eTRAC
Het gebruik van elektrische trucks in de vervoerssector staat nog in de kinderschoenen. Het onderzoeksproject eTRAC (electric Transport Routeplanning and Charging Tool) richt zich op het optimaal gebruikmaken van energie voor elektrische trucs. Ook wordt gewerkt aan een prototype van een gebruiksvriendelijke route-plan-applicatie waarmee de chauffeur advies krijgt over de meest optimale laadstrategie.
Onderdeel van:
Wat houdt het project in?
Het gebruik van elektrische trucks in de vervoerssector staat nog in de kinderschoenen. Vervoersbedrijven willen zo efficiënt mogelijk van deze voertuigen gebruikmaken en opladen tegen de laagst mogelijke energieprijs. Dat vraagt om een andere manier van planning. En hoe geef je de chauffeur de meest actuele info over de accu van zijn elektrische truck? Het onderzoeksproject eTrac (electric Transport Routeplanning and Charging Tool) richt zich op het optimaal gebruikmaken van elektrische energie voor elektrische trucs. Ook wordt gewerkt aan een prototype van een gebruiksvriendelijke route-plan-applicatie waarmee de chauffeur advies krijgt over de meest optimale laadstrategie.
Projectdoelstelling
Het doel van het onderzoek verbonden aan eTRAC is het modelleren van het energieverbruik van elektrisch aangedreven voertuigen. Ook gaat het onderzoeksteam aan de slag met het maken van een gebruiksvriendelijke (prototype)route-plan-applicatie waarmee chauffeurs direct een betrouwbaar advies krijgen over de meest optimale laadstrategie.
Periode
1 september 2023 - 31 augustus 2024
Resultaat
Een uitdaging is om de opbrengsten van het onderzoek bruikbaar te maken voor de chauffeurs. Zij maken uiteindelijk de keuze wanneer en hoeveel er geladen gaat worden. De focus is gericht op het maken van keuzes voor de meest invloedrijke parameters en het daadwerkelijk vertalen naar een gebruiksvriendelijke prototype-applicatie.
Dit project is mede mogelijk gemaakt door Regieorgaan SIA via de RAAK-KIEM-regeling.