(Hoog)begaafde studenten laten floreren
Goed leiderschap onderzocht hoe hoogbegaafde studenten in het hoger onderwijs kunnen floreren. Dit onderzoek heeft een aantal tools opgeleverd die docenten daarbij kunnen helpen.
Lees meerVoor doorstuderen is naast een aantal specifieke doorstroomdelen een algemeen keuzedeel voorbereiding hbo ontwikkeld.
Van de mbo studenten die een hbo opleiding starten is het aantal uitvallers en switchers nog steeds hoog (38%). Dit kan deels worden teruggevoerd op onvolledige voorlichting en begeleiding.
Pre Academic Programme, een vierdaags programma voorafgaand aan de studie om studiesucces en inclusiviteit te bevorderen.
De mbo-student succesvoller laten doorstromen naar het hbo door de mbo studenten de mogelijkheid te geven deel te nemen aan een realistische hbo ervaring
Momenteel is er veel te doen omtrent de BSA binnen Fontys. Voor een goede aanpak is besloten om naar de huidige en wenselijke invulling van de BSA te kijken.
Het project 'Goede Start' heeft als doel professionele en eenduidige communicatie met nieuwe eerstejaars die zich hebben aangemeld
Aan succesvol studeren gaat een succesvolle studiekeuze vooraf, dat weer vraagt om een succesvol studiekeuzeproces.
Op basis van onderzoek, benchmark, customer journey én inzicht in de huidige Fontyspraktijk, wordt een advies geformuleerd voor het gewenste palet aan ondersteuning op oriëntatie en studiekeuze voor professionals.
Wat gebeurt er als leerlingen er later achter komen dat zij een andere richting op willen gaan dan verwacht toen zij hun profielkeuze maakten?
Dit project focust zich op het studiekeuzeproces van de toekomstige student verbeteren door een upgrade in de studiekeuze activiteiten aan te brengen, te weten open dag, meeloopdag en proefstuderen.
Door het inzetten op het verbeteren en personaliseren van communicatie met de aankomende en startende student en het begeleiden in combinatie met goede begeleiding tijdens deze startperiode wil Fontys de student een warm welkom heten.
Het ontwikkelen van een voorlichting die volledig is toegespitst op de informatiebehoefte van de oriënterende mbo-student, en die hen verder helpt met de vraag of het hbo bij hen past en welke (economische) hbo-opleiding het beste aansluit.
Een Studiekeuzecheck waarbij de student kan reflecteren op basis van representatieve concrete ervaringen gecombineerd met een intakegesprek
Studenten worden in dit project ondersteund bij het ontwikkelen van competenties die nodig zijn om de overgang naar de arbeidsmarkt te maken.
Op welk moment in hun studie bepalen studenten hun keuze voor de vervolgstap na de bachelor: gaan zij werken, verder studeren, of kiezen zij iets anders? Welke motieven spelen daarbij een rol? En vooral: hoe kan Fontys studenten beter helpen om weloverwogen die keuze te maken?
De Startthermometer is een reflectie-instrument dat de student na de eerste lesweken en tentamens stil laat staan bij de eerder gemaakte studiekeuze en de eerste opgedane ervaringen.
Bildung is leren vanuit een individuele ontwikkelingsbehoefte. De vorming van de persoon van studenten heeft een doel.
Een talent scan geeft inzicht in de mate waarin iemand zijn of haar natuurlijke talenten herkent, ontwikkeld heeft en benut.
Binnen FLOT is een feedbackinstrument ontwikkeld waarmee de docent aan zijn studenten feedback op zijn pedagogisch-didactisch handelen kan vragen.
De Startthermometer is een reflectie-instrument dat de student na de eerste lesweken en tentamens stil laat staan bij de eerder gemaakte studiekeuze en de eerste opgedane ervaringen.
Studenten worden in dit project ondersteund bij het ontwikkelen van competenties die nodig zijn om de overgang naar de arbeidsmarkt te maken.
Het dialooginstrument geeft op basis van stellingen inzicht in hoe studenten en docenten de huidige kwaliteit van de coaching ervaren en hoe belangrijk ze de verschillende aspecten vinden.
Door het inzetten op het verbeteren en personaliseren van communicatie met de aankomende en startende student en het begeleiden in combinatie met goede begeleiding tijdens deze startperiode wil Fontys de student een warm welkom heten.
Goed leiderschap onderzocht hoe hoogbegaafde studenten in het hoger onderwijs kunnen floreren. Dit onderzoek heeft een aantal tools opgeleverd die docenten daarbij kunnen helpen.
Lees meerSEAL is een didactisch model waarin studenten zelfstandig leren door gezamenlijk in actie problemen op te lossen, in een betekenisvolle en praktijkgerichte setting.
Met het dialooginstrument Studiesucces kunnen coördinatoren, docenten en studenten samen de factoren die van invloed zijn op studiesucces onderzoeken en interventies doen.
Binnen FLOT is een feedbackinstrument ontwikkeld waarmee de docent aan zijn studenten feedback op zijn pedagogisch-didactisch handelen kan vragen.
SEAL is een didactisch model waarin studenten zelfstandig leren door gezamenlijk in actie problemen op te lossen, in een betekenisvolle en praktijkgerichte setting.
Met het dialooginstrument Studiesucces kunnen coördinatoren, docenten en studenten samen de factoren die van invloed zijn op studiesucces onderzoeken en interventies doen.
Fontys maakt werk van Hybride Leeromgevingen via een vierjarig programma. Een programma dat onderwijsinnovaties en kenniscreatie voor de opzet en (door)ontwikkeling van hybride leeromgevingen bevordert, zodat iedere student als onderdeel van diens opleiding kan leren en onderzoeken in een grensoverstijgende omgeving
meer informatieSocial Labs zijn plekken binnen Fontys waar studenten, docenten en werkveld met elkaar samenwerken. Hierdoor vervagen de grenzen tussen werken en leren.
meer informatie