Q&A de Nieuwste Pabo

Leraar zijn is een beroep waarin je veel zelfstandigheid en verantwoordelijkheid hebt. Het is daardoor ook een pittig beroep. Check hieronder of jij over de eigenschappen van een goede leraar beschikt.

Leraar zijn past bij jou als:

-       je wil werken met mensen en ze wil helpen om het beste uit zichzelf te halen.

-       je nieuwsgierig bent en altijd precies wil weten hoe dingen in elkaar steken.

-       je deze kennis vervolgens ook duidelijk en enthousiast kan overbrengen op anderen.

-       je het lef hebt om voor de klas te staan en bij durft te sturen wanneer nodig.

-       je het fijn vindt als geen dag hetzelfde is en je snel kunt schakelen tussen verschillende situaties.

-       je beschikt over een gezonde portie geduld.

Natuurlijk hoef je niet meteen op al deze punten uit te blinken. Fontys helpt je juist ook deze eigenschappen te ontwikkelen tijdens je studie.

Tijdens je opleiding komen alle basisschoolvakken aan bod: rekenen/wiskunde, taal, Engels, schrijven, bewegingsonderwijs, beeldende vorming, drama, muziek, natuur & techniek, geschiedenis, aardrijkskunde en levensbeschouwing. Ook krijg je specifieke vakken met betrekking tot het leraarschap aangeboden: pedagogiek, psychologie, onderwijskunde en algemene studievaardigheden.
Studiesucces voor iedere student, dat is onze motivatie. Rekenen en taal (Nederlands en Engels) zijn de zogenaamde succesvakken. Dit betekent dat je eigen vaardigheid met betrekking tot deze vakken op een landelijk aangegeven niveau moet liggen om je studiesucces te garanderen. Om ervoor te zorgen dat succesvakken geen struikelvakken voor je worden is er per vak een selectie voor je gemaakt uit studiemateriaal waarmee je zelf aan de slag kunt om je instapniveau te vergroten. Op deze manier heb je een succesvolle start zelf in de hand.
Tijdens je studie aan de pabo volg je o.a. het vak menswetenschappen. Hierin zitten bijv. didactiek en pedagogiek. Hierbij leer je hoe kinderen eigenlijk leren, hoe je orde kunt houden enzovoort. Daarnaast helpen we je ook om steeds zekerder te worden voor de klas. Tijdens je stages word je hiervoor intensief begeleid door je persoonlijke studieloopbaanbegeleider en de leerkracht van je opleidingsschool.
Stages zijn een belangrijk element tijdens de hele opleiding. Je loopt direct al stage in de eerste periode tijdens de propedeuse. Je hebt doordeweeks overdag les en één vaste stagedag. Elke stage bereid je voor met de docenten van de pabo en je medestudenten. Tijdens elke stage word je begeleid door je persoonlijke studieloopbaanbegeleider en de leerkracht van de stageschool.
Nee, in de eerste twee jaar van je opleiding word je ingedeeld bij een opleidingsschool. Wij houden er dan rekening mee dat je maximaal een uur van deur tot deur onderweg bent. Voorafgaand aan het derde jaar mag je drie voorkeursscholen opgeven en dan word je bij een van deze scholen ingedeeld. In het vierde jaar moet je zelf op zoek naar een werkplek en moet je hier vervolgens ook solliciteren als je hier je eindstage wil lopen.
Ja, zolang je van jezelf weet dat je goed bent in het maken van een realistische planning en je hier ook aan kan houden, is het zeker mogelijk om buiten de opleiding om een bijbaantje te hebben of een sport te beoefenen. Wel ben je vaak hele dagen op school of stage, dus je bent vaak in de avond ook nog aan het werken aan opdrachten of voorbereidingen.
Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter. Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en computer. Op DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart.