Hoe gaat het nu met… Guido Smets?

Sfeerafbeelding Fontys

v.l.n.r. Guido, Bas en Arno

Het gaat goed met Guido. Dat zegt hij tenminste zelf. Er zijn voldoende uitdagingen in het werk, meestal zijn die positief, soms zijn ze wat lastiger. Je wilt soms sneller gaan dan mogelijk is…

Guido: “Ik zou alles rondom kunststoffen graag sneller willen optimaliseren, dat biedt ons veel nieuwe mogelijkheden en kansen. Mogelijk komen er binnenkort twee spuitgietmachines in het lab bij, dat helpt enorm.

Ik zie bij de kunststoffen een shift naar 3d printen, ontwikkelingen in materialen en natuurlijk recycling. Daar krijgen we de meeste vragen van de bedrijven over: wat kunnen we bijvoorbeeld doen met textielresten maar ook met afval vanuit kunststofproductie en –gebruik? Het is interessant om te kijken naar wat er gebeurt met de materiaaleigenschappen. Ook zijn we bezig met het inmengen van vezels. Dat is nieuw voor ons. Dan is het natuurlijk super dat we de machines hebben om vragen van bedrijven te kunnen beantwoorden."

Studenten

De samenwerking met studenten en afgestudeerden is nog steeds heel goed. Bas Koolen is daar een voorbeeld van. Hij was een student, nu is hij medewerker op het lab. We zijn één team. Ik werk voor de studenten. Het gaat altijd om onderzoek met studenten. Het leereffect voor studenten van onderzoek is groot. Natuurlijk zijn de resultaten belangrijk en daar blijven we ons altijd voor inzetten, maar de student blijft op nummer 1 staan. Dat was zo en dat blijft zo.

Gelukkig blijft de student ook de student. De manier van leren verandert, maar de uitdaging om mijn interesses en enthousiasme  over te dragen op de studenten verandert niet. Sommige dingen moeten niet veranderen.”

Samenwerking

Het onderwijs wordt praktischer, we werken steeds meer samen met het bedrijfsleven. Dat betekent voor de studenten meer beroepsgerichte vragen en opdrachten die direct uit de praktijk komen.

De samenwerking met bedrijven en de zoektocht naar de combinatie onderzoek en werkveld blijft leuk. Ik geef steeds minder les, ik ben vooral bezig met contacten in het werkveld. Niet alleen om opdrachten voor de studenten te verwerven, maar ook om bedrijven bij elkaar te brengen. Daar komen heel mooie resultaten uit. Zo hebben we met meerdere bedrijven en onderwijs-/onderzoeksorganisaties gewerkt aan de ontwikkeling van de Green Vinyl LP. Maar ook de samenwerking met Artex waarbij we kijken naar de recycling van gordijntextiel is een prachtig voorbeeld van samenwerking en het bij elkaar brengen van bedrijven. Bedrijven zien ons als gelijkwaardige partner, dat vind ik mooi. We werken ook veel samen met BIC (Brainport Industries Campus) en met Werktuigbouwkunde.

We hebben een prachtig netwerk. Daar moeten we in blijven investeren.

Ja, en natuurlijk blijft voor mij een hoogtepunt dat ik alweer 10 jaar geleden chemiedocent van het jaar was. Dat was echt fantastisch!”

Tot slot nog een paar persoonlijke vragen

Wat is je favoriete boek?
“Ik kom niet veel aan lezen toe, behalve dan aan het lezen van afstudeerverslagen, maar Band of Brothers vind ik wel heel mooi. Ik zou wat meer moeten lezen weer, dus tips zijn welkom.”

En je favoriete film?
“Ik ben een Trekkie :) Maar series zoals Band of Brothers, LotR heb ik al veel vaker gezien.”

Naar welke muziek luister je het liefste?
“Nou, ik heb nog steeds dezelfde muziekkeuzes, nog steeds heavy metal en Indie Rock. Ik ga minder naar festivals, maar meer naar kleinschalige concerten. In deze tijd natuurlijk niet, maar de kaarten voor concerten liggen nog klaar.”

Wat is je favoriet plaat?
“One van Metallica (Justice for all) en Disturbed met de cover van Sound of Silence, Dat is zo goed!”

Wat is je favoriete artiest/band?
“Metallica, Rammstein, Muse, Limp Bizkit. Bij die laatste vooral de ode die ze brachten aan Metallica tijdens de MTV Awards, alweer lang geleden. O ja, en The Editors. Maar ook kan ik goed luisteren naar de meer alternatieve muziek uit de jaren 1980 zoals the Cure.”

Wat is je favoriete concert?
“Zijn er aardig wat maar het concert No Quarter van Robert Plant en Jimmy Page (“Led Zeppelin”) is toch wel een hoogtepunt. Maar ook laatst, een reünieconcert van Queensryche en de ontmoeting met de zanger Geoff Tate, dat was wat! En echt, the Editors, wat een energie tijdens die concerten.”

Er verandert niets, als Guido begint over muziek begint komt hij echt los. Zijn liefde voor heavy metal is onveranderd, maar ook hier kijkt hij naar nieuwe ontwikkelingen zoals 21 Pilots.

Wil je samenwerken met Guido of misschien gebruikmaken van de lab faciliteiten, kijk op de nieuwe website van het lectoraat, daar staan de contactgegevens van Guido. Hij vindt het in ieder geval leuk als je contact zoekt, want samenwerken blijft voor hem het allerbelangrijkste, zeker ook met afgestudeerden!