Sprint naar content

Manon Bremen over de cursus 'Professionalisering voor Lerarenopleider op de opleidingsschool IO/SO'

‘Je leert in deze cursus niet alleen over studentenbegeleiding, maar ook over jezelf als persoon’

Manon Bremen
Lerarenopleider Natuurkunde bij Fontys en instituutsopleider (IO) bij Curio in Breda

Als nieuwe instituutsopleider bij Fontys heb ik begin vorig jaar deze cursus gevolgd. Ik kom zelf uit het praktijkonderwijs en was wel gewend stages te begeleiden. Maar ik kwam erachter dat het begeleiden van leraren in opleiding tijdens het werkplekleren toch een specifieke aanpak vergt. Je leert hier kijken vanuit het proces waar een student in zit en welke benadering daar op dat moment het beste bij past. Wat voor typen vragen stel je en hoe stimuleer je zijn of haar reflecterend vermogen?

Doordat je in deze cursus ook continu met zelfreflectie bezig bent, neem je die kennis en vaardigheden mee richting je student. Naast het inhoudelijke stuk van studentenbegeleiding, protocol opstellen en examineren, leer je dus ook veel over jezelf als persoon, je professionele houding en hoe die zich verhoudt tot de school. Dat is voor mij heel waardevol geweest. Mede dankzij de inbreng van Fontysexperts heb ik op dat gebied veel nieuwe inzichten gekregen.

Ik zou de cursus iedereen aanraden die voor het eerst als IO of SO start. Het is handig wanneer je dan ook daadwerkelijk een aantal studenten begeleidt, zodat je meteen aan de slag kunt met je kennis. Maar zorg wel dat het in verhouding is en je genoeg tijd overhoudt voor de cursus. Op die manier heb je er optimaal profijt van!

Oud-cursist Manon

Manon is lerarenopleider Natuurkunde bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg en volgde de cursus IO/SO.

Ga naar de cursus