwikkelingen rond coaching binnen en buiten Fontys? Sluit je dan aan bij het netwerk Studentcoaching op Teams.
Aanmelden bij het netwerk StudentcoachingBrochure ‘Stapsgewijs naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt’
Handvatten om jobcoach principes toe te passen in de onderwijscontext
Bekijk of download naar de brochure