Wat kun je doen

Handelingsrichtlijn

Het kan zijn dat een student naar jou toekomt, je in vertrouwen neemt en vertelt over een onveilige situatie. Of dat je een vermoeden hebt dat een student te maken heeft met een sociaal onveilige situatie. Dit kan zich afspelen

  • binnen de onderwijscontext van Fontys
  • stage of minor buiten Fontys
  • in het buitenland (in relatie tot Fontys) .

Jouw rol hierbij is tweeledig: enerzijds ben je de veilige haven en het aanspreekpunt voor de student, anderzijds ben jij diegene die de student helpt om contact op te nemen met de juiste personen. Samen bekijken jullie of er extra begeleiding nodig is en of Fontys hierin kan voorzien. Maar je kunt ook bijdragen om de onderwijsomgeving veiliger te maken. Deze handelingsrichtlijn ondersteunt je als er een student naar je toekomt en je in vertrouwen neemt.

  • Neem op een rustig moment en regelmatig de beschikbare informatie op deze website goed door en ook de informatie waarnaar verwezen wordt.
  • Attendeer je collega’s op deze website Sociale Veiligheid.
  • Het is belangrijk dat dit onderwerp bij teambijeenkomsten besproken wordt: Weet iedereen hoe te handelen bij vermoeden of bij meldingen van onveilige situaties? Naar wie door te verwijzen?
  • Binnen Fontys hebben we een gedragscode voor medewerkers in interactie met studenten. Deze geldt ook voor stageplekken, afstudeerplekken en andere leerplekken waar Fontys een overeenkomst mee heeft. Meer informatie.

Het is daarnaast zeer verstandig om binnen de eigen opleiding duidelijk te hebben wie er affiniteit en ervaring heeft in de begeleiding van dit soort situaties. Ook hoe de begeleidingsketen van de opleiding c.q. instituut eruit ziet en wat de geldende interne doorverwijzingslijnen zijn. Het kan zijn dat een studentcoach of begeleidingsteam een rol spelen als dit soort situaties zich voordoen.

Als een student je in vertrouwen neemt, dan helpen onderstaande stappen bij de begeleiding:

Empathische luisterhouding

Het belangrijkste is om in gesprek te gaan met de student en een empathische luisterhouding aan te nemen. Het gaat niet meteen om de weging van de situatie of dat je een oordeelt vormt, maar dat een student de gebeurtenis bespreekbaar kan maken. Het gaat erom dat de student zich gehoord en gesteund voelt.


Doorverwijzing op basis van situatie

Uit het verhaal van de student zal blijken in welke omgeving de gebeurtenis zich heeft afgespeeld. Dit is medebepalend met wie de student het beste in contact kan treden én wat jij intern zelf nog kunt doen. Controleer dus of de situatie gelinkt is aan een onderwijscontext of privé-sfeer.

Als de student te maken heeft (gehad) met (seksueel) geweld of psychische problemen ervaart door de situatie die zich heeft voorgedaan, is het van belang de student goed door te verwijzen:

  • Adviseer de student zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de eigen huisarts.
  • Adviseer de student zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de politie.
  • In het kader van seksueel geweld is er de handreiking “Hoe je een gesprek kunt voeren over een seksueel geweld".
Geweld in huiselijke sfeer

Een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld. Ook vanuit Fontys Hogeschool hebben we ons te houden aan de meldcode.

Fontys heeft in dit kader twee aandachtsfunctionarissen aangewezen en daar kan naar verwezen worden of kun je je tot richten als er signalen zijn van huiselijk geweld.

N.B. Heb je vragen over de zorgplicht vanuit jouw rol binnen het onderwijs, neem dan contact op met je teamleider en/of directeur. De zorgplicht is juridisch bepaald (“is bij wet geregeld”). Je kunt ook contact met Juridische Zaken opnemen voor verdere vragen hierover.

De student heeft je in vertrouwen genomen, daarom is het belangrijk om de situatie goed op te volgen.

  • Zorg dat er overeenstemming is over de hulpvraag van de student. Dat jullie hetzelfde beeld daarover hebben.
  • Maak heldere afspraken met elkaar: wat gaat de student doen, wat ga jij doen, wanneer hebben jullie contact en bespreek wat niet kan.
  • Kijk samen met de student welke contactgegevens de student nodig heeft.
  • Maak een follow-up/ update afspraak om de afronding te waarborgen.