Sprint naar content

Docent Maartje van de Ven

Wie/wat heeft jou geïnspireerd om docent te worden?

Ik heb in mijn studententijd hip-hop en streetdance les gegeven aan jongeren. Dat vond ik altijd heel erg leuk om te doen. Het ging me ook goed af om die pubers te laten opletten en iets te leren. Daarna heb ik bij mijn eigen opleiding (Communicatie) als ervaringsdeskundige het vak ‘presenteren’ een keer mogen verzorgen als een soort inhuurdocent. Ik werd benaderd als ervaringsdeskundige, omdat ik veel met toneel- en improvisatietheater heb gedaan. Dat beviel me heel erg goed: ingezet worden als ervaringsdeskundig. Daar kreeg ik heel veel energie van. Toen via een vriendin hier bij Mechatronica uitgekomen. Zij werkte bij Fontys als communicatiedocent, dus zo ben ik hier binnengekomen. Dus ik ben niet op een dag wakker geworden met: 'dat wil ik later worden'. Maar ik ben er een beetje al doende ingerold.

Wat voor vak geef je en wat vind je hier zo leuk aan?

De vakken die ik verzorg zijn de communicatieve vaardigheden (presenteren, rapporteren, groepsdynamica/samenwerken), ethiek en personal development. Ik noem het altijd de soft-skills. Of de professional skills. Ik vind het erg leuk dat ik de studenten via deze vakken kan laten zien dat er ook nog andere dingen in het leven belangrijk zijn dan alleen technisch inhoudelijke vakken. Juist de zaken waar ik het met ze over heb, maakt iedere student een uniek persoon. Dat zien ze zelf nog niet altijd in, maar een werkgever wil meer dan een student die een 10 voor wiskunde heeft. Die wil een werknemer die kan communiceren en kan samenwerken en die zichzelf een beetje kent. Dus ik vind het dan een hele eer om daaraan bij te mogen dragen.

Waarvan geniet jij het allermeest in jouw vak als docent en waarom?

Als baan vind ik het heel prettig dat er heel veel afwisseling is. Dan sta je voor de klas, dan ben je weer tutor van een groepje studenten voor een project, dan heb je weer een 1-op-1 gesprek met een student, dan zit je weer met een clubje collega's iets te bekokstoven, dan ben je weer iets aan het regelen voor een project of een activiteit. Kortom: heel divers. Daarnaast vind ik het echt gewoon heel leuk om studenten bij te mogen staan in een belangrijke maar ook hele toffe tijd van hun leven. Ik kan er ook echt heel blij van worden als ik studenten zie 'groeien' in hun professionele houding. Dus wanneer je in het eerste jaar denkt ‘hmm... die heeft nog een lange weg te gaan en dat diezelfde student dan echt met een 9 zijn/haar stage doorloopt. Dan heb ik een soort van plaatsvervangende trots.

Wat vind je van de huidige student of wat zou je ze willen meegeven?

Ik vind daar niks van eigenlijk. Iedere student is uniek en heeft zijn eigen redenen om te doen wat hij doet en daar probeer ik wat aan bij te dragen.

Wat ik studenten wil meegeven is dat het altijd goed is om je open te stellen voor nieuwe ervaringen. Dat is misschien eng, maar daar leer je wel van of dat maakt sommige dingen nou eenmaal een stuk makkelijker. Ik zie studenten soms erg blijven zitten in een soort 'coconnetje' van gedrag. 'Zo ben ik nou eenmaal', zeggen ze dan. Natuurlijk is het spannend om nieuwe ervaringen op te doen maar daarom zit je hier. In die 4 jaar hier kun je experimenteren met al die nieuwe ervaringen.

De studenten zijn zo bezig met andere dingen dan ik in het leven. Dit houdt me jong! Ik heb het met familie- en vrienden met name over de kids en ons (koop)huis en over de problemen in de wereld. En met de studenten hier hebben we ook gewoon klets over stappen, op kamers gaan en al dat soort studentikoze dingen. Love it!