Sprint naar content

Songwriting

Tijdens de toelatingsprocedure wordt bij het beluisteren van het geluidsmateriaal en de presentatie op een aantal zaken gelet.

Muzikaliteit

Is er sprake van communicatie (samenspel) tussen de muzikanten onderling? Reageert men muzikaal op elkaar? Kom je tot creatieve oplossingen? Neem je muzikale initiatieven?

Trefwoorden:

  • Dynamiek
  • Vormgevoel
  • Sound
  • Functionaliteit

Concrete omschrijving: Er is een basistalent en intuïtie voor songs schrijven aanwezig. Een goede songwriter is in staat zichzelf continu te vernieuwen, verrassen en te inspireren. Als hem dat lukt zal hij dat gevoel ook bij anderen: zijn band, zijn publiek, zijn opdrachtgevers oproepen.

De songwriter bereikt die factoren door te blijven zoeken naar mogelijkheden tot ontwikkeling:

  • Je kent het traditionele harmonische, melodische, arrangementsmatige basispakket.
  • Je blijft je bewust verdiepen op je compositie-instrument.
  • Je bent zoveel mogelijk op de hoogte van laatste muzikale ontwikkelingen.
  • Tegelijkertijd bestudeer je de grote songwriters uit de pop-traditie.
  • Schrijf je in het Engels, dan lees je regelmatig een Engels boek.
  • Je bent in staat een opdracht te interpreteren en te leveren wat gevraagd wordt.

Muzikaal gehoor

Voor muziekstudenten is een ontwikkeld muzikaal gehoor onmisbaar. We verwachten niet dat je al muziektheoretisch geschoold bent, maar eisen wel dat de ontwikkeling van je muzikale gehoor genoeg perspectieven biedt om met training op een professioneel niveau te komen.
Bij de gehoortest wordt vastgesteld in hoeverre het muzikale gehoor op dat moment is ontwikkeld en wordt een inschatting gemaakt over de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling. Tijdens deze individuele gehoortest onderzoeken we een aantal aspecten:

  • Elementair onderscheidingsvermogen (onder andere het nazingen van melodisch en harmonisch voorgespeelde intervallen);
  • Gevoel voor tonaliteit en harmonie (onder andere ladder eigen toonfuncties binnen majeur herkennen/reproduceren, melodiefragment nazingen en afmaken, transponeren van een melodiefragment, sequens afmaken);
  • Metrum/ritme (maatsoorten herkennen, ritme naklappen/natikken/nazingen + improvisatie);
  • Muzikaal geheugen en zuiverheid.

Creativiteit

Toon je originaliteit, heb je een persoonlijke interpretatie en beschik je over improvisatievermogen? Pas je sound, dynamiek, groove en feel op een eigen manier toe? Ben je je al bewust van het concept achter de muziek die je maakt en de muzikant die je bent?

Trefwoorden:

  • Eigenheid composities of interpretaties
  • Conceptueel werken

Concrete omschrijving: De songwriter is in staat in opdracht, dan wel binnen een van te voren voorgelegd kader een song te maken. Dus niet alleen voor zichzelf. Hij/zij is in staat het gevraagde te combineren met het creatieve/artistieke.

Beheersing van de discipline

Wat is je houding, hoe beweeg je, hoever is je speeltechniek en beheersing van het instrument of stem? Wat is de verhouding techniek en muzikaliteit? Hoe heb je je ontwikkeld als muzikant? Op welke manieren heb je dat gedaan? Zijn er geen lichamelijke speelbelemmeringen voor het volgen van de studie en een professionele carrière? 

Trefwoorden:

  • Techniek
  • Tempo
  • Timing
  • Ontwikkeling
  • Oriëntatie

Schrijfvaardigheid

Trefwoorden:

  • Vaardigheid in de Engelse en Nederlandse taal
  • Creatief met taal
  • Notie van emoties
  • Verschillende perspectieven
  • Beeldspraak en meer

Concrete omschrijving: De songwriter kan creatief omgaan met taal en dat is terug te zien in passende lyrics. De teksten blijven niet ééndimensionaal, maar spreken de luisteraar aan op een emotioneel niveau. Soms door middel van mooie woorden of slim gebruik van metaforen, maar ook door de juiste simpele woorden op het juiste moment te zingen.

Motivatie en ambitie

Heb je al de confrontatie met een publiek opgezocht? Maak je gebruik van bestaande infrastructuur in de popmuziekwereld? Kan je dromen en wensen omzetten in handelen?

Trefwoorden:

  • Confrontatie met de buitenwereld
  • Daadkracht
  • Nieuwsgierigheid

Muziek wordt gespeeld, maar ook geschreven. De discipline songwriting is bedoeld voor muzikanten die ambities en capaciteiten hebben om professioneel werkzaam te zijn als songwriter.

Je communiceert over je geschreven muziek op de manier die voor jou het natuurlijkst is (opgeschreven in notenschrift of een ander schrift; bestaand of je eigen verzonnen schrift).

Let op: naast het invullen van het aanmeldingsformulier en presenteren van de demo met 3 nummers, moet je voor de discipline songwriting ook de teksten van je songs en geschreven muziek uploaden in het aanmeldingsformulier.

Bij het toelatingsexamen presenteer je jezelf voor een commissie om jouw persoonlijke manier van songwriting/componeren toe te lichten, daar inzicht in te geven en iets van te laten horen. De commissie kan je desgewenst vragen om fragmenten uit je repertoire te spelen om een volledig beeld te krijgen van je kunnen. We verwachten dat een songwriter in staat is om tenminste het elementaire songidee uit te voeren op piano en/of gitaar, compleet met zanglijn.

Stemtest

Als aspirant-vocalist aan Rockacademie staat je nog een derde toelatingsronde te wachten. Op 5 juni 2024 wordt een controle van je stembanden uitgevoerd door een ervaren KNO-arts in het Ikazia Ziekenhuis.

De foniator, gespecialiseerd in stem- en spraakonderzoek, zal tijdens dit onderzoek jouw stembanden nauwkeurig beoordelen.

Het doel is om niet alleen de algemene gezondheid van je stembanden te evalueren, maar ook eventuele potentiële problemen te identificeren.

Na afloop van het onderzoek ontvang je een rapport van de foniator, dat je met Rockacademie deelt.

Een positieve uitslag van dit onderzoek betekent dat je definitief wordt toegelaten tot de opleiding.

Deze laatste fase is van essentieel belang om ervoor te zorgen dat jouw stem optimaal voorbereid is op de uitdagingen en eisen van Rockacademie.