Sprint naar content
Placeholder for Fontys video
Studenten over de opleiding
"Ik wil tijdens mijn studie ontdekken wie ik als leraar wil zijn en hoe ik mijn persoonlijkheid en competenties daarvoor kan inzetten" - Hilde, deeltijdstudent Fontys Hogeschool Kind en Educatie

"Bij deze opleiding ben je de regisseur van het eigen leertraject" - Aimee, deeltijdstudent De Nieuwste Pabo

 

Opbouw

Je kunt de deeltijdopleiding Leraar Basisonderwijs volgen in Eindhoven, Tilburg en Venlo (Fontys Kind en Educatie) of in Sittard bij De Nieuwste Pabo (een samenwerking tussen Fontys en Zuyd Hogeschool). Informatie over de opzet en inhoud van deze opleiding vind je hieronder per locatie en studiejaar.

Opbouw Eindhoven, Tilburg en Venlo
(Fontys Kind en Educatie)

  • Werken met leeruitkomsten; variatie aan toetsvormen
  • Je staat al in de tweede week van de opleiding voor de klas
  • In Eindhoven en Tilburg kun je ook in februari starten
  • Lesdagen verschillend per locatie; stagedag op dinsdag

Lesdagen per locatie

  • Eindhoven: maandagmiddag en -avond (13.30-17.00u + 18.00-21.30u)
  • Tilburg: dinsdag- en donderdagavond (18.00-21.30u)
  • Venlo: donderdagmiddag en -avond (13.30-21.00u + 3x half uur pauze)

Stagedag

  • Voor alle locaties: dinsdag
Een studiejaar bestaat uit 4 periodes van 10 weken. Bij iedere les locatie krijg je hetzelfde aanbod, maar kan de planning verschillen. De studie is als volgt ingericht: 40% zelfstudie, 30% praktijk en 30% theorie.
Daarbij kun je uitgaan van de volgende tijdsinvestering: 8 contacturen, 8 uur stage, 4 uur stagevoorbereiding en evaluatie en 15 uur zelfstudie.

In de propedeusefase leg je een basis in pedagogisch en didactisch handelen binnen vier gebieden:

  • Rekenen
  • Taal
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld
  • Kunstzinnige oriëntatie

Stage is een belangrijk onderdeel binnen de deeltijd opleiding waarin theorie en praktijk samenkomen. Je start al in de tweede week van je opleiding met één dag in de week stage op een van onze opleidingsscholen. Je maakt zowel kennis met de onderbouw (groep 1 t/m 4) als de bovenbouw (groep 5 t/m groep 8) van je stageschool. Deze stage krijg je toegewezen en hoef je niet zelf te zoeken.

De volgende thema's komen aan bod in de propedeuse:

  • Groepsprocessen
  • Ontwikkelingspsychologie
  • Het volgen van leerprocessen van kinderen
  • Het ontwerpen van goed onderbouwde leeractiviteiten

    Met alle lesstof die je tijdens de propedeuse verzamelt, werk je uiteindelijk toe naar het zelfstandig vormgeven van een dagdeel onderwijs in jouw stageklas.  

    Na de propedeuse bestaat de opleiding uit zes blokken van 30 studiepunten. 

    Verdieping van de inhoud uit de propedeuse (twee blokken van elk 30 studiepunten) 

    Je verdiept je in vakinhoudelijke en pedagogische kennis en vaardigheden. Je richt je op handelingsgericht werken, vakoverstijgend onderwijs ontwerpen en burgerschap. Ook richt je je op de manier waarop je als leerkracht omgaat met verschillen in leerlingen in de klas en daar de leeractiviteiten het beste op inricht. Met deze lesstof werk je toe naar twee aaneengesloten dagen lesgeven in jouw klas. 

    Verbreding en verdieping persoonlijk leiderschap (30 studiepunten) 

    Binnen dit blok kies je zelf een thema waarin je je wilt ontwikkelen, passend bij de beroepsrollen van een leraar in het basisonderwijs.

    Verdieping in leeftijdsgroep (30 studiepunten) 

    Binnen een leeftijdsspecialisatie (0-7 jaar, 6-11 jaar of 10-14 jaar) werk je toe naar tien dagen groepsverantwoordelijkheid voor een klas kinderen (onderdeel van je eindstage). 

    Uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek (30 studiepunten) 

    Je voert een praktijkgericht onderzoek uit waarbij je een onderwijsverbetering in gang zet en je laat jouw ondernemendheid binnen de school zien.   

    Professionaliteit en identiteit (30 studiepunten) 

    In dit blok ga je op zoek naar jouw identiteit en professionaliteit als leraar. Daarin komen de volgende thema’s aan bod:

    • Omgaan met dilemma's
    • Visievorming
    • Levensbeschouwing
    • Zelfbeeld
    • De maatschappelijke context

    Als onderdeel van de eindstage (afstuderen) verzorg jij gedurende tien dagen aaneengesloten onderwijs in de stageklas.

    • Heb je een afgeronde hbo of wo opleiding, dan krijg je vrijstelling voor het blok Verbreding en Verdieping (30 studiepunten)
    • Heb je een afgeronde hbo of wo opleiding, dan krijg je mogelijk vrijstelling voor het onderzoek (10 studiepunten).

    Een onderzoekscommissie beoordeelt of het onderzoek uit je vorige opleiding voldoet voor vrijstelling.

    Op de leslocaties Eindhoven en Tilburg kun je zowel in september als februari instromen.

    Opbouw Sittard
    (De Nieuwste Pabo)

    • Werken met leeruitkomsten; de kern van de opleiding is je werkplek; je ontdekt jezelf en het onderwijs vanuit de praktijk en ontwikkelt dit verder
    • Samen geven we jouw studieroute vorm
    • We werken in een blended leeromgeving waar online en fysiek leren samenkomen
    • Onderdeel van Fontys en Zuyd Hogeschool
    • Opleidingsdag op woensdagmiddag - en avond; werkplekdag op donderdag

    Opleidingsdag

    Op woensdagmiddag- en avond (14:00 uur - 21:30 uur) vinden er op de opleiding verschillende leeractiviteiten plaats zoals tutorbijeenkomsten en vakbijeenkomsten. Hier ontmoet je expertdocenten, tutoren en medestudenten.

    Werkplekdag

    Het werkplekleren vindt iedere donderdag plaats op een opleidingsschool bij jou in de buurt. Tijdens je stagedag ontmoet je je opleidingscoach en werk je nauw samen met je mentor in de klas.

    Een leeruitkomst is een omschrijving van competenties (kennis, vaardigheden, inzichten) die een leerkracht in het basisonderwijs moet bezitten. Door middenin de dagelijkse praktijk te staan ontstaat er een urgentie om nieuwe kennis en vaardigheden te ontwikkelen. Het leren start dan ook altijd in de echte onderwijspraktijk, op de opleidingsscholen waar wij mee samenwerken. Je maakt kennis met verschillende leeftijdsgroepen en de dynamiek van een basisschool. Hier werk je aan sets van leeruitkomsten. Er zijn verschillende mogelijkheden om de leeruitkomsten aan te tonen, daarin neem je zelf vanuit je praktijksituatie het voortouw. Iedere student start vanuit een andere beginsituatie, waardoor tempo en inhoud van de studie kunnen verschillen.

    In de propedeusefase werk je aan verschillende sets van leeruitkomsten:

    • Universele leeruitkomsten (30 EC)
    • Ontwerpen, realiseren en evalueren van leeractiviteiten
    • Inspelen op specifieke leer- en ontwikkelingsbehoeften
    • Rapporteren over de eigen ontwikkeling
    • Pabo-specifieke leeruitkomsten (15 EC)
    • Kennis en vaardigheden
    • Vakinhoudelijk en didactisch portfolio
    • Vrije ruimte (15 EC)



    • Al vrij snel in je opleiding loop je stage op een opleidingsschool (de basisschool). Tijdens je opleiding sta je voor je diverse groepen. Zowel bij het jonge, als het oudere kind. De stageplek wordt door de Nieuwste Pabo toegewezen.

    In de postpropedeusefase worden de leeruitkomsten van de propedeusefase verder verbreed en verdiept.

    Studenten met een getuigschrift van een hbo/wo-bachelor opleiding kunnen vrijstelling krijgen voor eenheden van profileringsleeruitkomsten, afhankelijk van desbetreffende vooropleiding. Studenten die beschikken over het getuigschrift van een aanverwante hbo/wo-bachelor opleiding kunnen vrijstelling krijgen voor de gehele eenheid van universele leeruitkomsten. Studenten die via Fontys de AD PEP (richting Educatie) hebben afgerond met een getuigschrift, kunnen instromen in een hoger jaar op de Pabo. Deze regeling geldt niet voor studenten van buitenaf.

    Vrijstellingen kunnen bij aanvang van de opleiding aangevraagd worden via de examencommissie en/of het bedrijfsbureau.

    De Nieuwste Pabo is een educatief opleidingscentrum in Sittard, een samenwerking tussen Fontys Hogeschool en Zuyd Hogeschool. Meer weten?