Taal- en denkontwikkelend opleiden
Dan hebben we het over interactie tussen docent en student en interactie tussen studenten. Via een rijk aanbod van vakkennis worden studenten uitgedaagd te denken, spreken en schrijven over het vak en kunnen docenten gerichte feedback geven op de manier waarop studenten (talig) grip krijgen op de vakinhoud.
Wanneer een student over bepaalde kennis en kennisrelaties schriftelijk moet communiceren, is het helpend om die kennis en kennisrelaties eerst mondeling te leren weergeven, in interactie met anderen.
Dit betekent dat we studenten leren grip te krijgen op het doel van een (mondelinge of schriftelijke) tekst en de kenmerkende opbouw die daarmee gepaard gaat. Het ontwikkelen van inzicht in tekstsoorten speelt hierbij een belangrijke rol.
Het regelmatig inbouwen van werkvormen die studenten aanzetten om complexe taal te gebruiken en te lezen, is een voorwaarde voor het ontwikkelen van het 4F-niveau binnen alle vakgebieden.
Feedback is een krachtig middel om tussentijds de ontwikkeling van het 4F-niveau te stimuleren. Door veel te oefenen met taal en teksten en daar steeds tussentijdse feedback op te krijgen, ontwikkelen studenten hun taal-/lees-/denkvaardigheid.