Sprint naar content

Fontys Paramedisch kick-off van het studiejaar 2024 - 2025

Paramedisch Kick-off van het studiejaar 2024 - 2025

Het nieuwe studiejaar gaan we samen met jou van start tijdens het eerste Fontys Paramedisch Event op donderdag 29 augustus. Tijdens het kick-off event gaan we, via een mix aan werksessies en workshops, dieper in op zelfregulerend leren en studentbegeleiding, talentgericht onderwijs en impactvol onderzoek, en jouw positie en rol hierbinnen als waardevolle samenwerkingspartner.  
Het belooft een dag te worden vol kennisdeling, interactie, nieuwe inzichten en ontmoeting! 
 
We hebben een programma samengesteld dat bestaat uit verschillende bouwstenen. 
Handig, want zo stel jij jouw ideale dagprogramma samen! Geef via het aanmeldformulier aan welke dagdelen je aanwezig bent en naar welke kennisnacks je voorkeur uitgaat


Programma

09.15 - 09.30 uur | Inloop – Gebouw R13, ExploreLab

09.30 - 09.45 uur | Welkomstwoord Thom Rutten, directeur Fontys Paramedisch

09.45 - 11.15 uur | Keynote speaker Katrien Cuyvers *
Katrien Cuyvers is doctor-assistent en gastprofessor ‘leren in organisaties’ bij de faculteit sociale wetenschappen, departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen (Universiteit van Antwerpen). Katrien haar onderwijs- en onderzoeksactiviteiten richten zich voornamelijk op het faciliteren en begeleiden van zelfregulerend (stage)leren op de werkplek.  
Deze ochtend verzorgt zij een keynote over ‘Zelfregulerend leren doe je niet in je eentje: alle handen aan de ploeg!’

11.15 - 11.30 uur | Pauze en verplaatsen naar workshop ruimtes

11.30 - 12.30 uur | Kennissnack ronde 1

12.30 - 13.30 uur | Lunch + optionele rondleiding langs skillslabs, hal R13

13.30 - 14.30 uur | Kennissnack ronde 2

14.30 – 14.45 uur | Pauze en verplaatsen

14.45 - 15.30 uur | Keynote speaker Eveline Wouters **
Eveline Wouters is opgeleid als arts en epidemioloog en werkt als lector bij Fontys Paramedisch en als bijzonder hoogleraar bij Tranzo, Tilburg Universiteit. Haar onderzoek betreft technologische en sociale innovaties in de zorg, met de focus op menselijke factoren die van invloed zijn op het ontwerp en de implementatie van technologie in het domein van zorg en welzijn. Het betrekken van de perspectieven van belanghebbenden (o.a. patiënt/ cliënt/ bewoner, zorgmedewerker en bedrijf) is daarbij kenmerkend. Deze middag verzorgt zij een keynote over ‘Technologie in de zorg: van ontwrichten naar hervormen.

15.30 - 17.30 uur | Onderzoeksmiddag R12 en R13
Onderzoek en innovatie in de gezondheidszorg is cruciaal voor het verbeteren van behandelingen, patiëntresultaten en zorgverlening. Het maakt de gezondheidszorg niet alleen beter, maar draagt ook bij aan de toegankelijkheid en effectiviteit. Bezoek de onderzoeksmiddag van het kick-off event en blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen de paramedische vakgebieden. Onze onderzoekers lichten in verschillende sessies enkele lopende en afgeronde onderzoeken toe. Laat je inspireren door onze deskundigen en ontdek hoe deze inzichten kunnen bijdragen aan de verdere professionalisering en verbetering van de praktijk.

17.30 - 18.30 uur | Netwerkborrel, hal R13

In de steeds veranderende gezondheidszorgomgeving is het noodzakelijk om up-to-date te blijven met de nieuwste ontwikkelingen en beste praktijken. Om goed te evolueren naar een bewust bekwame professional én levenslange leerder, is zelfregulerend leren essentieel. Bewust zijn over jezelf en opportuniteiten zien, geschikte strategieën inzetten, het leerproces monitoren en evalueren, zijn belangrijke componenten hierin. In tegenstelling tot wat de ‘zelf’ laat vermoeden, is zelfregulerend leren een sociaal proces, ingebed in alle dagelijkse relaties op de werkvloer. Elke opleider, praktijkbegeleider, én collega kan een rol spelen in het zelfregulerend leren en de ontwikkeling hiervan. Katrien Cuyvers vertaalt de meest recente wetenschappelijke inzichten rond dit thema naar een concreet en herkenbaar verhaal van kansen en uitdagingen, en laat je niet gaan zonder ten minste ook een aantal handvatten mee te geven om samen op pad te gaan. 


Door: Katrien Cuyvers

In deze keynote presenteert Eveline Wouters een verkenning van de relatief jonge geschiedenis van eHealth. Ze maakt gebruik van modellen uit de gedragswetenschappen om inzicht te bieden in de uitdagingen rondom de implementatie van eHealth. Hierbij worden de verschillende waarden, belangen en idealen van diverse beroepsgroepen belicht. Tenslotte, kijkend naar de toekomst: hoe technologie ons tegelijkertijd kan helpen de zorg waardevoller te maken. 

Tijdens deze workshop zoomen we per opleiding in op wat er komend studiejaar staat te gebeuren. We laten je zien hoe de planning eruitziet en welke doorontwikkelingen er op de agenda staan. Ook bespreken we eventuele veranderingen die van voor jou van belang zijn als werkveld of samenwerkingspartner. Benieuwd naar de ontwikkelingen bij de opleiding? Sluit aan! Jouw ideeën en feedback zijn meer dan welkom.


Door: Eveline Wouters  

Kennissnacks workshops

Tijdens deze workshop zoomen we per opleiding in op wat er komend studiejaar staat te gebeuren. We laten je zien hoe de planning eruitziet en welke doorontwikkelingen er op de agenda staan. Ook bespreken we eventuele veranderingen die van voor jou van belang zijn als werkveld of samenwerkingspartner. Benieuwd naar de ontwikkelingen bij de opleiding? Sluit aan! Jouw ideeën en feedback zijn meer dan welkom.

Beginnende zorgprofessionals ervaren de overgang van student naar zorgprofessional soms als overweldigend, onzeker en stressvol. Onvoldoende of ineffectieve begeleiding tijdens deze fase in hun carrière kan leiden tot vroegtijdige uitstroom of zelfs het verlaten van de zorgsector. 
Talent4Health is een ondersteunend programma voor beginnende zorgprofessionals gericht op een zachte landing in de praktijk en brengt de beginnende zorgprofessional meer vertrouwen en eigen regie in het werk.

Na de workshop:

  • Heb je inzicht in de uitdagingen waar startende zorgprofessionals mee te maken krijgen
  • Heb je begrip van de inhoud en werkwijze van het T4H programma
  • Heb je concrete tips om startende zorgprofessional optimaal te ondersteunen (in aanvulling op het T4H programma)
  • Heb je concrete tools voor het behoud van startende zorgprofessionals in je bedrijf
  • Draag je bij aan leven lang ontwikkelen voor jouw medewerkers
  • Dragen we samen zorg voor een zachtere landing en bieden we starters meer werkplezier


Door: docenten Fontys Paramedisch Babette Biemans & Lea Raemaekers 

Positieve Gezondheid gaat over hoe je veerkrachtig en betekenisvol kunt leven. Het helpt jou als professional om op een andere manier te denken en te focussen op persoonlijke behoeften van mensen in en om jouw organisatie. Deze workshop voorziet jou van tools om cliënten en studenten te ondersteunen bij het bevorderen van hun gezondheid. Tijdens de workshop demonstreren we op interactieve wijze hoe Positieve Gezondheid door de opleiding Gezondheid en hun studenten in de praktijk wordt toegepast. 


Na de workshop: 

  • Ben je bekend met het begrip Positieve Gezondheid
  • Heb je tips & tricks om Positieve Gezondheid in de praktijk te brengen in de dagelijkse werkzaamheden (en daar buiten)
  • Kun je anderen activeren om te handelen vanuit veerkracht en zingeving
  • Help je anderen om te denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen


Door: docenten opleiding Gezondheid Lambert Baken en John Matthijs

Tijdens deze workshop maak je kennis met visualisatie als alternatieve vorm van intervisie. Wist je dat, in plaats van verbaal te reflecteren en bespreken, visualisatie m.b.v. tools als een mindmap of tekening handige inzichten geeft en bijdraagt aan effectieve communicatie? 
Door visualisatie in te zetten worden complexe denkpatronen en processen vaak sneller duidelijk en overzichtelijk. Daarnaast stimuleren ze creatief denken en kunnen ze leiden tot innovatieve oplossingen.

Na de workshop:

  • Ken je technieken om cognitieve processen visueel weer te geven
  • Zijn je vaardigheden in het oplossen van problemen verbetert
  • Heb je een beter begrip van je eigen denkpatronen en hoe deze jouw werk beïnvloeden
  • Heb je tips & tricks om deze nieuwe intervisietechnieken toe te passen in je eigen werkomgeving


Door: docenten Team Interprofessioneel Samenwerken Tim van der Stam en Meike van Sambeek 

In september starten we bij Fontys Paramedisch met leergemeenschappen en beslisvergaderingen (highstake). Binnen leergemeenschappen werken studenten, medewerkers en werkveldpartners samen aan onderwijs én onderzoek op het gebied van gezondheid. Centraal staat het continue samen leren en het onderzoeken en verbeteren van de praktijk in authentieke leeromgevingen.  
In deze workshop nemen we je mee in hoe beoordelen en beslissen eruitziet. Vervolgens gaan we samen interactief aan de slag en maak je kennis met de beslisvergadering. 

Na de workshop:

  • Weet je precies wat een leergemeenschap inhoudt
  • Ben je bekend met het proces van beoordelen en beslissen
  • Ken je de rol van de beslisvergadering


Door: Toetsdeskundigen Patrick Bos en Eveline Heitink 

Je herkent dat wel: een student komt op stage en het verloopt niet helemaal zoals gepland. Of een student heeft bijzondere omstandigheden. Weet jij wat de (on)mogelijkheden zijn? In deze sessie nemen we je mee in de rollen van LPB en studiecoach, voeren we middels casuïstiek een dialoog en delen we waar mogelijk ervaringen vanuit het werkveld. 

Na de workshop:

  • Heb je praktische handvatten om studenten met bijzondere omstandigheden op succesvol stage te laten lopen
  • Begrijp je de specifieke rollen en verantwoordelijkheden van LPB en studiecoach in het begeleiden van stagiairs
  • Kun je casussen herkennen en aanpakken door effectieve samenwerking
  • Ben je in staat om ervaringen en best practices uit het werkveld toe te passen in jouw eigen context


Door: studiecoaches Maggie Klessens en Maartje Schatorje

Als begeleider speel je een cruciale rol in de afstudeerfase van de student. Je bent de brug tussen het toepassen van kennis en praktische en onderzoeksvaardigheden.   
Maar welke rollen komen er precies kijken bij dit samenwerkingstraject? Wat zijn de verwachtingen bij de begeleiding van een student? Tijdens de workshop verkennen we via interactieve werkvormen hoe je als begeleiders effectief kan bijdragen aan het succes van studenten én aan een waardevolle stage- of onderzoeksperiode voor jouw organisatie.  

Na de workshop:

  • Heb je begrip van de essentiële rollen en verwachtingen die bij studentbegeleiding komen kijken
  • Beschik je over praktische handvatten voor succesvolle studentenbegeleiding in de afstudeerfase


Door: Silvia Enders en Mascha Segers 

Tijdens deze interactieve workshop verkennen we de theorie en praktijk van analytisch en holistisch beoordelen. We belichten de voor- en nadelen van beide benaderingen en brengen deze tot leven met aansprekende voorbeelden. Door middel van interactieve oefeningen laten we zien waarom Fontys Paramedisch kiest voor een holistische aanpak en hoe deze in de praktijk wordt toegepast. Deze sessie is onmisbaar voor professionals die op zoek zijn naar innovatieve beoordelingsmethoden en hun positieve invloed op het leerproces willen ervaren. 

Na de workshop:

  • Begrijp je de theorie en praktijk achter analytisch en holistisch beoordelen
  • Weet je hoe je analytisch en holistisch beoordelen kunt integreren in jouw dagelijkse werk
  • Beschik je over praktische handvatten en voorbeelden om analytisch en holistisch beoordelen zelf toe te passen


Door: Debby Weerlink en Frederique Emmen, Toetsexpertteam Onderwijs 

Stel je voor dat je de kunst van feedback geven volledig beheerst en daarmee een blijvende impact hebt op het leerproces van je studenten. In deze workshop leer je precies dat. Via een combinatie van activerende werkvormen en een stevige theoretische basis, krijg je de inzichten en vaardigheden aangereikt die je nodig hebt om uitvoering te geven aan wat wij vanuit Fontys Paramedisch bedoelen met ‘feedbackgeletterdheid'. 

Na de workshop:

  • Begrijp je de impact van feedback op de motivatie en het leerproces van studenten en leer hoe je deze optimaal kunt benutten
  • Weet je hoe je feedback kunt geven op een manier die studenten motiveert
  • Heb je vaardigheden ontwikkeld om feedback te geven die past bij de ontwikkelingsfase en behoeften van de student
  • Kun je studenten stimuleren om de juiste feedbackvraag te stellen en actiegerichte stappen te ondernemen


Door: onderwijskundige Xandra Janssen-Brandt