Student Iris Cohen

Wiskunde was voor Iris Cohen altijd al haar favoriete vak op de middelbare school. Aanleg had ze hier dan ook zeker voor en daarnaast vond ze het ook nog eens superleuk om te doen. Toch koos ze ervoor om na de middelbare school een filmstudie te gaan volgen. Al snel kwam ze erachter dat deze studie niet haar ding was en is ze terecht gekomen bij Toegepaste Wiskunde aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven.

In de opleiding Toegepaste Wiskunde zitten veel uitdagingen. Iris vertelt dat wiskunde moeilijk is als je niet blijft oefenen, dit is dan ook meteen een valkuil en het lastige gedeelte van de opleiding.

“Ik zie Toegepaste Wiskunde als puzzeltjes oplossen, als je dat heel leuk vindt is de opleiding echt iets voor jou.”

“Wiskunde zit eigenlijk achter alles wat je tegenkomt in het dagelijks leven en dat is echt gaaf zegt Iris. “Laatst fietste ik met een studiegenoot en zeiden we tegen elkaar: die stoplichten hier, die zijn eigenlijk hartstikke slim he? Je gaat op zo’n andere manier naar dingen in het dagelijks leven kijken”, vertelt Iris vol enthousiasme.

“Wat mij aansprak bij de opleiding Toegepaste Wiskunde bij Fontys in Eindhoven, is dat de opleiding zich hier ook veel bezighoudt met programmeren.”

Op dit moment is Iris haar favoriete vak Engineering. Ze vertelt dat je bij het vak Engineering voornamelijk nog ‘echt’ wiskunde krijgt, dus gewoon nog de sommetjes op papier. Daarnaast heeft deze wiskunde ook nog te maken met natuurkunde wat de wiskunde nog interessanter maakt.

In het derde jaar van de studie maak je een keuze uit één van de drie richtingen: Engineering, Data-Analyses en Operations Research. Iris heeft nog moeite met haar keuze die ze straks zal maken. “Engineering lijkt mij tot nu toe het leukst, maar Data-Analyse vind ik ook nog wel heel interessant. Dan werk je echt met die data en daar is op het moment ook nog het meeste werk in te vinden.” Een moeilijke keuze, maar gelukkig heeft Iris vanaf februari een beroepsoriëntatie waarbij ze in de praktijk kan gaan kijken welke richting het best bij haar past.