Docentonderzoeker
B.J.M. (Barbara) Roosken
Barbara Roosken werkt als docentonderzoeker bij de opleiding Leraar Engels van Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT). Tevens is zij lid van de Kenniskring van lectoraat Wendbare onderwijsprofessionals.
Lectoraat Wendbare onderwijsprofessionals
In Nederland zijn er steeds meer scholen voor voortgezet onderwijs die ‘eigentijds’ onderwijs aanbieden waarin aandacht is voor doelen als zelfsturing, creativiteit, probleem oplossen, samenwerken en waar het onderwijs vaak leerlinggestuurd is. Binnen het lectoraat Wendbare Onderwijsprofessionals staat de vraag centraal wat deze ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs betekenen voor de rollen en taken voor leraren én wat dat betekent voor de lerarenopleidingen.
Promotieonderzoek
Barbara promoveerde in 2017 aan de University of Roehampton op een onderzoek met de titel 'Stories of Resilience: Exploring Resilience amongst Part-time Trainee Teachers in the Netherlands'.
Onderzoeksprojecten
- Onderzoeken binnen lectoraat Wendbare onderwijsprofessionals
Publicaties
Barbara Roosken (2017) Stories of Resilience. Exploring resilience amongst part-time trainee teachers in the Netherlands, Doctoral Thesis, London: University of Roehampton, taal: Engels
Florentina Taylor, Barbara Roosken en Emma Marsden (2013) Identity in foreign language learning and teaching: Why listening to our students’ and teachers’ voices really matters, Artikel London: British Council, taal: Engels
Adriaan Ansems, Barbara Roosken, Jan Siebelink, Jacqueline van Swet en Luuk den Hartog (maart 2009) That's what friends are for. Critical friends in a professional learning community, Boek