Sprint naar content

‘Een prettige school met korte lijntjes’

Een passie voor taal heeft de 29-jarige Renée Kusters uit Someren altijd al gehad. Ze komt uit de journalistiek en heeft een tijdje als journalist bij het OM gewerkt, waar ze dagelijks aan de slag ging met jonge gedetineerden. Ze vond het heerlijk om hen dingen uit te kunnen leggen, maar er miste ‘iets’. En dat ‘iets’ heeft ze nu gevonden. Ze volgt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Nederlands bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS) en geeft ondertussen les bij een vmbo-klas in Deurne. Binnenkort wil ze nog een master gaan doen.

Dankzij een vriendin kwam Renée bij FLOS terecht. Ze hoorde haar verhalen aan, werd enthousiast en ging op onderzoek uit. “Mijn vriendin deed ook de opleiding tot lerares Nederlands in Sittard. Ik werd blij van de verhalen die ze vertelde. Twee weken later bezocht ik de open dag. De manier van aanpak, het maatwerk dat FLOS aanbiedt, sprak me direct aan. Hetzelfde geldt voor de opleiding zelf en de sfeer die er hangt. Het is een prettige school met korte lijntjes. Dat vertelde mijn vriendin een paar jaar geleden al en dat ervaar ik nu zelf ook.”

Eigen planning

Hoewel Renée in Someren woont en de Fontys-opleiding in Tilburg qua afstand een logische keuze zou zijn, koos ze er toch voor om iedere week een dikke vijftig kilometer af te leggen om in Sittard te kunnen studeren. En dan ook weer een dikke vijftig kilometer terug. “Toen ik de open dag in Sittard had bezocht, was de keuze meteen gemaakt. Ik vond het een prettig gevoel dat je in principe je hele planning zelf in mag delen. Wil jij in het eerste jaar alleen eerstejaarsvakken volgen? Dat kan. Wil jij ook al een aantal tweedejaarsvakken volgen? Ook dat is mogelijk. Je bent heel vrij in wat je doet. Je kan binnen twee jaar een studie doen die normaal vier jaar duurt. Ik lig op schema en doe er alles aan om voor de zomer af te studeren, maar als ik er langer over zou willen doen, is dat ook geen probleem.”

Studiegroepje

Renée werkt 24 uur per week op een school in Deurne. Iedere donderdagavond gaat ze naar school. Als het even kan, spreekt ze elke woensdagavond af met haar studiegroepje. “Ik raad iedereen aan om ook zo’n groepje te creëren. Voor sommige vakken staan maar drie of vier lessen gepland. Je doet vooral veel thuisstudie. Sommige mensen vinden het prettig om zelf te studeren, maar ik neem de studiestof liever door met mede-studenten. Je bouwt een hechte band op. Je moet allemaal wel eens een feestje annuleren om te kunnen studeren, maar dat is het zeker waard.”

De enthousiaste verhalen die Renée twee jaar geleden van haar vriendin hoorde, vertelt ze nu zelf ook. Mensen die twijfelen, geeft ze het advies mee om de open dag te bezoeken. “Of loop een dagje mee met een docent. Proef de sfeer. Krijg een beeld van de school, de studielast en de vakken. Kom erachter dat de docenten ontzettend betrokken zijn en dat je niet wordt gezien als een nummertje. Je zal erachter komen dat alles heel gemoedelijk is.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Renée Kusters
  • 29 jaar oud
  • Woont in Someren
  • Volgt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Nederlands bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Renée als docente

“Ik vind de band met leerlingen heel belangrijk. Ik ben niet echt streng. Dat kan een valkuil zijn, maar ik ben daarin wel duidelijk. De leerlingen weten wat ze aan me hebben. Ze weten dat ze niet bang hoeven te zijn om een vraag te stellen. Ik geef zelf les op het vmbo, waar je vaak meer pedagoog bent dan docent. Je moet ervoor zorgen dat leerlingen zich veilig voelen.”

Gouden tip

“Plannen, plannen, plannen!”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Nederlands (flexibele deeltijd)