Sprint naar content

‘Ik voel me hier fijn’

Na het behalen van haar diploma is de 22-jarige Lotte Peltzer begonnen aan de studie gezondheidswetenschappen aan de universiteit van Maastricht. Omdat ze zich niet zo prettig voelde op zo’n grote universiteit en met zo’n brede studie, is ze verder gaan kijken. Ze kwam uit bij de opleiding Leraar Nederlands van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). “Na een bezoek aan de open dag in Sittard en mijn deelname aan het proefstuderen, merkte ik dat ik me hier fijn voelde. Dat de school relatief klein is en de docenten je niet als een nummertje zien, spreekt me nog altijd erg aan.”

Lotte leerde bij FLOS twee grote liefdes kennen. Een daarvan is haar passie voor het vak Nederlands, de ander is haar vriend. De 22-jarige studente heeft in de afgelopen drie jaar al veel mooie dingen mogen doen. Haar hoogtepunt is haar laatste stage. “Ik liep van november tot en met januari stage op Curaçao. Ik gaf les op een havo/vwo-school en woonde in een studentenhuis met veertien andere Nederlandse studenten. In mijn vrije tijd genoot ik volop van het eiland, het lekkere weer en het leven daar op Curaçao.”

Persoonlijke ontwikkeling

Als docent is het niet alleen de bedoeling dat je je leerlingen enthousiast maakt voor het vak dat je geeft, maar ook dat je bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling. Het is iets waar Lotte als geen ander over mee kan praten. “Als je voor de klas staat op een middelbare school, geef je les aan een hele diverse groep leerlingen. Iedere leerling is anders en heeft zijn eigen verhaal. Als docent Nederlands zie je de leerlingen twee tot drie keer per week en mag je een beetje bijdragen aan hun weg naar volwassenheid en hun persoonlijke ontwikkeling. Zelf vind ik het heel leuk om bij dit proces betrokken te worden, omdat dit voor veel jonge mensen zo’n belangrijke en bewogen periode is.”

En over persoonlijke ontwikkeling gesproken: in dit proces zit Lotte zelf ook nog volop. “Als leraar in opleiding ben ik vaak bezig met hoe ik overkom voor een groep. Ik leer veel over mezelf.” Als ze vragen heeft, kan Lotte terecht bij haar docentopleiders. Docentopleiders waar ze erg over te spreken is. “Het contact met de leraren is op de FLOS heel goed. Ze zijn bevlogen en creatief. De opleiding is een vrij kleinschalige ten opzichte van andere opleidingen in de buurt. Docenten kennen je bij naam en je kunt altijd bij ze aankloppen.”

Overwinning

Het maken van een studiekeuze is lastig. Het bepaalt immers een groot deel van je toekomst. Hoewel Lotte een paar jaar geleden nooit had kunnen bedenken dat ze ooit voor een klas zou staan, bevalt het leventje als docent haar nu ontzettend goed. Zeker weten of ze de komende veertig jaar voor de klas zal staan, doet ze niet. “Maar dat is niet erg. Deze opleiding heeft me heel veel geleerd en ik ben ontzettend gegroeid in de afgelopen drie jaar. Soms moet je de stap durven nemen en dan kom je er vanzelf wel achter of het bij je past of niet.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Lotte Peltzer
  • 22 jaar oud
  • Woont in Limburg
  • Volgt de opleiding Leraar Nederlands Fontys Lerarenopleiding Sittard

Lotte als docente

“Ik zit inmiddels in mijn derde jaar van de opleiding en ben nog steeds aan het werken aan een antwoord op de vraag wie ik ben als docent. Tijdens mijn stage in de eerste twee jaar heb ik vooral geproefd van het vak en probeerde ik erachter te komen of lesgeven op een middelbare school echt bij mij past. In mijn derde jaar ben ik me meer gaan richten op wie ik ben en wat ik wil uitstralen voor de klas.”

Gouden tip

“Geef jezelf tijdens de opleiding de tijd om erachter te komen wie jij bent als docent en hoe jij op een voor jou prettige manier lesgeeft. Laat je daarbij niet uit het veld slaan als het niet meteen lukt, maar gun jezelf de tijd om te groeien en jezelf te blijven ontwikkelen.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Nederlands (voltijd)