Marjo van Anholt over de cursus 'Professionalisering voor Lerarenopleider op de opleidingsschool IO/SO'

‘Door deze cursus merkte ik dat samenwerken met instituuts- en schoolopleiders echt een meerwaarde biedt’

Marjo van Anholt - Carels
Schoolopleider (SO) bij Yuverta mbo, Den Bosch

Sinds dit jaar heb ik de rol van schoolopleider op me genomen bij Yuverta. Yuverta is nu het grootste
partnerschap Samen Opleiden in de blauw-groene sector van Europa. Ik kende Fontys al van de cursus voor werkplekbegeleiders en van de contacten met cursusleider Marie-Christine, die ook instituutsopleider bij ons is. Het was een logische stap dat ik deze cursus bij Fontys ging volgen, omdat het ook één van onze samenwerkingspartners is. Hoewel een andere so’er aanraadde de cursus pas later te gaan volgen, ben ik juist blij dat ik het in zo’n vroeg stadium heb gedaan. Nu was ik optimaal voorbereid op alle mogelijke scenario’s, die je als schoolopleider tegen kunt komen.

Ik vond het leuk dat ik met zowel instituutsopleiders van Fontys als met schoolopleiders van diverse scholen zat. Daar heb ik zoveel van geleerd! Je benadert de onderwerpen allemaal vanuit je eigen optiek en dat is verrijkend. Door de cursus merkte ik dan ook dat samenwerken echt een meerwaarde biedt. Daarnaast vond ik het fijn dat er verschillende experts waren om nog meer verdieping aan te brengen. Je krijgt enorm veel theorieën en handvatten aangereikt, ook voor ná de cursus. Je wordt uitgedaagd je onderzoekend vermogen, dat collega’s in opleiding ook moeten tonen, verder te ontwikkelen en benutten.

Ik raad iedere schoolopleider aan de cursus te volgen. Het is niet alleen interessant door de afwisseling, diversiteit en experts in het programma maar ook door de vrijheid die je krijgt om eigen onderwerpen in te brengen. De wensen van de groep worden meegenomen en het programma wordt daarop aangepast. De komende jaren gaan meerdere collega-schoolopleiders de cursus volgen. We gaan dan een toolkit ontwikkelen voor alle collega’s die iets doen met student- of stagebegeleiding. Ik kijk er naar uit!

Oud-cursist Marjo

Marjo is schoolopleider bij Yuverta en volgde de cursus IO/SO bij Fontys