Sprint naar content

Veelgestelde vragen HRM voltijd

Toelating

Met een havo-, vwo- en mbo niveau 4-diploma ben je toelaatbaar.
  • Mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding HRM door het behalen van een toelatingstoets.
  • Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4- diploma en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 
  • Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Informatie omtrent de 21+ toets kun je vind je hier. Heb je vragen over de 21+ toets? Mail dan naar: 21plustoelatingsonderzoek@fontys.nl 
Voor het studiejaar 2021-2022 meld je je voor 1 mei aan via Studielink.
• Stap 1 :Je meld je aan voor een (of meerdere) opleiding(en) via StudieLink  
• Stap 2 : We sturen je een korte online vragenlijst over je studiekeuze en je verwachtingen.  
• Stap 3: We nodigen je uit voor een check-in gesprek en bespreken de antwoorden uit de vragenlijst. Bij enkele opleidingen kunnen aanvullende activiteiten georganiseerd worden zoals een proefles of een rekenoefening.  
• Stap 4 : Je krijgt een persoonlijk studiekeuzeadvies  
• Stap 5 : Als je aan alle inschrijfvoorwaarden voldoet schrijven we je in 
 • Stap 6 : Je start met je opleiding, van harte welkom!
Op deze pagina vind je de online open dag van de opleiding HRM. Je kan via whatsapp contact leggen met HRM-studenten Laura of Jeanine of met Noortje, studieadviseur HRM.

Over de lessen en begeleiding (antwoorden afkomstig van een of meerdere studenten )

  • Dit is erg verschillend per leerjaar. Maar de eerste twee leerjaren heb je tussen de 18-24 uur les per week. Elk lesuur duurt 1,5 uur.
  • In het derde en vierde leerjaar tijdens de stage ga je één dag in de week terug naar school en dan heb je zo’n 3 tot 5 uur les op zo’n dag. In het derde leerjaar volg je ook een halfjaar een verdiepende minor die je zelf mag kiezen. Hierbij is het per minor afhankelijk hoeveel lesuren je hebt.

Er zijn hoorcolleges, werkcolleges, vaardigheidslessen, Explore your talent en projecten. Hoorcolleges zijn met alle studenten van dat leerjaar, werkcolleges met twee klassen en vaardigheidslessen en Explore your talent met je eigen klas. Projecten doe je in groepjes van 4 tot 6 personen. De verdeling hierin is dat je in het eerste leerjaar 3 hoorcolleges per week hebt, 3 werkcolleges, 2 vaardigheidslessen, 1 les Explore your talent en de integrale opdracht (groepsproject). Het groepsproject heb je drie uur in de week en aan het einde van een periode werk je er naast de lessen vaak nog wat extra tijd aan. 

In het eerste jaar zijn je weken als volgt ingedeeld:
16 uur theorielessen
4 uur vaardigheidslessen
4 uur projecten met de praktijk
3 professionele ontwikkeling
10 uur zelfstudie

In jaar 1 krijg je vakken als Arbeid en gezondheid, Personeelsmanagement, Recruitment en Loopbaantheorie. Ook volg je vaardigheidslessen zoals Presenteren en Onderzoeksvaardigheden. Daarnaast werk je in een team aan een project met de HR- praktijk. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een wervingscampagne. Daarnaast is er ruimte om jouw eigen talenten te ontdekken en je tot HR-professional te ontwikkelen.

Student HRM Tilburg - Ik vind de verdeling goed en prettig. De werkcolleges worden zo ingedeeld dat ze aansluiten op de hoorcolleges, maar wel met een leuke en interessante insteek. Zo heb je niet het idee dat je alleen maar informatie aan het ontvangen bent, maar je gaat er ook echt mee aan de slag d.m.v. bijvoorbeeld casuïstiek. Je krijgt daardoor ook een beetje een beeld van de invloed van de vakken in het werkveld. 

Hier vind je een volledig overzicht van de vakken van de opleiding HRM.

  • Dit verschilt nogal per week. Voor de tentamens ben ik elke dag wel een aantal uren bezig. Ongeveer 2 weken lang 4 uur per dag (minimaal).De andere weken 2-5 uur per week en soms een uitloop naar 7 uur per week.
  • Wanneer ik alle lessen aanwezig was en mijn schoolwerk bijhield, hoefde ik in lesweken maar een paar uur in de week thuis aan school te werken. In de twee weken vóór een tentamenweek heb je volledig lesvrij om te leren, als je geen herkansingen hebt. In deze twee weken was ik gemiddeld drie tot vijf uur per dag bezig om te studeren.
Je zit gemiddeld met zo’n 12 tot 15 studenten in je eigen klas. Je hebt met je eigen klas vaardigheidslessen en Explore your talent. Met zo’n 25 studenten zit je bij werkcolleges en met alle eerstejaars in hoorcolleges.
  • Je hebt ieder jaar een coach die regelmatig een individueel gesprek met je voert over o.a. je ontwikkeling, hoe het gaat met studeren, hoe het gaat met je studievooruitgang etc. Je kan bij deze persoon terecht voor al je vragen en waar je tegen aanloopt. Ook heb je ieder jaar een vak, wat in het eerste jaar de naam Explore your talent heeft, waarin je intensief aan de slag gaat om erachter te komen waar je interesses en kwaliteiten liggen in het HR-werkveld.
  • Prima, maar je moet er soms zelf naar vragen. Je moet zelf ook initiatief nemen. Dit is in het bedrijfsleven ook het geval.
  • In de eerste twee jaren had ik er niets aan op te merken. Tot ik stage ging lopen/minor volgen en ik op dat moment niet meer daadwerkelijk aanwezig was, vond ik het niet meer zo heel duidelijk. Nu ik ben begonnen met afstuderen, vind ik dat er weer beter gecommuniceerd wordt.
  • Ik ben erg te spreken over de begeleiding tijdens mijn opleiding. Tijdens je studie heb je elk schooljaar een coach. Je hebt ook het vak Explore Your Talent, dit wordt gegeven door je coach, waarbij je aandacht besteed aan jouw talent(en) en kwaliteiten. Als afsluiting van elke periode heb je een gesprek met je coach, om terug te blikken op de periode. Je wordt dus tijdens het schooljaar goed begeleid door je coach, bij hem/haar kun je altijd terecht voor eventuele vragen of als je ergens mee zit. Ik vind dat ik een hele prettige coach heb. De coach/studieloopbaanbegeleider heeft wekelijks een moment om met de hele klas te kijken naar jouw talent, want dat is binnen deze opleiding ontzettend belangrijk. Daarnaast is er ook wekelijks een moment waarin het mogelijk is om een individueel gesprek met jouw coach te hebben. Dit moet je zelf aangeven. Ook vind ik dat docenten erg behulpzaam zijn. Als er vragen of onduidelijk-heden zijn, kun je ze altijd aanspreken of eventueel een mailtje sturen. 
  • Ik vind de begeleiding heel prettig. Je hebt jouw begeleiding zelf in de hand. Als jij hulp nodig hebt, of extra aandacht, dan moet je dit zelf aangeven. Dat vind ik niet meer dan normaal, dat is een stukje zelfstandigheid dat van je wordt gevraagd binnen de opleiding. Docenten kunnen nu eenmaal niet altijd pijlen of alles goed gaat met iedereen. Aan wie je hulp vraagt, maakt eigenlijk niet uit, alle docenten zijn er om jou te helpen met de voortgang van je studie, niet alleen jouw coach/studieloopbaanbegeleider.
  • Als docenten merken, dat je echt moeite hebt met een vak of de opleiding, nemen ze je vaak wel apart.
  • Persoonlijke aandacht. En aandacht voor de student werkt en dat merk je in de begeleiding. Er wordt voor iedereen een gepaste oplossing gezocht.
  • Erg goed! Er hangt geen hiërarchische sfeer, dat vind ik enorm fijn. Korte lijnen en vriendelijk contact. Docenten kennen je naam en weten ook, wat voor persoon je bent. Dat maakt het gevoelsmatig erg fijn.
  • Het contact met docenten is goed en gelijkwaardig. Je kan altijd in de les of via de mail terecht met alle vragen die je hebt. Veel docenten die je in het eerste leerjaar krijgt, krijg je in latere leerjaren ook weer. Dit zorgt ervoor dat veel docenten je goed kennen.
  • Mijn ervaring is dat alle docenten het beste met je voor hebben. Je kunt bij iedereen terecht met vragen of obstakels, ik denk dat iedereen je graag zou willen helpen, en (mochten ze het zelf niet kunnen doen) je verwijzen naar de docent of afdeling die jou wel kan helpen!
  • Het unieke van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie is de persoonlijke begeleiding. Je bent hier geen nummertje, maar wij zijn hier allemaal collega’s van elkaar. Een verhelderend gesprek, een kopje koffie/thee. Binnen het docententeam is hier altijd tijd en ruimte voor.

De lessen zijn in het Nederlands. Je hebt wel Engelse termen af en toe, maar geen complete Engelse tekst.

In jaar 2 krijg je wel Engels. Het gaat dan echt om hoe je zakelijk taalgebruik in het Engels gebruikt. Dit hoeft echt geen obstakel te zijn, ook niet als je heel slecht bent in Engels. De docenten beoordelen jou als individu en geven daarbij voldoende begeleiding.

  • De opleiding bevalt mij erg goed. Vooral de afwisseling in lesvormen bevalt mij erg goed en je krijgt veel verschillende vakken over verschillende onderwerpen, wat ervoor zorgt dat je breed opgeleid wordt. De begeleiding is tijdens de gehele opleiding erg goed. Verder is er continu de koppeling met de praktijk in bijvoorbeeld integrale opdrachten (de groepsopdrachten) en komen veel docenten uit het HR-werkveld waardoor ze relevante voorbeelden kunnen geven waardoor de stof verduidelijkt wordt. In het tweede leerjaar kan er gekozen worden voor de reguliere leerroute of voor een praktijkgerichte leerroute. Daarin haal je je studiepunten door middel van projecten die je bij echte werkgevers binnenhaalt. Ook is er in totaal 1,5 jaar stage, waardoor je veel praktijkervaring opdoet. Ook wordt er in het derde leerjaar een verdiepende of verbredende minor gekozen waarin jij jezelf in wiltspecialiseren. Je kan er ook voor kiezen een stage of minor in het buitenland te gaan volgen. Er is dus ontzettend veel keuzevrijheid in de opleiding.
  • Goed, ik zit hier op mijn plek en heb het naar mijn zin. De studievereniging Source heeft het voor mij wel leuker gemaakt. Ik ken veel mensen hierdoor en kan altijd wel een praatje maken. Dit maakt het voor mij leuker om naar school te gaan.
  • Mij bevalt de opleiding ontzettend goed! Ik vind de vakken heel interessant en omdat je breed wordt opgeleid, hoef ik ook (nog) geen keuze te maken in wat ik later nu echt wil gaan doen. Dat vind ik echt een pluspunt. Ik vind het ook prettig dat de sfeer binnen onze opleiding zo informeel is, ik voelde me hier al snel op mijn plek.  
  • De opleiding bevalt mij heel erg goed. Het sluit heel goed aan op mijn interesses en ik ga met veel plezier naar school. Er hangt een persoonlijke en fijne sfeer in het lesgebouw, dit is bijvoorbeeld te merken aan het feit dat docenten je bij naam kennen. 
  • De opleiding bevalt mij prima en veel lessen dagen mij uit om mij meer te verdiepen.
  • Zelf heb ik hiervoor vmbo-t en vervolgens mbo niveau 4 gedaan. Het niveau is lastig te vergelijken, omdat je nu hele andere vakken, lesvormen en projecten hebt. Wat ik als grootste verschil merk is dat het nodig is dat je alles goed bijhoudt, omdat het vaak vrij veel kan zijn.  Juist omdat de meeste vakken tijdens deze opleiding mij enorm interesseren, haal ik regelmatig hogere cijfers dan ik in een vooropleiding gehaald heb. Mijn ervaring is dat wanneer je de lessen volgt, alles bijhoudt en je je ervoor inzet, dat het niveau erg goed haalbaar is.
  • Het is een enorm verschil met mbo. Het is voor mij niet per se moeilijker, maar vooral anders. De manier van lesgeven, toetsing etc. is iets, waar je echt aan moet wennen.
  • Ik zelf kom van de havo en vind het niveau prima te doen. Tuurlijk moet je af en toe aanpoten en zul je ook vakken tegenkomen, waar je minder goed in bent, maar als je echt je best doet, gaat het zeker lukken. 
  • Hoe het niveau van de opleiding wordt ervaren, is natuurlijk per persoon verschillend. Ik vind het niveau goed te doen, doordat ik gemotiveerd ben en met plezier deze opleiding volg. Als je bereid bent om je best te doen en je bent ervan overtuigd dat je een hbo-niveau aankunt, is het goed te doen.
  • Ik heb hiervoor een mbo-opleiding afgerond en ja, er zijn zeker verschillen in het niveau. Maar ondanks dat dat in het begin moeilijk zal zijn, is de begeleiding dusdanig op z'n hoog niveau dat ik niet het gevoel heb gehad, dat ik op mijn tenen heb moeten lopen. 
  • Ik ben enthousiast over veel verschillende vakken, maar met name vakken zoals Psychologie, Sociologie, Talent development etc. omdat hierin het menselijk aspect veelal naar voren komt. Ook alle vaardigheidsvakken zoals Gespreks-vaardigheden, Groepsdynamische interventies en Adviseren spreken mij erg aan doordat je er de hele opleiding veel aan hebt.
  • Ik vind de organisatorische vakken het leukste, omdat hier mijn interesses liggen. Ook vind ik de psychologische vakken leuk omdat je dit gemakkelijk kunt terugkoppelen naar je eigen ervaringen. Zo kun je ook dingen beter onthouden.
  • Ik vind alles over Arbeidsrecht superinteressant. Het kennen van regels en wetten en ook dat je ze in het dagelijks leven vaker tegenkomt dan je denkt, vind ik leuk. Daarnaast vind ik ook Recruitment leuk, omdat je iedere keer nieuwe mensen een klein beetje leert kennen en het gesprek met ze aan mag gaan. Arbeid en gezondheid vind ik ook interessant, en dan vooral beroepsziektes en verzuim. 
  • Ik ben enthousiast over de vakken Psychologie, Sociologie en Ethiek. De reden waarom ik hier zo enthousiast over ben, is omdat je bij deze vakken echt dieper op de 'mensenkant' van HRM ingaat en dit spreekt mij heel erg aan.
Op deze pagina vind je en volledig overzicht van de vakken die je van het eerste tot en met het vierde jaar volgt.
  • Recht en Onderzoeksvaardigheden zijn vakken die als lastiger ervaren worden. Mijn ervaring hiermee is dat Recht lastig is omdat het vrij veel leer- en leeswerk is, dat je vervolgens goed op casussen moet leren toepassen. Onderzoeksvaardigheden wordt vaak als lastig ervaren omdat het vak veel tijd kost om het bij te houden en er literatuuronderzoek bij komt kijken. Wel zijn de lessen en begeleiding bij deze vakken erg goed, waardoor je regelmatig feedback krijgt, waardoor je het kunt verbeteren.
  • Ja, je hoort vaak Economie, Recht, Arbeidsverhoudingen en Performance management. Het zijn vakken, die je liggen of niet. Het is taaie stof en daardoor wat lastiger om er doorheen te gaan.
  • Ja, die heb je op iedere opleiding wel, denk ik. Bij vakken zoals Recht en Arbeidsverhoudingen merk je wel dat een groter deel van de studenten de toetsen moet herkansen.   
  • De vakken waar de meeste studenten moeite mee hadden/hebben, zijn Economie in leerjaar 1 en Onderzoeksvaardigheden in leerjaar 1.
  • Dit is voor iedereen anders. Ik heb moeite met Onderzoek. Ik vind het te abstract en langdradig met weinig ruimte voor expressie. Dus daar heb ik persoonlijk moeite mee.
    • EINDHOVEN - De sfeer op de opleiding is erg goed. Je hebt ieder jaar een andere klas waardoor je veel verschillende mensen leert kennen. Je werkt ook veel samen en je merkt dat je vaak veel aan elkaar hebt omdat je elkaar om hulp kunt vragen. Je hebt maar op twee verdiepingen les, waardoor het als vrij kleinschalig aanvoelt. Hierdoor is er veel individuele aandacht. Ook is er een studievereniging die regelmatig gezellige activiteiten organiseert, maar ook informatieve lezingen.
    • EINDHOVEN - Meestal wel gezellig. Je kunt het zelf ook gezelliger maken door naar buitenschoolse activiteiten van de studievereniging te gaan. Deze keuze ligt bij jezelf of jij daar zelf behoefte aan hebt.
    • TILBURG - Ik vind de sfeer op de opleiding persoonlijk en fijn. Dit omdat je in een vast lesgebouw les hebt. Je leert op deze manier je omgeving snel kennen. Ik vind de medestudenten gezellig en sociaal en ik vind dat we erg fijne docenten hebben. Deze combinatie zorgt voor een goede sfeer op de opleiding.
    • TILBURG - Ik zou het bijna gezellig noemen. Het is en blijft natuurlijk school. Op je vrije dag zul je hier niet zomaar naartoe komen, maar de sfeer is heel informeel en relaxed. Docenten kennen je echt bij naam en zijn altijd wel in voor een praatje, over zowel school als privé. 
    • TILBURG - De sfeer is goed, maar wel individualistisch. Eigen vrienden moet je hier zelf maken, maar dat is altijd zo.
      • EINDHOVEN - De stad Eindhoven is erg gezellig en de school ligt midden in de stad. Dit zorgt ervoor dat je in tussenuren ergens op een terras kunt gaan lunchen of na school een drankje doet.
      • EINDHOVEN - Goed! Ik heb Limburg verruild en woon inmiddels als 3 jaar in Eindhoven. Ik zou niet zomaar terug gaan. Het is een levendige stad met genoeg carrièremogelijkheden.
      • TILBURG - Ik vind Tilburg een gezellige en leuke stad! Dit is natuurlijk ook persoonlijk. Als je in Tilburg studeert, leer je veel nieuwe mensen kennen die waarschijnlijk ook in Tilburg wonen, dit maakt de stad een nog leukere plek.
      • TILBURG - Goed! Tilburg is een gezellige stad, echt een studentenstad ook. Er is eigenlijk altijd wel ergens iets te doen. Er zitten ook genoeg leuke winkels in het centrum en het wonen is hier goedkoop. 
      • TILBURG - De stad heeft haar charmes, vooral de binnenstad, waar altijd een café is voor elk type persoon. Het bruist van de verborgen parels tussen het asfalt.
      • EINDHOVEN - Mijn ervaring hiermee is dat als je op tijd begint en veel reageert op kamers/studio’s, dat het vrij snel lukt om iets te vinden.
      • EINDHOVEN - Ik heb zelf maar twee kijkavonden meegemaakt, voordat ik op kamers ging. Ik ben zelf best een extravert persoon en laat mezelf wel zien. Ze kijken vooral naar wat voor persoon je bent en of je bij hen past. Het is soms ook wel een beetje geluk hebben. Inmiddels woon ik samen met mijn vriend in een studio. Hiervoor ben ik wel langer op zoek geweest. Toen merkte ik eigenlijk pas, hoe krap de huizenmarkt in Eindhoven is.
      • TILBURG - Over het algemeen is het vrij makkelijk en betaalbaar om in Tilburg een kamer te vinden.
      • TILBURG - Ja, er zijn verschillende facebookpagina's waarop dagelijks verschillende kamers worden aangeboden. Dit gaat echt van dispuutshuizen tot zolderkamers, de keuze is reuze. De meeste kamers komen online voor/tijdens de zomer en rond de herfst- en kerstvakantie. Je hebt natuurlijk ook kamernet en dat soort websites, maar die zou ik niet aanraden. Als je liever een studio of appartement hebt, kun je beter bij particulieren langsgaan, zoals BV Wonen. Daar betaal je wel ook inschrijfgeld.
        https://www.facebook.com/groups/kamergezochtaangebodentilburg
                       https://www.facebook.com/groups/zoektkamerintilburg
      • EINDHOVEN - Door de introductieweek en door in verschillende klassen gezeten te hebben, heb ik gedurende de hele studie steeds nieuwe vrienden gemaakt waar ik regelmatig leuke dingen mee onderneem. Ik ben vrijwel altijd aanwezig in lessen waardoor ik thuis vaak amper meer iets hoef te doen. De eerste twee jaar van de opleiding had ik naast de studie een bijbaan waar ik zo’n 12 uur in de week werkte, daarnaast sport ik zo’n drie keer in de week en ga ik regelmatig uiteten, terrassen of stappen met vriendinnen. Dit is gelukkig allemaal goed te combineren met de studie.
      • EINDHOVEN - Ik ben een bezige bij en ben nu bezig met mijn afstudeerstage. Elke ochtend fiets ik naar mijn stage, waar ik de hele dag tot 5 uur aan het werk ben. Daarna ga ik eten met mijn vriend of heb ik een vergadering van de studievereniging staan. Dan eten wij ook vaker samen. Als ik geen vergadering heb, ga ik sporten met vrienden of houden we een keer een spelletjes- of filmavond. Op donderdag (studentenavond) ga ik vaker op stap, vooral als er een activiteit van de studievereniging is. Momenteel ga ik op vrijdag naar school. Gelukkig beginnen we pas om half 11 en is er genoeg tijd om nog een beetje uit te slapen. In het weekend werk ik soms nog even aan mijn scriptie of opdrachten, maar dit gebruik ik voornamelijk om even wat anders te doen of tijd voor mezelf te hebben. Daar heb ik doordeweeks namelijk net iets te weinig tijd voor.
      • TILBURG - In het dagelijks leven ga ik doordeweeks naar school. In het weekend werk ik achter de Gastenservice van het Safaripark Beekse Bergen. Ook vind ik het belangrijk om mijn vriendinnen veel te zien, hier is gelukkig nog genoeg tijd voor! 
      • TILBURG - Ik heb goede weken waarin ik veel sociaal contact heb en leuke feestjes en ik heb weken waarbij ik veel huiswerk heb en deadlines, waardoor ik even wat minder buiten kom. Verder is het voor elke student anders, wees jezelf.
      • TILBURG - Ik woon samen met mijn vriend, dus mijn spannende studentenleven zit er wel op, haha. Na school ga ik naar huis en probeer ik af te maken waar ik mee bezig was die dag. Dat lukt niet altijd, en dan probeer ik een planning te maken voor de rest van de week. Daarnaast sport ik veel, zo'n 5 dagen per week, dus daar heb je ook echt nog voldoende tijd voor.
      • TILBURG - Mocht je het willen, dan is er ook absoluut genoeg tijd en ruimte om eens op donderdagnacht het bruisende centrum van Tilburg te verkennen. Hoe je studententijd eruit ziet, heb je helemaal zelf in de hand! 

      Vragen die worden gesteld aan onze docenten

      In het eerste jaar krijg je theorie (hoor- en werkcolleges, video lectures), vaardigheidslessen, teamopdrachten en zelfreflectie.

      Je krijgt dan in 4 periodes van 10 weken de volgende kennisvakken:
      Periode 1  -  Arbeidsbemiddeling, Recruitment, Wereld van het werk, Economie
      Periode 2  -  Talent Development, Leren en veranderen, Psychologie, Loopbanen
      Periode 3  -  Arbeid en Gezondheid, Ethiek, Sociologie, Recht 1
      Periode 4  -  Organisatiekunde, Personeelsmanagement, Recht 2, Financieel Management

      Daarnaast krijg je in het eerste jaar 4 vaardigheidsvakken: Schriftelijke vaardigheden, Gespreksvaardigheden, Onderzoeksvaardigheden en Presentatievaardigheden. Ook krijg je iedere periode een grote teamopdracht, waarbij je de kennis van de kennisvakken en de vaardigheden van de vaardigheidsvakken van die periode moet toepassen. Tot slot heb je het hele jaar lang het vak Explore Your Talent, waarbij je actief aan zelfreflectie doet en je contact hebt met je studieloopbaanbegeleider. In het eerste jaar krijg je theorie (hoor- en werkcolleges, video lectures), vaardigheidslessen, teamopdrachten en zelfreflectie.

      Normaal gesproken is er een doorstroomnorm in de propedeuse van 51-53 ECTS. In verband met mogelijke studievertraging door de coronacrisis heeft de Tweede Kamer besloten dit bindend studieadvies voor dit jaar op te schorten. Wat het voor studiejaar 2021-2022 wordt weten we op dit moment nog niet.

      Om te mogen starten aan het tweede studiejaar moet je in het eerste studiejaar aan een drempel voldoen. Je krijgt in het tweede studiejaar twee extra toetskansen om de vakken uit het eerste jaar te behalen en het studiejaar alsnog af te ronden. Deze extra kansen maak je naast de reguliere vakken van het tweede studiejaar.

      Als je met een of meerdere vakken moeite hebt, dan is het mogelijk om hierin extra begeleiding te krijgen. Die extra begeleiding kun je aanvragen bij de docent die het betreffende vak geeft, bij jouw coach vanuit de opleiding of eventueel bij de studieadviseur van de opleiding. 

      De uitval in het eerste jaar is de afgelopen jaren ongeveer 15 tot 20% geweest. Echter hebben we de afgelopen jaren geen bindend studieadvies gehad. Nu deze er wel weer is, verwachten we dat het uitvalspercentage in het eerste jaar iets zal toenemen.
      De schriftelijke tentamens worden klassikaal afgenomen. Je zit dan met je klasgenoten in een lokaal en krijgt 100 minuten de tijd om 30 stellingen en 3 open vragen te beantwoorden. Enkel de kennistoetsen worden door middel van schriftelijke tentamens getoetst. De vaardigheidsvakken en teamopdrachten kunnen getoetst worden door een presentatie, een rapport, een portfolio of een assessment. Dit is afhankelijk van de opdracht.
      Omdat het HR-vakgebied heel breed is, bieden we ook veel verschillende vakken aan. Het verschilt sterk per student welk vak je leuk of minder leuk en dus makkelijk of moeilijker vindt. Over het algemeen vinden onze studenten de vakken Wereld van werk, Loopbanen, Recht en Onderzoeksvaardigheden lastige vakken.
      De eerste twee leerjaren volg je vakken bij Fontys. Voor een aantal van deze vakken voer je opdrachten uit voor organisaties uit de praktijk. Op deze manier ben je de eerste twee leerjaren al veel bezig met het toepassen van je kennis in de praktijk. In het derde en vierde leerjaar loop je stage en volg je een minor. Hierbij zijn alle opdrachten, die je uitvoert direct gericht op de praktijk. De verhouding theorie en praktijk zal hiermee op ongeveer 50/50 uitkomen over de gehele studie.
      Je leert tijdens je stage, hoe de HR-praktijk eruit ziet, dus hoe een organisatie in elkaar zit en hoe welke afdelingen met elkaar samenwerken. Je werkt actief mee bij je stageorganisatie, dus leert de ins en outs van de werkzaamheden als HR-medewerker. Daarnaast leer je veel over jezelf. Wat vind je leuk bij je stage? Wat vind je minder leuk? Wat zou je later zelf absoluut niet willen, en wat wel? Daarnaast kom je in de praktijk misschien situaties tegen waar jij iets van vindt. Je leert dus wat jouw visie is ten aanzien van verschillende HR-dilemma’s.
      Ja, die mogelijkheid bestaat. Mocht je hier interesse in hebben, oriënteer je hier tijdens je tweede schooljaar al goed op. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden en het is belangrijk dat jij een keuze maakt, die goed aansluit bij jouw wensen.

      Studiejaar 3 is opgesplitst in 2 delen: een minor en een stage. Een minor is een extra vakkenpakket, dat aansluit op jouw specifieke interesses over een onderwerp dat jou interesseert. Vanuit Fontys worden er verschillende minoren aangeboden, maar ook buiten Fontys is het mogelijk om een minor te volgen.
      De stage in het 3e studiejaar duurt 20 weken. Je bent 4 dagen per week op de stageplek aanwezig: werkt 3 dagen mee en werkt de andere dag aan een onderzoeks-adviesopdracht. Deze opdracht voer je uit voor het stagebedrijf met sturing/begeleiding vanuit Fontys.

      Naast de 4 dagen stage ga je in deze tijd ook 1 dag per week naar Fontys, waar je de benodigde begeleiding en lessen krijgt. Zowel de stage als de minor kun je in het buitenland volgen.

      Naast deze opties is het ook mogelijk om een aansluitprogramma bij de Tilburg University te volgen in plaats van de minor. Dit aansluitprogramma helpt in de opstap naar een master bij de Tilburg University.

      In het 4e studiejaar loop je het gehele studiejaar stage (40 weken), ook 4 dagen per week. Je werkt mee op de stageplek én doet een onderzoeks-adviesopdracht of een innovatieve interventieopdracht. Deze opdrachten zijn voor je stageorganisatie, maar je wordt hier vanuit Fontys ook op beoordeeld. Ook gedurende deze stage kom je 1 dag per week naar Fontys, waar je de benodigde begeleiding en lessen krijgt. Ook de stage in dit laatste jaar kan in het buitenland plaatsvinden.

      We kennen bij HRM geen verschillende richtingen, waar je uit kunt kiezen tijdens het afstuderen. In plaats daarvan ben je vrij om ieder HR-gerelateerd thema te kiezen om je afstudeeropdrachten op te richten. Wel kun je tijdens het afstudeerjaar kiezen uit twee mogelijke afstudeeropdrachten.

      De eerste optie is een onderzoek en adviesopdracht. Hierbij voer je een onderzoek uit bij je stageorganisatie en formuleer je op basis van de bevindingen een advies.

      De tweede optie is de interventie-route, waarbij je een instrument ontwikkelt, waarmee je een bestaand probleem voor je stageorganisatie probeert op te lossen. Dit instrument ga je zo ver mogelijk proberen te testen en verwezenlijken tijdens je afstudeerjaar. Denk hierbij aan een nieuw systeem voor onboarding (inwerken) van nieuwe medewerkers, een app om het werkgeluk van medewerkers te vergroten, een toolbox om de studieloopbaankeuzes van leerlingen te stimuleren of een gespreksvorm waarmee je de relatie tussen medewerker en leidinggevende verbetert.

      Over het werkveld

      HR-adviseur, loopbaanbegeleider, decaan, recruiter, intercedent, re-integratie consulent, coach en nog veel meer, afhankelijk van jouw interesse.

      Pas afgestudeerde HRM’ers komen veelal terecht in een junior HR-functie binnen een organisatie. Een aantal heeft daarbij ook direct een specifiek vakgebied binnen de organisatie, bijvoorbeeld verzuim of werving & selectie. Vanuit deze functie kun je doorgroeien naar de functie HR-adviseur of HR-manager.

        Afhankelijk van hoe de arbeidsmarkt is, verschilt het werk van de HRM’er een beetje.

        Als er weinig werkzoekenden zijn en veel vacatures, dan zijn HRM’ers nodig om wervingsvraagstukken op te lossen. Ook is het dan belangrijk om zicht te houden op medewerkers, die willen en kunnen doorgroeien om ze te behouden voor de organisatie.

        Als er veel werkzoekenden zijn, maar organisaties maar weinig vacatures hebben, is het juist belangrijk dat je als HRM’er focust op hoe een organisatie haar medewerkers zo gezond en gelukkig mogelijk aan het werk kan houden. En ongeacht de arbeidsmarkt of economische situatie zijn HRM’ers nodig om advies uit te brengen en te faciliteren, hoe organisaties het beste met haar medewerkers kunnen omgaan. De HRM’er heeft zicht op de strategische organisatieprocessen maar ook op de individuele behoeften van de medewerker en probeert hier zo goed mogelijk een brug tussen te slaan. Dit betekent dat de rol van HR binnen de praktijk steeds belangrijker wordt. Dit is ook terug te zien in de cijfers. Ruim 85% van onze afgestudeerden heeft binnen 1,5 jaar na het afstuderen een baan op niveau gevonden.