Hoe gaat het nu met… Pé Philipsen?

Sfeerafbeelding Fontys

Pe en zijn vrouw Marijke

Pé is 3 jaar met pensioen, sinds 1 maart 2018, maar dat zou je niet zeggen. Hij geeft (weer) les bij TN en ook surveilleert hij tijdens de toetsen. Daarnaast, want zo kennen we Pé, heeft hij nog veel contacten met afgestudeerden.

Hoe gaat het nu met hem?

Pé: “Ik had 2 vrienden zover gekregen dat we, als we met pensioen gingen, naar Santiago de Compostella zouden fietsen. Na eerst de keuken flink verbouwd te hebben zijn we op 5 juni vertrokken. Echter na 120 km fietsen viel ik in België dood van mijn fiets. Mijn maten begonnen direct te reanimeren tot een langsrijdende Belg het overnam. Na 15 - 20 minuten kwam de ambulance en werd ik naar het ziekenhuis in Verviers gebracht. Een week later ben ik geopereerd (2 omleidingen) aan mijn hart en weer een week later was ik weer thuis. Gezond en wel. Na een poos revalideren ben ik weer helemaal in orde. Je weet niet hoe het voelt om er geen gevolgen aan over te hebben gehouden. “

Zo dat is een ernstig verhaal met gelukkig een goede afloop! Wat fijn ook dat je je zo goed voelt dat je je activiteiten allemaal weer op hebt kunnen pakken. Want dat zijn er nogal wat, toch?

Pé: “Ik ben nog regelmatig bij Fontys te vinden. In de proefwerkweken surveilleer ik bij TNW en op de maandagmorgen bij de herkansingen bij TNW. Dat is een mooi begin van de week, even buurten met oud-collega's, even surveilleren, weer even buurten en rond de middag weer thuis. Sinds 8 februari geef ik weer bij TN practicum aan eerstejaars. De bedoeling is voor een kwartaal, 3 groepen van 2 uur. De practica worden in groepjes van 8 gegeven, dus er zijn veel groepjes en er waren docenten te weinig. Ze werken individueel aan de proeven en me is opgevallen dat ze zeer zelfstandig te werk gaan ondanks dat ze pas een half jaar op school zitten en maar een practicum van 2 klokuren per week hebben gehad en nu krijgen. Zeer positief dus.

Op dinsdag fiets ik met mijn Compostella maten 80 - 100 km, in de winter met de mountainbike de bossen in. In de winters schaats ik met een broer en een vriend op de ijsbaan in Eindhoven (woensdag- en zaterdagmorgen). In de zomermaanden heb ik een baantje bij De Heeren van Meijel, een horecazaak in Meijel waar een van mijn zonen werkt. Ze hebben daar 140 voertuigen: legerjeeps, Trabantjes, E-choppers, brommertjes, swingtrikes enz. om te verhuren en ermee door de prachtige omgeving van Meijel te rijden. Ik help met het wegzetten van groepen (uitleg over veiligheid en routes) en het repareren van de voertuigen.

Ik ben nog steeds (al 11 jaar) penningmeester van VC Peelpush, de volleybalclub in Meijel. Het is een grote vereniging, Onze Dames 1 spelen Eredivisie.

Door Corona is alles nogal in de war geschopt. Volleybal ligt stil (vergaderen via Teams), schaatsen kan soms wel en soms niet. Gelukkig kan fietsen wel.

Gelukkig wonen mijn kinderen (en 5 kleinkinderen) allemaal vlakbij. Ze komen regelmatig langs of wij bij hen. Toen de lagere school dicht was heb ik elke morgen, als ik niet hoefde te surveilleren, mijn schoondochter geholpen met het lesgeven aan Faas (groep 3) en Nina (groep 4) “

Je verveelt je duidelijk niet!

Pé: Alles bij elkaar heb ik het best druk. Ik had me van alles voorgenomen toen ik met pensioen ging maar er is nog niet veel van terecht gekomen. Mijn mancave in de garage is nog niet af. Mijn motoren (Peugeot P111 van 1933 en mijn Honda Goldwing uit 1976) zijn klaar, maar de 2 oude Saabs van 1973 en 1976 staan nog te wachten om opgebouwd te worden. Mijn grote tuin houd ik maar zo-zo bij. Er is natuurlijk wel wat gedaan natuurlijk. Nieuwe keuken, badkamer, paardenstal verbouwd, stoepen gelegd.

Ik zal blij zijn als Corona voorbij is. Gelukkig zijn we er tot nu toe super goed vanaf gekomen in mijn omgeving. Maar zal blij zijn als we weer los kunnen.

Ik heb nog veel contact met oud-studenten. Met een groep TN-terras app gingen we zeker twee keer per jaar een terrasje pikken in Eindhoven. En met een andere groep hebben we nog een paar keer een barbecue gehouden in onze tuin en ben ik in augustus nog naar het puntje van Friesland geweest voor een weekend. Verder zie ik verschillende studenten nog via Linked-In en Facebook langskomen. Wordt tijd dat we dat weer kunnen!

Groeten aan allen!