Leergang Keramiek

Wil jij in 8 maanden jouw kennis van het industrieel keramisch proces naar een hoger niveau tillen? Neem dan deel aan de Leergang Keramiek van KNB.

Over de opleiding

De Leergang Keramiek is een in de keramische procesindustrie erkende opleiding die verdieping biedt op alle onderdelen van het industrieel keramisch proces. Van keramische grondstoffen, productieprocessen en materiaaleigenschappen tot test- en onderzoekmethoden. Het komt allemaal aan bod.

Door relatief veel aandacht te schenken aan fysische, chemische en technologische achtergronden en de toepassingen hiervan binnen keramische processen, maken de deelnemers zich een manier van keramisch-probleemoplossend denken eigen, die zowel toepasbaar is in de traditionele (klei)keramiek als de technische keramiek.

De theorie uit de lessen wordt gekoppeld aan de praktijk door bedrijfsbezoeken bij organisaties in binnen- en buitenland.

Voor wie?

De opleiding is bedoeld voor:

• werknemers bij bedrijven, of onderzoeksinstellingen, betrokken bij productie, onderzoek, of toepassing van keramische, of verwante materialen, die hun vakkennis op een hoger plan willen brengen
  • personen die werkzaam zijn bij toeleveranciers voor de keramische industrie, of bij raadgevende ingenieursbureaus
  • studenten van hoger technisch en wetenschappelijk onderwijs met belangstelling voor traditionele en nieuwe materialen

Toelatingseisen

De toelatingseisen voor de opleiding zijn:

• Fontys-opleiding of
  • afgeronde HBO-opleiding of
  • afgeronde VKI-opleiding met eindcijfer 8, of hoger plus werkervaring in een keramisch bedrijf
  • basiskennis chemie is vereist

Placeholder for Fontys video
Als nieuwkomer in de wereld van keramiek heb ik deze opleiding als zeer interessant ervaren. De opleiding geeft veel kwalitatief hoogwaardige bagage om in de dagelijkse praktijk toe te passen.
Marc Lamboo, Rodruza BV

Inhoud en opbouw

Tijdens de opleiding komen de volgende onderwerpen aan bod:

• grondstoffen
  • massa(voor)bereiding
  • vormgeving
  • drogen
  • sinteren
  • glazuren en andere deklagen
  • mechanische eigenschappen en producteisen
  • energie, milieu en arbeidsomstandigheden
  • technische keramiek, incl. 3D printen

Aanvang: 18 oktober 2023

Einde: juni 2024

Tijd: 14:00-18:00

(laatste tentamen is 7 juni, uitreiking op 26 juni)

Klassikale lessen op locatie van Fontys Eindhoven (gebouw Nexus).
Als de opleiding met goed gevolg is afgesloten ontvangt de student een certificaat.

Meerwaarde

Grondige kennis van het keramisch proces is van steeds groter belang om te kunnen voldoen aan maatschappelijke opgaven op het gebied van duurzaamheid, procesbeheersing en circulariteit.

Na afloop heeft de deelnemer zich een manier van probleemoplossend denken eigen gemaakt door:

• kennis van fysische, chemische en technische principes en toepassing hiervan in de keramische procestechnologie en materiaalkunde
  • een werkstuk op het gebied van Energie, Milieu en Arbo
  • contacten met medestudenten uit keramische en aanverwante bedrijven

Placeholder for Fontys video
Deze opleiding is van een hoog niveau en geeft cursisten een beter inzicht in de verschillende toepassingen van keramiek. Mooi ook dat de theorie gekoppeld wordt aan de praktijk via bedrijfsbezoeken.
Kris Oben, Vandersanden Lanklaar

Praktische info

Wil je graag een gesprek met de cursusleider? Voor inhoudelijke vragen over de opleiding kun je contact opnemen met een van de docenten van de opleiding, te bereiken via KNB:

Jacqueline Verheem, office manager branchevereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek
E-mail-adres: info@knb-keramiek.nl
Telefoonnummer: 026 - 384 56 34

KNB organiseert deze opleiding in samenwerking met Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen.

De kosten voor deelname aan deze opleiding zijn € 6.750, excl. btw.

Voor studenten van Fontys geldt een speciaal tarief. Neem hiervoor contact op met Yvonne van Lith via, y.vanlith@fontys.nl of 08850 -76685.

Het volgen van afzonderlijke modules van de opleiding is ook mogelijk.

De kosten voor een module zijn € 1.195 en voor elke volgende module € 995,00 excl. btw.

Branchevereniging Koninklijke Nederlandse Bouwkeramiek organiseert jaarlijks een schriftelijke vakopleiding voor het middenkader in de baksteen-, dakpannen- en fijnkeramische industrie.

Voor meer informatie zie de website van KNB.

Aanmelden kan via de website van KNB.

Studenten kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar tnw@fontys.nl.

Locaties en contact