Expo Biesbosch Museum mooie kans voor ArtCoDe

Foto: Jacqueline Moors (links) en Marieke Smits Foto: Jacqueline Moors (links) en Marieke Smits

Tilburg, 18 december 2017 This article in English

Opnieuw krijgen derdejaars bachelorstudenten Vormgeving van Fontys Academy of Art, Communication and Design (ArtCoDe) de kans om werk te exposeren in het Biesbosch Museum bij Werkendam, van 15 december 2017 tot en met 28 januari 2018. Voor deze tentoonstelling is er volgens een thema gewerkt: Biodesign. Ofwel, hoe kun je ontwerpen met de natuur?

Natuur is er in talloze verschijningsvormen in dit unieke zoetwatergetijdengebied. Een van de exposanten, Marieke Smits, trok per fluisterboot de Biesbosch in en ontdekte hoe groot dit Nationaal Park daadwerkelijk is. "Het leek mij wel interessant om dan juist die kleine dingen en wereldjes uit te lichten die er verstopt zitten. Vooral de planten. Ik heb ze onder een microscoop bekeken en er beelden van gemaakt."

Zo toont zij het kleuren- en texturenpalet van de Nederlandse wilde natuur. "Ik wil op een esthetische manier de schoonheid ervan en waardering ervoor laten zien. Sommige beelden heb ik uitvergroot op print."

Uitwisseling

Vorig jaar was de eerste editie met studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK). De verbinding tussen museum en ArtCoDe kwam tot stand via coördinator van de Hoofdfase Jacqueline Moors. Zij was destijds tevens lid van de kunstcommissie van het museum. "Naast de vaste tentoonstelling worden er ook wisselende exposities gehouden. Vanuit het museum werd aangegeven dat het heel fijn zou zijn als er ook een soort van uitwisseling met studenten kon komen. Een mooie kans voor ArtCoDe", zegt ze.

Het Biesbosch Museum laat in de vaste expositie het verhaal van het natuurgebied deels zien aan de hand van objecten. Daarvan staan er nog heel veel in depot. Voor de eerste tentoonstelling werd ArtCoDe-studenten gevraagd om werk te tonen dat reageert op deze objecten. "Dit jaar vonden we het interessant om er een thema aan toe te voegen", verklaart de coördinator. "Aan de resultaten zie je dat het thema Biodesign tot inspirerende werken heeft geleid." Zie kader. Museummedewerkers reageerden volgens haar enthousiast op de tussenpresentaties.

Floor Staps gebruikte voor de expositie in het Biesbosch Museum verschillende typen water als basis om zaadjes van een waterkers tot ontwikkeling te laten komen. Floor Staps gebruikte voor de expositie in het Biesbosch Museum verschillende typen water als basis om zaadjes van een waterkers tot ontwikkeling te laten komen.

Gaaf

Twee maanden hebben Marieke, zes andere derdejaarsstudenten van ArtCoDe en een buitenlandse uitwisselingsstudent gewerkt aan de expositie met de titel Kiem. Het zijn volgens haar acht totaal verschillende werken, omdat iedereen vanuit eigen interesses keuzes heeft gemaakt. Zelf vindt ze het 'ontzettend gaaf' om voor het eerst in een museum te exposeren. "In het begin was het erg lastig, omdat je het écht moet gaan doen. Het moet helemaal goed zijn. Er komt zoveel bij kijken qua communicatie, pr en het vervoer van de werken." De meeste daarvan zijn bij FHK vervaardigd. Maar de foto's voor haar expositie maakte Marieke in het laboratorium van Toegepaste Natuurkunde op de campus in Eindhoven. "Dan is het wel handig dat je bij Fontys zo veel connecties hebt."

Deze ontdekkingsreis hoort bij hun ontwikkeling als autonome kunstenaar/vormgever, vindt Jacqueline. "In het derde jaar vinden we dat studenten toe zijn aan wat meer uitdaging en complexiteit. Om met de bagage uit de eerste twee studiejaren écht invulling te geven aan een project."

Meer informatie over de expositie vind je hier.

Wat laten de studenten zien?

Behalve Marieke Smits exposeren nog zeven andere ArtCoDe-studenten in het Biesbosch Museum. Hun begeleider Jacqueline Moors legt uit welke werken zij laten zien:

Fabiola de Graaf

"Fabiola de Graaf werkt aan een presentatie zoals een architectenbureau dat zou doen. Zij gaat woningen te koop aanbieden in de Biesbosch. Daarmee stelt ze ter discussie of je in zo'n natuurgebied ook nog vrijstaande 'biowoningen' mag plaatsen."

Floor Staps

"Floor Staps heeft verschillende typen water gebruikt als basis om zaadjes van een waterkers tot ontwikkeling te laten komen. Ze wil de groei laten zien, ook in relatie tot die verschillende soorten als sloot- en kanaalwater, zoet, zout en bronwater. Een helder werk!"

Celine Jacobs

"Celine Jacobs heeft grote doeken gemaakt van rietbladeren. De Biesbosch staat bekend om het leveren van natuurlijke bouwmaterialen als riet en het viel haar op dat de bladeren juist niet worden gebruikt."

Tyas D'Hont

"Tyas D'Hont bouwt een boot. Hij heeft zich laten inspireren door de boot die hij in het museumdepot vond, de verhalen van de crossings in de Biesbosch tijdens de Tweede Wereldoorlog en door de vergankelijkheid."

Nina Horsting

"Nina Horsting maakt grote zeefdrukken, waarbij ze een menselijk orgaan en een afbeelding van een plant over elkaar heen drukt. Een verwijzing naar de geneeskrachtige werking van planten. Dit is een grafisch werk van fraaie prints."

Lydia Dommering

"Lydia Dommering zoemt net als Marieke ook in op de Biesbosch, maar dan op beestjes als de watervlo. Die gaat ze ook uitvergroten, maar dan als 3D-geprinte objecten."

Karolina Olkowicz

"Karolina Olkowicz - zij komt uit Polen maar is hier als uitwisselingsstudent van een Ierse school - maakt één groot fotobeeld van de Biesbosch. Maar als je goed kijkt, ontdek je daarin allemaal dieren. Deze hebben ieder weer attributen die hen helpen om nog beter te presteren in de natuur. Bijvoorbeeld een bij met een koplamp, die daardoor ook 's nachts honing kan maken. Net als veel van de andere werken stelt dit werk de vraag hoe natuurlijk die Biesbosch nou eigenlijk is."