Interdisciplinariteit is een enorme kracht van FHK

Tilburg, 16 April 2018  l  This article in English

Interdisciplinair werken is één van de strategische doelen van FHK. Met Claudia Linders (51) heeft het instituut iemand in huis gehaald voor wie dit een tweede natuur is. Sinds 3 april is zij Head of Studies van de Engelstalige opleiding Fontys Academy of Architecture & Urbanism en volgt ze in die functie Marc Glaudemans op.

Foto: Hotze Eisma Foto: Hotze Eisma
Claudia kan bogen op een indrukwekkende loopbaan. Na haar studie architectuur aan de Rotterdamse Academie van Bouwkunst gaf ze jaren leiding aan het interdisciplinair onderwijs binnen de Academie van Bouwkunst Amsterdam. Bij FHK komt de Head of Studies dus in aanraking met haar derde academie voor bouwkunst, waarvan er in Nederland zes zijn. Ook was ze vijf jaar verantwoordelijk voor de opleiding interieurarchitectuur en meubelontwerpen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. Naast diverse advies- en toezichthoudende functies heeft Claudia haar eigen bureau in Amsterdam, dat zich zowel met architectuur als kunst in de openbare ruimte bezighoudt.

Bij FHK zoekt de inwoonster van Ouderkerk aan de Amstel weer nadrukkelijk de link met onderwijs. "Ik heb er een groot hart voor om jonge mensen te stimuleren, talenten te scouten en ze op de juiste plek in de maatschappij te krijgen. Ik blijf studenten van vorige opleidingen ook volgen. Het is mooi om te zien als iemand na verloop van tijd een bloeiende architectenpraktijk heeft." Ze heeft de ambitie om zowel jonge professionals als de gevestigde orde te begeleiden.

Bij FHK is Claudia wekelijks twee dagen. Of dat genoeg is zal volgens haar moeten blijken, want de lat ligt hoog. "De academie is door de crisis in de sector wat kleiner geworden de afgelopen jaren. Nu zie je die weer groeien en dat biedt de kans om er een grotere opleiding van te maken. Dat is voor mij ook een doel." Ze is blij dat ze daarbij een beroep kan doen op een 'sterk team'.

Kracht

De studieleider is dus goed thuis in de hogeschoolwereld. Wat ze 'superinteressant' aan FHK vindt, zijn de vakgebieden die er bij elkaar komen. Interdisciplinariteit, daar is het weer! "Dat is een enorme kracht. Het brede spectrum aan disciplines maakt het voor 'mijn' academie interessant om de samenwerking te zoeken. Ik denk dat daar veel kansen liggen, óók om je te onderscheiden van andere academies. Je kunt elkaar op een hoger niveau tillen door expertises bij elkaar te zetten. Ik heb gezien wat dat met studenten en docenten doet: onbeschrijfelijk."

Van haar studenten vraagt Claudia hierbij een ondernemende houding. Wie zo'n houding laat zien, is volgens haar namelijk 'permanent koploper en in staat om te pionieren'. Om dingen te zien die anderen missen en eigen opdrachten te formuleren.

Medeverantwoordelijk

Waar ze naar uitkijkt, is om de banden van de academie met de regio aan te halen; niet alleen met Tilburg, maar ook met de zuidelijke regio en misschien ook met Duitsland en België. "En of we, nog meer dan nu al gebeurt, realistische opgaven het instituut in kunnen halen. Waardoor we samen met stakeholders zaken kunnen realiseren. Een heel interessant leerproces, want je maakt studenten binnen de context van een veilige leeromgeving medeverantwoordelijk voor producties."