Inclusiever onderwijs met co-teaching

Wil jij inclusief onderwijs binnen jouw organisatie beter kunnen toepassen? Met het scholingstraject 'Inclusiever onderwijs met co-teaching' leer je op praktische wijze inhoud te geven aan inclusie, waardoor je beter kunt afstemmen op ontwikkelingsbehoeften van leerlingen en/of studenten.

Over dit scholingstraject

Veel schoolorganisaties staan open voor de intentie van inclusie, maar vinden het lastig om inclusief onderwijs te vertalen naar de praktijk. Co-teaching is een duurzame onderwijsinnovatie die inclusief onderwijs handen en voeten geeft. Je leert de meerwaarde van samenwerking in je dagelijkse praktijk optimaal te benutten. Ook vergroot je kennis en vaardigheden op het gebied van differentiëren.

Als co-teacher werk je aan het praktisch realiseren van inclusiever onderwijs!

Voor wie?

Dit scholingstraject is bedoeld voor schoolorganisaties (zowel po,vo als mbo) die praktisch aan de slag willen met inclusief onderwijs.

Het traject kan afgestemd worden op de wensen van de schoolorganisatie.

Placeholder for Fontys video
Als co-teacher werk je aan het praktisch realiseren van inclusiever onderwijs!

Inhoud

Tijdens 'Inclusiever onderwijs met co-teaching' ga je in een leerteam aan de slag met 21 onderwerpen uit drie bouwstenen.

De bouwstenen:

• Samenwerking

Je leert hoe je optimaal kunt samenwerken

• Inclusieve didactiek

Je leert hoe je samen kunt werken aan een groep waarin elke leerling zich gehoord en
gezien voelt

• Inclusieve pedagogiek

Je leert hoe je samen onderwijs kunt ontwerpen waaraan alle leerlingen kunnen deelnemen

De inhouden hiervan zijn actueel en evidence-based.

Naast de aangeboden onderwerpen in de bouwstenen werk je in je leerteam aan een eigen of gedeelde focusvraag. Hierdoor weet je zeker dat de professionalisering aansluit bij je eigen praktijk.

Bouwsteen: Samenwerkende onderwijsprofessionals

• Waar staan we en wat vinden we daarvan?
  • Uitdagingen samenwerkende professionals
  • Het co-creatiemodel
  • Waarom Collective Teacher’Efficacy (CTE)?
  • Fases van samenwerking, kwaliteiten
  • Vertrouwen, mindset, taken en rollen, rolmodel
  • Communicatie: feedback geven en ontvangen, reflecteren
  • Leren van ervaringen andere co-teachers/ intensief samenwerkende professionals
  • Eiigen gekozen onderwerp

Bouwsteen: Co-teaching en inclusieve didactiek

• Klassenmanagement, regels en routines
  • Inrichting van de omgeving
  • Co-teaching lesplan
  • Small, medium, large differentiëren
  • Van zelfstandig naar zelfverantwoordelijk leren
  • Werken aan autonomie
  • Van handelingsgericht werken naar Universal Design for Learning: ontwerpen lessen waar alle leerlingen aan deel kunnen nemen
  • Eigen gekozen onderwerp

Bouwsteen: Co-teaching en inclusieve pedagogiek

• Oplossingsgerichte benadering
  • Positieve psychologie
  • Een inclusieve groep: vriendschappen, verantwoordelijkheden, samenwerken
  • Lastig gedrag/probleemgedrag
  • Planmatig handelen en gedragsproblematiek
  • Feedbackgesprekken voeren
  • Eigen gekozen onderwerp

Afronding:

• Inzicht/ overzicht/ uitzicht
  • Portfolio
  • Presentatie
  • Dit traject bestaat uit 10 bijeenkomsten van 3 uur (totaal 30 uur)
  • Leerteambijeenkomsten: 10 uur
  • Afronding portfolio en presentatie: 5 uur
Je bent werkzaam in, of gerelateerd aan, het onderwijs en beschikt over een hbo-denk- en -werkniveau. Je hebt tijdens de opleiding de mogelijkheid om opdrachten in de praktijk uit te voeren. Je staat open voor het samenwerken en leren met andere
professionals.

Deze cursus wordt afgesloten met een bewijs van deelname en vermelding van het aantal studiebelastingsuren (SBU).

Mocht je na dit traject de Master Educational Needs willen volgen, dan kun je afgeronde opdrachten evt. meenemen naar het portfolio van deze studie.

Meerwaarde

Na dit scholingstraject ben je in staat inclusief onderwijs beter toe te passen binnen de schoolorganisatie en beschik je over meer kennis en vaardigheden op het gebied van differentiëren.

• Verbeteren van inclusief onderwijs binnen jouw school
  • Versterken van samenwerkingsvaardigheden met collega's
  • Een positief effect op je zelfbeeld, motivatie en handelen

Placeholder for Fontys video
Je vergroot je kennis en kunde op het gebied van differentiëren

Praktische info

Duur: 9 maanden

Kosten: op aanvraag

Startdatum: in overleg

Leslocatie: op locatie

Neem dan contact op met cursusleider Dian Fluijt-Lambert.

T: (06) 23 904 773

E: dian.fluijt@fontys.nl

Heb je een specifieke leervraag voor jouw school of organisatie? Fontys biedt op maat gemaakte trajecten aan die zijn afgestemd op jouw scholingsbehoeften. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.

Aanmelden

Wil je aanmelden voor dit schooltraject? Neem dan contact op met cursusleider Angeline van der Kamp

T: (06)13020708

E: A.vanderkamp@fontys.nl