Sprint naar content

‘Je krijgt les van professionals’

Als er iemand is die kan vertellen over zijn ervaring bij Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS), dan is het de 48-jarige Pepijn Wijnhoven wel. Hij heeft niet één studie op de school gevolgd, maar twee. In de jaren ‘90 koos hij voor de opleiding tot docent aardrijkskunde. Hij slaagde met vlag en wimpel. Afgelopen jaar volgde Pepijn de flexibele deeltijdopleiding Leraar Geschiedenis. Ook die haalde hij zonder slag of stoot.

“Ik ben drie jaar geleden voor de tweede keer begonnen aan een opleiding bij FLOS. Toen ik dertig jaar geleden klaar was met de havo, wilde ik al geschiedenisdocent worden, maar dat werd me destijds sterk afgeraden door mijn decaan. Hij adviseerde me om aardrijkskunde te doen en dat deed ik dus ook”, aldus Pepijn.

Na het behalen van zijn studie werd hij docent aardrijkskunde en geschiedenis op een middelbare school. “Ik was bekwaam om geschiedenis te geven, maar niet gediplomeerd. Daar wilde ik verandering in brengen. Vandaar dat ik me drie jaar geleden opnieuw inschreef bij FLOS.”

Pepijn koos voor zijn tweede studie opnieuw voor opleiding in Sittard omdat het hem in de jaren ’90 zo goed was bevallen. En ook dit keer werd hij niet teleurgesteld. “Je krijgt les van professionals die de inhoud van hun vak goed kennen en die inhoud ook op een interessante manier kunnen overbrengen op leerlingen. Er zitten veel uitblinkers tussen de docenten. Een van hen heeft tijdens een les ooit het verhaal verteld over het Gilgamesj-epos [als je niet weet wat dat inhoudt, is het zeker het Googelen waard]. Hij deed dit op zo’n indrukwekkende manier, dat de hele klas er stil van werd. Je kon een speld horen vallen, zo stil dat het was. Het is een van de mooiste dingen die ik tijdens mijn studie heb meegemaakt.”

Fulltime baan

Het ideale aan het volgen van een flexibele deeltijdstudie is dat je het kan combineren met een andere baan. De 48-jarige Pepijn deed dat met zijn fulltime job als docent op een middelbare school. “Het is goed te doen. Ik heb tweeënhalf jaar over de opleiding gedaan. Je mag je tijd zelf indelen, dus ik heb er vanwege de combinatie met mijn fulltime baan bewust voor gekozen om het laatste jaar een aantal vakken on hold te zetten.”

Pepijn is precies op het punt waar hij nu wil zijn. Hij is een gediplomeerd leraar voor de vakken aardrijkskunde en geschiedenis en mag iedere dag doen waar hij zo van houdt: lesgeven. “Ik ben dagelijks bezig met het uitoefenen van mijn hobby. De waardering die je van leerlingen krijgt, is groot. Afgelopen jaar was ik mentor van een meisje uit havo 3. Ze was gezakt, met name door het vak geschiedenis. Mijn stagiaire en ik doen er alles aan om haar dit jaar alsnog te laten slagen voor dat vak. We spelen daarbij vooral in op het versterken van haar zelfvertrouwen. En dat werpt zijn vruchten af. Ze was gewend om drieën en vieren te halen, maar kwam laatst met het nieuws dat ze een zeven had. De manier waarop ze dat vertelde, was prachtig.”

Wie denkt dat Pepijn nu klaar is met studeren, heeft het mis. De docent in hart en nieren is ook van plan om zijn eerstegraadsbevoegdheid voor het vak geschiedenis te halen, om zo nog meer uit het leraarschap te halen!

Sfeerafbeelding Fontys

Profiel

• Pepijn Wijnhoven
  • 48 jaar oud
  • Woonachtig in Vroenhoven (net over de grens bij Maastricht)
  • Volgt de flexibele deeltijdopleiding Leraar Geschiedenis bij Fontys Lerarenopleiding Sittard

Pepijn als docent

“Ik denk dat ik een ervaren docent ben, die zich onderscheidt op het creatieve vlak. Ik kan snel inspelen op veranderingen die zich tijdens een les kunnen voordoen en heb goed contact met mijn leerlingen.”

Gouden tip

“Bij mijn studie aardrijkskunde in de jaren ’90 heb ik de lesstof niet altijd even goed bijgehouden. Bij de studie geschiedenis heb ik het over een andere boeg gegooid en hield ik alle modules perfect bij. De tweede studie was beduidend makkelijker af te ronden. Bijhouden dus!”

Meer weten? Bezoek de opleidingspagina van Fontys Lerarenopleiding Sittard (FLOS)

Leraar Geschiedenis (flexibele deeltijd)