Forever27

Sfeerafbeelding Fontys

Iedereen heeft er wel van gehoord: de ‘Club 27’, een lijst van artiesten die op de leeftijd van 27 jaar zijn overleden. Een lijst die helaas in de afgelopen jaren nog is uitgebreid. Allemaal legendes in de muziekwereld natuurlijk. Dat is dan ook de reden dat een groep studenten van Rockacademie besloot om een performance in elkaar te zetten, gebaseerd op de ‘Club 27’.

click here for English

De performance, genaamd ‘Forever27’, heeft veel emoties losgemaakt bij zowel de studenten als het publiek. De eerste tour was erg succesvol, de groep speelde regelmatig in uitverkochte zalen! Dat was niet wat ze verwacht hadden, en het was de eerste paar keer dan ook echt spannend.
Daar komt bij dat de studenten van Rockacademie gewend zijn aan concertzalen, zoals 013, waarbij het publiek staat en danst. Een theaterzaal is dan wel even iets anders. ´Wat heel anders is, is dat het publiek zit. Dus mensen luisteren, er wordt niet gepraat. Er is een hele mooie spanning tussen de mensen op het podium en het publiek´, vertelt Bo Knippels, zangeres van het gezelschap.

In de maanden voor de tour werd er uitgebreid onderzoek gedaan naar de artiesten uit de beruchte lijst, waardoor er veel details naar boven kwamen die bij de studenten nog niet bekend waren. ´Aan het begin van de tour vond ik Janis Joplin eigenlijk niks, ik vond het maar geschreeuw en ik luisterde er niet naar. Tijdens de theatershow moest ik natuurlijk wel dingen van haar gaan zingen, en daardoor is ze toch wel mijn favoriet geworden. Ik vind haar echt fantastisch en ik ben geraakt door haar muziek,´ vertelt Bo.
Nou is het natuurlijk niet niks om een paar van de grootste legendes in de muziekwereld na te moeten bootsen op het podium. Bo geeft toe dat ze blij was dat ze ervoor kozen een eigen twist aan de nummers te geven. ´De artiesten zijn groot, en ook zo eigen. Wat we gelukkig doen is onze eigen versie maken van de nummers, waardoor je wel gewoon jezelf erin stopt en het dus minder eng is. Je hoeft je dan niet te meten aan de grote sterren,´ geeft Bo toe.

Ook de persoonlijke levens van de artiesten hebben impact. Impact op hun muziek, maar ook op de manier waarop zij op het podium stonden. Dit is uiteraard ook een belangrijk onderdeel van de performance. ´Wat me heel erg is bijgebleven is de documentaire van Janis Joplin. Ze is altijd op zoek geweest naar een soort erkenning, ze vond zichzelf eigenlijk nooit goed genoeg. Als je dat weet, kun je dat natuurlijk veel mooier vertolken. Het is wel een bekend gevoel, je minder voelen dan de rest,´ vertelt Bo als ik haar vraag hoe zij zich inleeft in de artiesten wanneer ze op het podium staat.

Al met al vinden de studenten het een geweldige en leerzame ervaring die veel impact op hen heeft gemaakt. In oktober zijn ze begonnen met hun tweede tour, met hetzelfde enthousiasme als voor de eerste. Dus ik zou zeggen: komt dat zien!

Auteur: Eilish Janssen, student Fontys Hogeschool Journalistiek
17 december 2018