Sprint naar content

Alumnus Matty Driessen

Wanneer heb je je diploma behaald en voor welke opleiding?

Nog niet heel lang geleden. April 2020 ben ik, volgens menig docent; ‘eindelijk’ afgestudeerd bij de opleiding Automotive.

Kon je na het behalen van je diploma makkelijk een baan vinden?

Ik ben niet de makkelijkste geweest op school en was eigenlijk nooit geïnteresseerd in het bedrijfsleven. Mijn drijfveer vanaf dag één van de opleiding was, en is nogsteeds, autosport. Daar heerst nogal een ZZP-cultuur, dus dat ben ik direct na het afronden van mijn studie gaan doen. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel onder de naam IMERO Analytics & Engineering. Vanuit daar heb ik nog geprobeerd om werk in de autosport te vinden, maar met de komst van de pandemie ging het internationale racen voor veel teams niet meer door. Ik zat dus feitelijk even zonder werk wat mij echt intereseerde. Het is en blijft lastig in de autosportwereld. Daarbuiten? Geen probleem!

Matty Driessen Matty Driessen
Sfeerafbeelding Fontys Foto: Bram Machiels Foto: Bram Machiels

Hoe ziet jouw werkcarrière er tot nu toe uit?

Na die kleine tegenslagen, ben ik vrijwel direct aan het werk gegaan, als zzp’er, bij Engine en Turbo Technologie Eindhoven. Ik heb daar een andere kant gezien van technisch werk, buiten de autosport. Turbo’s repareren, reviseren, tunen, balanseren en (custom) opbouwen en dat allemaal met Duitse precisie. Iets wat bij mij past en waar ik mijn ei toch wel echt in kwijt kan. Naast dat werk heb ik de vrijheid gekregen om bezig te blijven in de autosport. ‘Dikke’ racewagens runnen deed ik al tijdens mijn studie in 2018 voor Academy Motorsport in Engeland en in 2019 bij Street Art Racing (S.A.R.) in België, beide met Aston Martin Racing. Maar dat bleef in 2020 helaas uit. Ik moest een stapje terug, doordat veel sponsoren zich terugtrokken bij nationale en internationale teams. Daarom stapte ik over en ging ik de Dutch Supercar doen bij Wagtmans Motorsport. Niet alleen als engineer en teammanager, maar ook als begeleider van studenten van de minor Motorsportengineering, een minor die valt onder de opleiding Automotive. Nadat ik daar een voertuig dynamisch goede auto neer heb gezet, ben ik halverwege het seizoen overgegaan naar EJ automotive in de Fiesta Cup. Een stap die beide partijen begrepen en we hebben samen uiteindelijk een mooie tweede plek in het Belgische klassement weten te behalen.

Gelukkig zit ik nu ook weer om tafel met teams die auto’s hebben in de GT3, GT4, LMP3 en verschillende Porsche Cups teams waar ik al heb gewerkt zoals S.A.R. en teams waar ik tussendoor eens mee heb gesproken zoals PG Motorsport. Dit zijn de gesprekken die ik heel erg heb gemist. Inmiddels staan er 20 raceweekenden gereserveerd in mijn agenda in 2021 en vijf kampioenschappen in samenwerking met de laatste drie genoemde teams. Iets waar ik trots op ben in mijn eerste echte volledige jaar als zelfstandig race engineer. Daar heb ik dan ook naast 5,5 jaar studie hard voor gewerkt. Ik hoop dat alle evenementen door kunnen en mogen gaan in verband met de maatregelingen en het drukke reisschema voor mij. Verder blijf ik mijn kennis doorgeven binnen Fontys. Bij de minor Motorsport Engineering blijf ik actief als gastdocent, waar ik studenten de basis meegeef en wegwijs maak in de data analyse binnen de autosport. Een gevarieerd en druk programma dus, precies wat bij mij past.

Wat zie je terug van wat je hebt geleerd tijdens je opleiding in je huidige baan?

Wat je tijdens je studie leert, is basiskennis. Je hebt veel info gekregen, maar in het werkveld ga je met die kennis puzzelen. Voor mij voornamelijk voertuigdynamica bij de racewagens, en materiaal- en warmte leer bij de turbo’s. Maar op een veel praktischere en doelgerichte manier dan dat de opleiding dat kan aanbieden.

Wat vind je het meest interessant of uitdagend aan je werk?

Het meest uitdagende blijft toch wel de druk en prestatie leveren in de autosport. Altijd het maximale uit zo’n voertuig weten te halen in een korte periode en met tijdsdruk die je ervaart in het raceweekend. De auto aanpassen op de rijstijl van de coureur, maar ook zijn rijden perfectioneren om de auto goed te laten werken, zodat elke seconde op de baan wordt gewonnen.

Bij de turbo’s is het vrijwel hetzelfde, zo precies mogelijk te werk gaan dat alles meteen de eerste keer klopt. Eenmaal iets verkeerd gedaan kan een klant vier tot acht uur extra werk kosten met de (de-)montage van de turbo, of nog erger, de motor kan in zijn geheel in de soep lopen. 100% vertrouwen van klanten winnen, op iets wat je zelf in elkaar hebt gezet of wat je zelf bij elkaar hebt gepuzzeld, wat soms begint met een leeg vel papier of excelsheet om eerst maar eens te gaan rekenen.

Sfeerafbeelding Fontys

Als alumnus, heb je een tip voor de huidige studenten van de opleiding?

Neem zoveel mogelijk informatie op tijdens je studie, al moet je er om vragen. Heb je een passie? Kijk zelf verder voor de informatie die bij jou passie hoort. Maar blijf altijd met een kritische blik kijken. Een afstelling van een raceauto bijvoorbeeld, die vind je niet met formules of met rekenmodellen. Daarmee benader je de afstelling alleen maar. Die kritische ‘final touch’ die je zelf kunt halen uit gegevens, kennis en wis- en natuurkunde maken het verschil tussen een goede of matige raceauto/product.

Hoe zie jij de toekomst van een engineer met jouw opleiding?

Heel erg goed, werk genoeg, maar ik zie en hoor ook kritiek.

Er wordt veel gerekend, maar niet praktisch genoeg nagedacht hoe iets efficiënt gemaakt kan worden. Praktisch denken en communicatie blijkt zelfs voor grote oem’s ('original manufacturer') moeilijk, ik zie dat bijvoorbeeld bij oude en nieuwe turbo’s en de racewagens terugkomen. 

Iemand die nèt dat beetje extra geeft, naast het regulier volgen van een engineering-opleiding als Automotive die Fontys aanbiedt, maakt in mijn ogen het verschil.