Hans van Moerkerk

Sfeerafbeelding Fontys

Ik heb de afgelopen jaren in deeltijd gestudeerd aan de Academie voor Beeldende Vorming op Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Ik heb genoten van de opleiding. Genoten van het samen optrekken met medestudenten, genoten van de inspirerende contacten en begeleiding van de studenten en genoten van de algehele sfeer binnen de opleiding, genoten van de indrukken en geluiden van studenten aan andere opleidingen genoten van werkplaatsen en de begeleiders aldaar, genoten van de Muzentuin en van de gebouwen aan het Zwijsenplein en in de Rozenstraat. Ik heb zelfs genoten van de stress en de frustraties! Nou ja….

Mijn afstudeerprestatie draaide om hedendaagse, autonome schilderkunst.

Als beschouwer heb ik onderzocht op welke manier een hedendaags schilderij een gevoel, een sfeer en/of een verhaal over kan brengen. Met andere woorden: Representatie in hedendaagse schilderkunst.

Als educator heb ik onderzocht of het mogelijk is met praktische opdrachten het waarderen van hedendaagse kunst door leerlingen van het voortgezet onderwijs te beïnvloeden (vergroten).

Als maker heb ik onderzocht hoe ik boeiend werk kan maken, waarbij ik op een persoonlijke manier mijn werkelijkheid presenteer, daarbij balancerend op de grens tussen figuratie en abstractie.

Ik hoop en verwacht door mijn opleiding een super-educator te worden en nog meer van het bekijken van kunst te kunnen genieten. Maar op de eerste plaats hoop ik dat ik op eenzelfde intensieve manier bezig kan blijven met schilderen en de mogelijkheid te creëren ook anderen van mijn schilderijen te laten genieten.