MoS- afgestudeerde ontvangt promotiebeurs voor onderzoek naar beoordelen van LO

Sfeerafbeelding Fontys

In januari start het promotieonderzoek van Christa Krijgsman, afgestudeerde Master of Sports, naar het effect van beoordelingen op de motivatie van leerlingen voor het vak LO. Christa ontving hiervoor eind 2014 een promotiebeurs van NWO. Deze beurs, bedoeld voor leraren uit het primair-, voortgezet-, middelbaar beroeps-, hoger beroeps-, en speciaal onderwijs die willen promoveren, werd door ruim 140 leraren aangevraagd. Daarvan werden er 29 gehonoreerd.

Beoordelingen voor Lichamelijke Opvoeding zijn in het huidige onderwijs vaak weinig inzichtelijk voor leerlingen en gericht op eindvaardigheden. Als gevolg daarvan worden goede bewegers waarschijnlijk sterker gemotiveerd en minder getalenteerden juist gedemotiveerd. De promotiestudie onderzoekt de effecten van 'Evalueren om te Leren' op de motivatie voor de les Lichamelijke Opvoeding.

De promotie wordt begeleid door prof. dr. Leen Haerens (Universiteit Gent), prof. dr. Jan van Tartwijk (Universiteit Utrecht) en dr. Lars Borghouts (Fontys Sporthogeschool).