T-cycle hard op weg naar teamstatus

Het expo project T-Cycle hoopt snel door te groeien naar een volwaardig studententeam. Ik sprak erover met initiatiefnemer en begeleidend docent Auke Visser.

Auke kun je me kort iets vertellen over de oorsprong van het project T-cycle?

Expo laat studenten in het tweede jaar een keuzeproject doen. Studenten werken zelfstanding en resultaatgericht aan een concrete opdracht voor een opdrachtgever. Dit studiejaar hebben we daar als Fontys T-cycle als keuzeproject aan toegevoegd. De studenten die kiezen voor het expo-project T-cycle krijgen als opdracht het ontwerpen van een zogenaamde pedal car: een mechanisch aangedreven voertuig op vier wielen. Meteen hadden we een enthousiaste club die er echt voor wilde gaan. Zo is het eigenlijk allemaal begonnen.

Sfeerafbeelding Fontys

Hoe is het idee ontstaan om hier een volwaardig studententeam van te maken?

Dat besef is vanaf het prille begin denk ik langzaam gegroeid, maar is recent wel in een stroomversnelling geraakt. We hadden snel door dat het verre van optimaal was dat het team de opdracht al weer snel zou moeten doorgeven aan een volgende groep. Die er op zijn buurt weer helemaal in moet komen. Toen begonnen we te dromen wat we zouden kunnen bereiken als een team zich er een heel jaar op kan focussen. Heel belangrijk voor ons als team, en de reden dat we er nu van overtuigd zijn snel de stap naar een volwaardig team te kunnen zetten, is de samenwerking met Mikael Thelin, Head of Product Design bij het Zweedse designbureu Dometic.

Kun je iets meer vertellen over die samenwerking?

Het designbureau is bekend van de Cakebike, een hele range minimalistisch elektrische scooters en motoren. Gaaf aan die dingen is dat je meteen ziet dat ze puur vanuit de functionaliteit zijn ontworpen. Precies dat gaan wij ook doen met onze pedal car. We proberen ons los te maken van vooringenomen ideeën over hoe een vierwieler eruit zou moeten zien. Juist met een vierwieler, waarvan je er dagelijks honderden, zo niet duizenden ziet, moet je er bij elke keuze voor waken dat je je niet laat beïnvloeden door wat je denkt dat er ongeveer uit zou moeten komen. De expertise van Mikael helpt ons daar ontzettend goed bij. Telkens de vraag stellen waarom je iets zo doet en of het niet eenvoudiger kan. Dat is echt de toegevoegde waarde van het designbureau van Mikael.

Maakt dat fundamentele ontwerpen het ook echt een werktuigbouwkunde project?

Ja, daar sla je de spijker op zijn kop. Fundamenteel ontwerpen vanuit functionaliteit, dat is typisch Werktuigbouwkunde. Ik begrijp heel goed dat sommige mensen meteen aan de opleiding Automotive denken. Het gaat om een vierwieler natuurlijk. Maar het feit dat hij mechanisch is aangedreven en dat we met dat grote witte vel beginnen en niet iets dat al bestaat optimaliseren, maakt het echt Werktuigbouwkunde. Werktuigbouwkunde heeft op dit moment trouwens ook nog helemaal geen studententeam. Tijd dus dat wij die stap zetten!

Naast de samenwerking met Dometic zetten jullie ook in op lokale samenwerking.

Ja we zouden gek zijn als we dat niet zouden doen. We zitten in de Brainport echt op een hele bijzondere plek waar samenwerken de norm is. Er zijn zoveel bedrijven die wel oren hebben naar een samenwerking. Dat zie je heel duidelijk bij de bestaande teams. Daarnaast willen we gaan samenwerken met het Summa College en onze buren hier op de campus, de Tu/e. Zo zouden we graag gebruik maken van de professionele windtunnel die de Tu/e hier vlakbij heeft staan. Wat me helemaal gaaf lijkt is als we een snelheidsrecord kunnen zetten op de start en landingsbaan van vliegbasis Eindhoven of Gilze-Rijen door een samenwerking met Defensie aan te gaan.

Sfeerafbeelding Fontys