Sprint naar content

Event 'Samen werken aan impact'

Sfeerafbeelding Fontys

Programma-inhoud

Op woensdag 4 december organiseren programma Hybride leer- en onderzoeksomgevingen (HLO), lectoraat Professionele werkplaatsen, lectoraat Versterking impact praktijkgericht onderzoek en netwerk WONDER het event:

Samen werken aan Impact: Onderwijs, Onderzoek en Beroepspraktijk in verbinding

Tijdens het event gaan we in gesprek over hoe (hybride) leer-werkomgevingen écht een verschil maken in de maatschappij. Wat maakt een leer-werkomgeving impactvol en waar , waar zit die impact. Hoe dragen we met onze samenwerkingen binnen deze omgevingen bij aan (complexe) authentieke, maatschappelijke opgaven en creëren we dus waarde for society?

Ook staan we stil bij het belang van praktijkgericht onderzoek binnen het hoger onderwijs, vanwege hun sterke verbinding met beroepspraktijken en leer-werkomgevingen. Studenten, docenten, onderzoekers en werkveldpartners delen hun ervaringen en samen verkennen we hoe we hybride leeromgevingen ontwerpen en inrichten zodat deze aansluiten bij maatschappelijke behoeften. Samen werken aan Impact!

Het programma is compleet. Ontdek op deze pagina wat er in de ochtend en middag op de planning staat.


10.30-11.00 uur

Welkom

De dagvoorzitter Peter Bos heet je welkom op deze dag.
Daarna gaat hij in gesprek met Lia Spreeuwenberg (programmaleider Hybride Leer- en Onderzoeksomgevingen, Fontys Hogeschool) en Miranda Snoeren (lector Professionele Werkplaatsen, Fontys Hogeschool).

11.00-12.00 uur

Impact en doorwerking van praktijkgericht onderzoek

Gezamenlijke sessie rondom impact en doorwerking van praktijkgericht onderzoek door Theo Niessen (lector Versterking Impact Praktijkgericht Onderzoek, Fontys Hogeschool), Daan Andriessen (lector Onderzoekend Vermogen, Hogeschool Utrecht) en Harry van Vliet (lector Doorwerking Praktijkgericht Onderzoek, Hogeschool van Amsterdam).

12.00-12.30 uur

Gesprek met gebruikers van HLO's, zoals bruggenbouwers, studenten, bewoners en werkveldpartners

Hoe maken (hybride) leer-werkomgevingen écht een verschil in de maatschappij? Wat maakt een leer-werkomgeving impactvol, en hoe creëren we waarde die de samenleving verder helpt?


13.15-14.30 uur

Workshopronde 1

In professionele werkplaatsen werken álle actoren uit de samenleving samen aan maatschappelijke vraagstukken. We nemen jullie mee in de praktijk van dit transdisciplinair samenwerken en de worstelingen en kansen die betrokkenen zien. We delen de belangrijkste inzichten uit onderzoek dat het lectoraat Professionele Werkplaatsen recent uitvoerde met vijf van deze werkplaatsen en zoomen met studenten van de Professionele Werkplaats Maatschappelijke Impact in op hun ervaringen in de praktijk.

Workshopleiders: Janneke van den Heuvel (programmamanager Professionele Werkplaatsen en Bruggenbouwer PWMI, Fontys Hogeschool) & Mariëlle Taks (senior onderzoeker lectoraat Professionele Werkplaatsen, Fontys Hogeschool) & Tom van Valderen (student Toegepaste Psychologie, Fontys Hogeschool) & Marco Luten (student Social Studies, Fontys Hogeschool)
In deze workshop besteden we aandacht aan het project ‘Co-constructie van responsieve leeromgevingen in het beroepsonderwijs’, een SIA RAAK-PRO project waarin het leren en onderzoeken over de grenzen van praktijken heen centraal staat.
Aan de hand van de Photovoice methode gaan de deelnemers in gesprek over de impact van hybride leeromgevingen in termen van waarde voor de betrokkenen. We gaan graag samen met de deelnemers in gesprek over hoe we dit type leerwerkomgevingen kunnen co-construeren zodat studenten en professionals samen werken, leren en onderzoeken over de grenzen van hun eigen praktijk heen. Centraal staat de vraag: hoe realiseer je samen leeromgevingen die waardevol zijn voor alle betrokkenen?
Bij het co-constructie project zijn onderzoekers, docenten en praktijkpartners betrokken vanuit mbo en hbo. Veel van de betrokken onderzoekers maken ook deel uit van het WONDER netwerk, een netwerk van boundary crossende onderzoekers. Ook daar zullen we kort iets over vertellen.
Wil je weten op welke manier je de waarde van de leeromgeving in beeld kan brengen en versterken? Kom dan naar onze workshop.

Workshopleiders: Erica Bouw (lector Beroepsonderwijs, Hogeschool Utrecht) & Thieme Stap (senior onderzoeker lectoraat Professionele Werkplaatsen, Fontys Hogeschool)
De Complextool helpt docenten, praktijkpartners, studenten, en onderzoekers om samen te bepalen hoe uitdagend een praktijkopdracht moet zijn, zodat het leerproces voor elke deelnemer effectief en doelgericht is. De complextool is uitgebreid van de hbo-context naar ook de mbo-context. Tijdens de sessie: *) Leer je hoe je de complexiteit van praktijkvraagstukken kunt inschatten en optimaliseren voor mbo- en hbo-studenten. *) Krijg je inzicht in de andere praktijken van collega’s waar zij verbeteringen kunnen aanbrengen in ten aanzien van de complexiteit van het vraagstuk of de complexiteit van het samenwerkingsproces en de begeleiding van actoren. *) Kun je minimaal twee aandachtspunten benoemen die je zou kunnen verbeteren bij het werken rondom een praktijkvraagstuk.. Deze workshop is geschikt voor iedereen die betrokken is bij praktijkgericht onderwijs en onderzoek, zoals docenten, praktijkpartners, en andere onderwijsprofessionals. Of je nu al ervaring hebt met praktijkvraagstukken of nog in de verkennende fase zit, deze workshop biedt de inzichten en vaardigheden die je nodig hebt om studenten optimaal voor te bereiden op hun toekomstige beroep en samen werken, leren en innoveren te stimuleren.

Workshopleiders: Suzanne Raaijmakers (consultant Onderwijsinnovatie, Fontys Hogeschool) & Anje Ros (lector Goed Leraarschap, Goed Leiderschap, Fontys Hogeschool) & Henderijn Heldens (lector Onderwijs in Verbinding, Fontys Hogeschool)
Wat is de ontstaansgeschiedenis van een HLO? Welke rol speelt onderzoek daarin, vanuit perspectief van studenten, onderwijsprofessionals, werkveldpartners en lectoren/onderzoekers? En welke handvatten biedt dat om tot een steviger verankering te komen van onderzoek in de samenwerking tussen onderwijs en beroepspraktijk? Deze vragen staan centraal tijdens deze sessie. We gebruiken een recente gevalideerd kijkkader om gezamenlijk deze vragen te verkennen.

Workshopleiders: Marielle Stevens (docent-onderzoeker lectoraat Professionele Werkplaatsen, Fontys Hogeschool) & Esther Havekes (coach, Fontys Hogeschool) & Lia Spreeuwenberg (programmaleider Hybride Leer- en Onderzoeksomgevingen, Fontys Hogeschool)
In de workshop ‘Theory of Change - Van actie naar impact’ verkennen we de relatie tussen activiteiten en gewenste resultaten. We introduceren de aanpak ‘Theory of Change’ om de bijdrage van jouw activiteiten aan grotere impactdoelen inzichtelijk te maken.
Deze aanpak helpt om je positieve impact te laten zien en te communiceren. Ook helpt het om financiers te overtuigen en iedereen op één lijn te krijgen.
Ontdek in deze workshop welke effecten je bereikt en hoe je van actie naar impact komt, zowel op korte als lange termijn!

Workshopleiders: Margit Ruis (impactadviseur, Fontys Hogeschool) & Theo Niessen (lector Versterking Impact Praktijkgericht onderzoek, Fontys Hogeschool)

14.45-16.00 uur

Workshopronde 2

De samenwerking binnen hybride leerwerkomgevingen tussen inwoners/eindgebruikers, studenten, docenten, werkveldprofessionals en andere actoren is sterk bepalend voor de impact ervan, maar kent vele uitdagingen. Het lectoraat Professionele Werkplaatsen (PW) deed de afgelopen jaren verkennend onderzoek naar de ontwikkeling van deze samenwerkingen en naar factoren die deze ontwikkeling kunnen versterken. Op basis van de bevindingen onderscheiden we vier ontwikkelfasen. Tijdens deze workshop maak je kennis met deze ontwikkelfasen en gaan we in gesprek over in hoeverre je deze herkent in je eigen praktijk en hoe je jouw samenwerkingsverband een boost kunt geven om jullie impact te vergroten.

Workshopleiders: Petra Swennenhuis (docent-onderzoeker lectoraat Professionele Werkplaatsen, Fontys Hogeschool) & Miranda Snoeren (lector Professionele Werkplaatsen, Fontys Hogeschool)
Authentieke leeromgevingen draaien om mensen. Zij vinden elkaar, besluiten samen te gaan werken, leren en onderzoeken. Dat is mooi, maar gaat niet vanzelf. Het begeleiden van leerprocessen is essentieel in een authentieke leeromgeving. Want hoe zorg je ervoor dat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft? Er een goede balans is tussen autonomie en structuur? En dat iedereen betrokken is én vanuit zichzelf gemotiveerd, zodat de authentieke leeromgeving een succes is en blijft? Wat heb je daarvoor nodig? Kies voor deze workshop als je daarmee aan de slag wilt!

Workshopleiders: Karen Schreurs & Yolanda Lentz & Janine Dobbelsteen (consultants programma Hybride Leer- en Onderzoeksomgevingen, Fontys Hogeschool)
Fontys biedt studenten op een veelheid aan manieren de kans om zich te ontwikkelen in authentieke, hybride leeromgevingen (HLO's) waar leren, werken en onderzoeken samenkomen. Het meest vernieuwende aan een HLO is de manier waarop onderzoek en onderwijs met actoren binnen én buiten Fontys samen worden gebracht. Binnen het concept HLO zijn hierbij verschillende verschijningsvormen te onderscheiden, afhankelijk van de nadruk op de creatie dan wel de toepassing van kennis, op leren over de praktijk dan wel leren in de praktijk, op het samenwerken met meerdere disciplines, et cetera. In deze sessie wordt dieper ingegaan op de verschillende verschijningsvormen, elk met hun eigen potentieel met betrekking tot de leerervaring van de student én van alle andere betrokken actoren. Deelnemers kunnen hiermee inspiratie opdoen en krijgen handvatten om gerichter na te denken over een mogelijke verschijningsvorm voor hun eigen onderwijsomgeving.

Workshopleider: Janco Duijs (consultant programma Hybride Leer- en Onderzoeksomgevingen, Fontys Hogeschool)
In januari 2024 verscheen het artikel ‘Tien voor Impact: uitdagingen en aanbevelingen voor hybride leeromgevingen’. In deze workshop gaan we aan de slag rondom de 10 daarin genoemde strategische uitdagingen en aanbevelingen voor het duurzaam ontwikkelen van impactvolle hybride leeromgevingen. We werken systemisch, door positie in te nemen ten aanzien van de herkenbaarheid van de uitdaging. We wisselen voorbeelden uit en gaan vooral samen op zoek naar wat zorgt voor de doorbraak. De deelnemers krijgen het artikel mee naar huis.

Workshopleiders: Maria Custers & Joyce van den Boogaard (consultants programma Hybride Leer- en Onderzoeksomgevingen, Fontys Hogeschool)
In deze workshop presenteren we de tool Leren(d) impact maken, een tool voor het identificeren en versterken van de impact van onderwijsinnovaties in hoger onderwijs. Steeds meer opleidingen zijn betrokken bij transdisciplinair onderwijs en/of interprofessioneel leren middels open-eind leeromgevingen. Ze veronderstellen dat de activiteiten en producten doorwerking hebben, maar vinden het nog een uitdaging om hier grip op te krijgen. De tool Leren(d) Impact maken is ontwikkeld en ontworpen binnen de onderwijsinnovatie Praktijkinnovatie Gezondheidszorg en Welzijn (PZW) van de HAN waarin studenten van 10 opleidingen werken aan praktijkvraagstukken uit het brede Zorgdomein. Tijdens de workshop leggen de onderzoekers de achtergrond van de tool uit waarna de deelnemers aan de slag gaan met eigen casuïstiek. De deelnemers brengen al werkende wijze op het canvas hun acties in beeld op de vijf impact domeinen. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek over de relevantie en toepasbaarheid van de tool.

Workshopleiders: Haske van Vlokhoven & Anne Khaled (senior researchers, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)

16.00-16.30 uur

Afsluiting

Reflectie op de dag door een gesprek van dagvoorzitter Peter Bos met
Arian Steenbruggen, lid College van Bestuur, Fontys Hogeschool.

Vanaf 16.30 uur

Borrel

Aan het einde van de dag is er gelegenheid voor een borrel. Een perfecte gelegenheid om even bij te praten en nieuwe mensen te ontmoeten.


Locatie

Het event vindt plaats bij het Academisch Genootschap, Parklaan 93, 5613 BC in Eindhoven.

Parklaan 93, Eindhoven

Locatiekaart op adres: Parklaan 93, Eindhoven

Parkeren

Er zijn 40 (gratis) parkeerplaatsen op het terrein aan de achterzijde van de villa, ingang via de Fazantlaan (GPS Fazantlaan 16). In de wijk is het betaald parkeren. Op vijf minuten loopafstand ligt P+R Fuutlaan.

Openbaar vervoer

  • Verlaat via centrumzijde het station (trap af vanaf het perron, tunnel linksaf)
  • Ga linksaf de Stationsweg op
  • Loop evenwijdig aan het spoor, weg van het centrum
  • Sla na 300 meter rechtsaf de Parklaan in; volg de bocht mee naar links
  • Ruim 200 meter na de bocht ligt het AG aan de rechterkant