Sprint naar content

Veelgestelde vragen over Pedagogiek

Het is een hbo-opleiding, dit vraagt dus het nodige van je op het gebied van zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en theoretische onderbouwing.
Bij ons zijn docenten coaches. Er heerst een hele prettige sfeer en er is weinig afstand tussen coaches en studenten. Coaches zitten in een open ruimte of werken met de deur open. Je mag altijd binnenlopen om je vraag te stellen. Ook kun je coaches makkelijk via e-mail bereiken.
Dit verschilt natuurlijk per persoon. Het belangrijkste verschil is dat er bij het hbo een groter beroep op de eigen regie en eigen verantwoordelijkheid wordt gedaan. Als je van het mbo komt, dan heb je al praktijkervaring en dat is weer een voordeel. Het hbo vraagt meer theoretische onderbouwing van wat je doet en wat je in verslagen schrijft. 
De inhoud van de opleiding is op alle lesplaatsen hetzelfde, maar de sfeer en coaches zijn anders. Bezoek een open dag of meeloopdag om de sfeer van een locatie te ervaren en zelf een beeld te vormen van wat het beste bij jou past.

In onze opleiding staan samenwerken, samen leren en werken aan opdrachten vanuit het werkveld centraal. Met coaches (docenten), professionals en medestudenten werk je aan diverse pedagogische kwesties. Je gaat aan de slag met het onderhouden van pedagogische relaties, verkennen van de wereld van opvoeders en verkennen van specifieke hulpvragen. Naast het werken aan pedagogische kwesties met de leergemeenschap ga je ook individueel werkplekleren (jij kent dat onder de naam stage). 

Al het leren vindt op school of in de praktijk plaats. Wij verwachten dat je van 9.00 uur tot 17.00 uur op school of in de praktijk aanwezig bent. Dat klinkt misschien veel, maar het betekent juist dat je al je taken en leren op Fontys doet en je thuis dus echt vrije tijd hebt (of tijd voor een bijbaantje).

Er worden gedurende de opleiding geen losse toetsen afgenomen. We gaan aan de slag met 'assessment as learning'. Dit is leren door continu feedback van je coaches (docenten) medestudenten en werkveld. Hierdoor weet jij altijd waar jij bent in jouw leerproces en het verwachte niveau van de onderwijseenheid. De 30 studiepunten worden aan het einde van de onderwijseenheid uitgekeerd. Of jij dat haalt of niet is geen verrassing omdat je steeds op de hoogte bent van jouw niveau.

Tijdens het eerste studiejaar besteed je minimaal 6-8 uur per week aan je stage. Wij noemen dat werkplekleren. Werkplekleren is voor de 1ste jaar studenten op een vaste dag. Elke lesplaats bepaalt wat de dag is dat studenten gaan werkplekleren, de dag per lesplaats wordt vermeld op Goede Start.

Je individuele werkplek regel je zelf voorafgaand aan de start van het studiejaar. Als je je hebt ingeschreven bij onze opleiding, bieden we je allerlei hulpmiddelen voor het zoeken van een goede werkplek.

Dit verschilt per student. Het belangrijkste verschil is dat er bij het hbo een groot beroep op de eigen regie en eigen verantwoordelijkheid wordt gedaan. Daarnaast vraagt het hbo meer theoretische onderbouwing van wat je doet en wat je in verslagen schrijft. Op de havo/vwo heb je hiervoor al een hele goede theoretische basis gelegd.  

- Als je de opleiding PABO hebt gevolgd, dan word je leerkracht voor een klas op de basisschool. Je bereidt lessen voor en bent (didactisch) verantwoordelijk voor de hele groep.

- Bij Pedagogiek is het afhankelijk van het werkveld waar je voor kiest of je voor een groep kinderen of voor een individueel kind/jongere verantwoordelijk bent. Je kunt als pedagoog werken binnen het onderwijs, maar het werkveld van een pedagoog is breder. Je kunt bijvoorbeeld ook werken binnen de gehandicaptenzorg, kinderopvang en de jeugdhulp. Binnen het onderwijs werk je als pedagoog bijvoorbeeld als intern begeleider of zorgcoördinator, je bent dan niet verantwoordelijk voor de didactische kennisoverdracht.

Op deze pagina vind je de belangrijkste verschillen tussen deze drie opleidingen.
Elke hogeschool heeft een onderwijsvisie van waaruit gewerkt wordt. Oriënteer je dus goed op de onderwijs visie van een hogeschool voor je een definitieve keuze maakt. Onze onderwijsvisie is gericht op samenwerken, samen leren en werken aan opdrachten vanuit het werkveld. Bij ons ben je onderdeel van een hechte leergemeenschap, waarin je van én met elkaar leert. Je hebt regie over je eigen leerproces. Hiermee bedoelen wij niet dat je nu al goed moet zijn in het nemen van je eigen regie. Je wordt hierin ondersteund, zodat je dit kunt leren. Je leert jezelf kennen en ontwikkelt je eigen (professionele) identiteit, die je kan inzetten om de wereld van opgroeien en opvoeden een stukje beter te maken. Wij leiden je op tot een pedagoog die verder kijkt dan zijn eigen belevingswereld en zich kan verplaatsen in anderen.   
Op dit moment verlaat een groot aantal studenten de opleiding met een (parttime) baan. Vaak mag/kan een student in de flexpool of inval pool van de laatst individuele werkplek (stage) blijven. De baankans is op dit moment best goed. Of dit zo blijft weten we uiteraard niet, we kunnen niet in de toekomst kijken.

Alle verhalen van onze studenten kun je hier lezen:

Studenten over deze opleiding