Fontys Factory recycling data onderzoek tijdens DDW 2014

Sfeerafbeelding Fontys

Van zaterdag 18 t/m zondag 26 oktober 2014 vindt in Eindhoven de Dutch Design Week (DDW) plaats. Onder de noemer Fontys Factory laten twee Fontys Hogescholen (Hogeschool voor de Kunsten en ICT) samen zien met welke actuele thema’s hun studenten bezig zijn. Art, performance en technologie worden op ingenieuze wijze met elkaar verbonden en bieden een perspectief op de ongekende mogelijkheden van deze tijd.

Fontys Factory WAREHOUSE is een zoektocht naar de mogelijkheden van het recyclen van data. Het onderzoek wordt tijdens Dutch Design Week 2014 gepresenteerd bij Kelderman en van Noort. De rol van design verandert; objecten bestaan uit functie, materie en vorm. Zij stellen het volgende:

Vorm is data.

Elke vorm is te vertalen naar enen en nullen en die data wordt steeds belangrijker en waardevoller. 3D scannen en 3D printen heeft de rol van de designer en het design op zich permanent veranderd. Met het onderzoek biedt Fontys Factory je een blik in de nabije toekomst. Het onderzoek richt zich op de potentie om digitaal te recyclen en welke mogelijkheden dat biedt op technisch, filosofisch en kunstzinnig vlak.

Onderzoek naar het recyclen van data

De studenten doen dat niet alleen. Samen met internationaal gerenommeerde designers Sander Wassink, HeyHeydeHaas, Danielle Roberts and Unfold Design Studio zijn zij aan de slag gegaan om onder andere de volgende vragen te beantwoorden:
• Kunnen we data recyclen en wat houdt dat in?
• Is er zoiets als digitaal verval en zo ja, hoe kan dat eruit zien?
• Wat gebeurt er als we vorm en materie loskoppelen?
• Wat is de waarde van data in een wereld van 3D scannen en printen?

Officiële opening

Donderdag 23 oktober van 17.00 – 20.00 uur is de officiële opening met performances van Freek Lomme (lezing over post-criticism), Roy van Rijt & Len David (Louie Louie DJ set). Locatie: Kelderman en van Noort, Nachtegaallaan 13a, Eindhoven.

Meer informatie fontysfactory.nl