"Ik werk aan mijn droombaan"

Maak kennis met Youri Tils: 21 jaar en tweedejaars Fontys-student bij de opleiding Elektrotechniek. Youri heeft eerst de opleiding Mechatronica afgerond op het mbo, maar hij was nieuwsgierig naar meer. Hij wilde nog meer leren en snappen van techniek en dat is precies waarom hij nu studeert bij Elektrotechniek.

Toen Youri tijdens de stage van zijn mbo-opleiding zag waar zijn medestagiaires (Elektrotechniek studenten) mee bezig waren, wist Youri één ding zeker: ‘’Dit is super gaaf en dit moet ik ook leren!’’

Inmiddels zit Youri in zijn tweede jaar en begint binnenkort zelf aan zo’n stage. Wat begon bij nieuwsgierigheid, is in het afgelopen twee jaar ontpopt tot een passie.

Placeholder for Fontys video
‘’Ik kan bij zoveel bedrijven stage lopen in de Brainport-regio, dus ik moet kijken wat ik écht wil gaan doen. Je kunt echt van allerlei te gekke dingen doen waar je over droomt.’’ -
- Youri

Youri ziet zijn droombaan al helemaal voor zich: een opdrachtgever die hem een vraagstuk en bijbehorende input aanlevert en waar hij met zijn kennis mee aan de slag kan gaan door een systeem te ontwerpen. Een systeem dat écht werkt. En is deze droombaan nog ver weg? Volgens Youri is hij daar eigenlijk al mee bezig met het project dat hij nu doet.

Placeholder for Fontys video
‘’We ontwikkelen een bandje met een printplaatje erin. Als je dit bandje aansluit op een hand, dan kun je als hulpverlener zien hoe hoog de stress van een patiënt is. Dat hele ontwerpproces is eigenlijk wat ik later ook terug zou willen zien in mijn werk. Dat maakt dit project ook heel erg leerzaam.’’
- Youri

Stressniveau-meter ontwikkelen voor mensen met communicatieproblemen

Voor het bedrijf Mentech Innovation (Eindhoven) ontwikkelt Youri, samen met zijn groepsgenoten, een apparaatje voor mensen met communicatieproblemen of dementie.

Youri vindt dat zijn kennis in het afgelopen jaar flink is toegenomen. Wat hij op de opleiding leert, past hij ook in zijn hobby-projectjes toe, waar hij thuis in zijn vrije tijd graag mee bezig is. Natuurlijk vindt hij het soms ook moeilijk om een idee uitvoerbaar te krijgen, maar dat is volgens Youri nou juist de leukste uitdaging van Elektrotechniek.

Placeholder for Fontys video
"Je gaat eigenlijk van ‘niets’, met de hoop daar ‘iets’ van te kunnen maken. Je probeert dingen uit, zonder dat je weet of dat echt gaat werken. Maar als dat eenmaal lukt, dan geeft dat echt voldoening.’’