Binnen Fontys

Binnen Fontys in een onderwijscontext

Binnen de onderwijscontext bedoelen we de omgeving die volledig door één van de Fontysopleidingen wordt verzorgd, dus bijvoorbeeld lessen, activiteiten in leergemeenschappen of een practicum.

  • Je kunt de student ten alle tijden wijzen op de Fontys vertrouwenspersonen. Geef daarbij ook aan dat zij een zelfstandige en onafhankelijke positie hebben binnen Fontys. Hun verhaal is dus volkomen veilig bij hen. Studenten zijn vrij in het kiezen van een vertrouwenspersoon. Zij bieden een luisterend oor en bespreken samen de situatie en mogelijke vervolgstappen, waarbij de student bepaalt wat er gebeurt.
  • Je kunt altijd sparren met een vertrouwenspersoon over een geanonimiseerde casus.
  • Als je als studentcoach merkt dat er (structurele) onveiligheid is in de onderwijscontext, dan zal dit ook geadresseerd moeten worden bij leidinggevenden. Je kunt er ook voor kiezen om dit eerst te bespreken met de Fontys vertrouwenspersonen. Zij kunnen meedenken welke vervolgstappen er mogelijk zijn.

Zorg ervoor dat preventie onderwerp van gesprek is in bijvoorbeeld een (docenten)teamvergadering. Zo krijgt het onderwerp Sociale veiligheid regelmatig aandacht, en is het voor iedereen duidelijk hoe jullie binnen het instituut met dit soort casuïstiek omgaan.

Voor zo’n moment kan ook een studentcoach, iemand van het begeleidingsteam of één van de vertrouwenspersonen gevraagd worden om aan te sluiten of input te leveren. Het is belangrijk om ervaringen te delen en dat iedereen handelingsbekwaam is.