Sprint naar content

Eerstejaars project: data opschonen

Het laatste project dat Iris in haar eerste studiejaar heeft uitgevoerd, bestond uit twee opdrachten. De eerste opdracht was gericht op het bedrijf Aller Data, bij de tweede opdracht richtte ze zich op het bedrijf Royal familie Swinkels. Bij beide bedrijven was de bedoeling een adviesrapport op te leveren.“Bij het tweede bedrijf kregen we veel meer data wat ook heel erg met forcast te maken had, dit zijn voorspellingen en actual data waarna je naar de verschillen moest kijken.”

Tijdens dit project was het de bedoeling te leren omgaan met het opschonen van verschillende data. Uit deze data heeft het groepje van Iris grafische beelden gemaakt, denk bijvoorbeeld aan grafieken en tabellen. Dit is ook het punt waar de wiskundige formules om de hoek komen kijken. De data waren actueel en kregen ze van het bedrijf zelf. Tijdens het opschonen van data wordt er gekeken naar wat er verkocht wordt, hoe worden de bestellingen aangenomen en waar zitten eventuele fouten.

De juiste formule vinden bij deze data is voornamelijk heel gericht zoeken. “Google is your best friend”, zegt Iris in volle overtuiging. “Soms zoek ik het antwoord op en kijk ik hoe iemand anders daarop is, en soms heb ik gewoon bepaalde dingen waarvan ik weet: hier moet iets uitkomen, maar ik weet niet hoe ik dit bijvoorbeeld keer elkaar moet doen of moet delen. In dit geval gebruik ik gewoon die termen om op te zoeken, in formule vorm.”

Tijdens de eerste opdracht bij Aller data konden Iris en haar groepje oefenen met het opschonen van de data. Dit hadden ze nog niet eerder gedaan en dus een uitdaging. Bij de tweede opdracht bij Royal familie Swinkels konden ze met de ervaring die zij hadden opgedaan verder en dieper in de data kruipen om een goed advies te kunnen brengen naar het bedrijf.

Wat vond je het leukste aan dit project?

“Dat we met actuele data gingen werken. Als ik later in dit werkveld ga werken, zou ik zulk soort data voor mij kunnen krijgen en ook mee moeten kunnen werken. Dit vond ik heel leuk en gaf mij het gevoel van oké, dit zou ik later kunnen verwachten.”

Wat vond je lastig aan dit project?

“Het project heeft voornamelijk veel onderzoek van mezelf vereist, ik heb echt veel online formules op moeten zoeken en kijken hoe je ermee omgaat, hoe het werkt. Maar juist dat onderzoek vind ik wel echt heel leuk om te doen.”

Wat heb je geleerd tijdens dit project?

“Ik zie nu veel beter in hoe je met de data omgaat, data opschonen hadden we nog niet echt eerder gedaan en dat is juist wel heel belangrijk. Dit merk ik nu ook in jaar 2, je moet dit nu wel echt kunnen. Een adviesrapport schrijven op dat niveau hadden we nog niet eerder gedaan.”

Iris Cohen – 2e jaars student

Toegepaste Wiskunde

Project 4, jaar 1