Verkennen

Verkenning bij Reflectief onderzoekend handelen

Bij het afstemmen op verschillen tussen leerlingen is het belangrijk dat leraren reflecteren op de wijze waarop zij hun verwachtingen over leerlingen vormen en hoe zij op grond van deze verwachtingen verschillend omgaan met leerlingen. Dit vraagt om een open en reflectief onderzoekende houding van leraren. Het vraagt dat leraren hun impliciete kennis over de onderwijspraktijk onderzoeken, dit expliciet maken en deze kennis gebruiken om hun eigen praktijk verder te verbeteren en/of aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het gaat hierbij om het willen begrijpen van de relatie tussen de eigen waarden en opvattingen en het handelen, het willen leren van en met collega’s, het verkennen van andere perspectieven en het verzamelen en benutten van gegevens uit de dagelijkse onderwijspraktijk om het eigen handelen verder te verbeteren. Professionele dialoog is hierbij een sleutelwoord. Verkenning en discussie in professionele dialoog helpt leraren om nieuwe kennis en inzichten verder te ontwikkelen en te integreren in hun lespraktijk.

Bij onderstaande link ‘verdiepen: literatuur’ vind je leesmateriaal over bovenstaande thema’s. Bij de link ‘verdiepen: activiteiten’ kan verder worden ingegaan op vragen zoals:

  • Hoe reflectief onderzoekend zijn wij?
  • Hoe zien wij de maatschappelijk opdracht van de school terug in onze onderwijskeuzes ?
  • Hoe kunnen we onze professionele dialoog over onderwijsvraagstukken verder versterken?