Het draait allemaal om de waardering

Maureen Dorssers is 20 jaar oud, woonachtig in Puth en zit inmiddels in haar derde jaar van de voltijdopleiding Leraar Duits bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS). De student heeft al drie stages achter de rug, de vierde stage vindt binnenkort plaats in het buitenland. Vol enthousiasme vertelt Maureen over haar studie.

“Ik heb altijd al een voorliefde voor de Duitse taal gehad. De vraag was alleen: Wat ga je daarmee doen? Ik ben een heel sociaal iemand en vind het leuk om met vreemde mensen een conversatie aan te gaan. Iets wat je iedere dag kunt doen in het lerarenvak. Je bent constant aan het communiceren”, vertelt Maureen over haar keuze om lerares Duits te willen worden. “Ik wil leerlingen net zo enthousiast maken als dat ik ben. Dat is mijn doel.”

Hoogtepunten

De studente heeft in de afgelopen jaren al heel wat hoogtepunten meegemaakt. Een daarvan was een klassenuitstapje naar Berlijn in het eerste jaar. In het tweede jaar ging ze naar Bonn. Over een paar weken vertrekt ze voor tien weken naar Duitsland om zich daar onder te dompelen in de Duitse cultuur en les te geven op een Duitse basisschool.

Het wordt een compleet andere stage dan de drie stages die ze al gedaan heeft. “Mijn eerste stage was een beetje struggelen omdat ik terechtkwam op een school waar ze geen schoolboeken gebruikten. Ik vond het lastig om zelf dingen te moeten bedenken. Je weet immers niet wat het niveau van de leerlingen is. Maar aan de andere kant word je zo wel meteen in het diepe gegooid. Daar leer je heel veel van. Alle ervaring die ik tijdens mijn eerste stage heb opgedaan, heb ik kunnen gebruiken bij mijn volgende stage.”

“De stage op het vmbo was een eyeopener”

Tegen de derde stage bij het vmbo zag Maureen in eerste instantie heel erg op. “Ik dacht dat de leerlingen me af zouden maken, maar het tegenovergestelde bleek waar. Het was fantastisch, een echte eyeopener. In tegenstelling tot havo/vwo-leerlingen die heel erg in zichzelf zijn, zijn scholieren binnen het vmbo heel spontaan. Het heeft allebei wel wat, hoor. Bij havo/vwo is het niveau wat hoger, terwijl het contact met leerlingen op het vmbo juist leuker is.”

Waardering

Hoe je het ook went of keert, het leraarsvak draait volgens Maureen allemaal om de waardering die je krijgt en de ervaring die je opdoet. “Het is nooit saai. Je hebt geen idee wat er gaat gebeuren omdat er zoveel afwisseling is. Je kunt een les tot in de puntjes voorbereiden, maar toch kan het dan nog compleet anders lopen. Soms is het één grote improvisatieshow.”

Ook tijdens haar studie bij FLOS blijkt geen dag hetzelfde. “We krijgen veel verschillende vakken van veel verschillende leraren, die allemaal een Duitstalige achtergrond hebben. Je leert van professionals. De banden tussen de leerlingen en leraren zijn heel goed, omdat onze opleiding zo kleinschalig is. De afwisseling tussen de taal en de vakdidactiek is geweldig, de sfeer is perfect.”

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Maureen Dorssers
  • 20 jaar oud
  • Woont in Puth
  • Volgt de opleiding Leraar Duits Fontys Lerarenopleiding Sittard

Maureen als docente

“Ik ben iemand die altijd in is voor humor. Je moet serieus werken, maar je moet ook grapjes kunnen maken. Je moet meegaan in de leefwereld van de leerlingen. De nieuwste trends volgen.”

Gouden tip

“Mensen denken bij het leraarsvak alleen aan het stukje ‘voor de klas staan’, maar docent zijn is veel meer dan dat. Er moeten veel extra taken uitgevoerd worden, zoals lessen voorbereiden, toetsen nakijken, vergaderen, mentor zijn en contact houden met ouders. Je moet niet opgeven als het even tegenzit. Het is vallen en opstaan. Maar het belangrijkste is misschien nog wel dat je jezelf moet blijven. Als je dat niet bent, val je door de mand.”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Duits (voltijd)