DCLivingLab: de creatieve kracht van studenten

DCLivingLab: op onderzoek uit in Sydhavnen, Aarhus (foto Laura Weger, Student Sintlucas) DCLivingLab: op onderzoek uit in Sydhavnen, Aarhus (foto Laura Weger, Student Sintlucas)

Tilburg, 20 november 2017 l This article in English

Negen studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) hebben van 30 oktober tot en met 3 november 2017 deelgenomen aan het DCLivingLab in Aarhus, Denemarken. In teams met andere studenten uit zeven verschillende landen zetten zij hun tanden in lokale vraagstukken. De organisatie hoopte op een verfrissende en creatieve blik hierop van de jongeren, en werd niet teleurgesteld.

Van de negen deelnemende FHK-studenten namen er vijf deel vanuit de minor Kunst, Creeren en Onderzoek, twee vanuit de master Urbanism en twee studenten van de bachelor Vormgeving aan de Academy of Art, Communication and Design (ArtCoDe).

De kwesties werden aangereikt door opdrachtgevers in Sydhavnen, een wijk in Aarhus. Zo mocht het groepje van derdejaars communicatiestudente Ilse Katoen (21) zich buigen over de gebrekkige communicatie rond een kunstgalerie in Aarhus: "Het ontbrak aan een netwerk met de kunstenaars, buurt en kunstgalerie. Terwijl die galerie juist op het punt stond om uit te breiden. Het was onze opdracht om met ideeën te komen om deze interactie te versterken." Van haar opdrachtgever hoorde Katoen dat die het groepsvoorstel zeker zal voorleggen aan de betrokkenen bij de uitbreiding.

Waardevolle ideeën

Ook de andere concepten waar studenten mee kwamen zijn in Aarhus zeer positief ontvangen, zegt coördinator Merlina Slotboom van de minor. Deze beantwoorden volgens haar precies aan de doelstellingen van DCLivingLab: bij bedrijven en professionals inzichtelijk maken dat studenten zeker waardevolle ideeën hebben. En dat dit omarmd moet worden. "Studenten hoeven alleen rekening te houden met hun eigen waarden en niet met de agenda van een organisatie. Hierdoor komen zij vaker tot flexibele oplossingen." Wat volgens haar ook hieraan bijdraagt, is dat er studenten van mbo-, hbo- en universitaire opleidingen deelnemen: "Door diverse meningen van internationale studenten uit verschillende culturen en met verschillende perspectieven samen te brengen, open je veel meer mogelijkheden."

Brainstormen en concept uitwerken (foto: Tiffany Konings, student Sint Lucas)   Brainstormen en concept uitwerken (foto: Tiffany Konings, student Sint Lucas)

DCLivingLab is pas één keer eerder georganiseerd, vorig jaar in Brabant. De derde dag van het programma vond toen bij FHK plaats. Het initiatief is een nieuw kernproject van het in 2004 in Vlaanderen opgerichte Districts of Creativity (DC) Network. Daarin hebben zich inmiddels wereldwijd dertien creatieve en innovatieve regio's verenigd. Kennisuitwisseling staat centraal. Slotboom: "De Ambassade voor Creatieve Zaken zag kans om ook het onderwijs en jonge professionals op een actieve manier te betrekken bij dit netwerk." In Aarhus deden 43 studenten mee van vijftien instellingen en twintig verschillende studies, uit zeven landen.

"Het was erg interessant om de verschillende werkwijzen en gedachtegangen van studenten met diverse achtergronden te zien", blikt studente Katoen terug. "En ik heb hierdoor zeker ook geleerd om op verschillende en nieuwe manieren naar een probleem te kijken. Daarnaast denk ik dat het mij een nieuw soort netwerk heeft opgeleverd, met mensen die dezelfde passie en enthousiasme hebben voor gelijke interesses."

2019 Brabant?

De studenten hebben in Aarhus ook nog twee dagen het Creativity World Forum (CWF) bezocht. Ze konden diverse lezingen en workshops bijwonen en deelnemen aan activiteiten in de stad. Geprobeerd wordt het CWF in 2019 naar Brabant te halen. "In 2018 zal het CWF en DCLivingLab in Vlaanderen plaatsvinden. Maar als het CWF in 2019 in Brabant is, dan zal het DCLivingLab hier ook bij aansluiten", weet Slotboom. Katoen hoopt dat FHK ook dan gastheer zal kunnen zijn: "Ik denk dat zo’n programma een heel interessante en leerzame ervaring is, die iedereen zou moeten hebben."

DCLivingLab 2017 ''The Kickoff''