Athlete Branding
Dit project richt zich op het helpen van topsporters en topsport talenten bij het ontwikkelen van hun Personal Brand.
Lopend
De klimaatcrisis, de pandemie, de oorlog in Oekraïne, de asielcrisis, de groeiende kloof tussen arm en rijk. Als het gaat om de urgente, complexe vraagstukken van deze tijd wordt creativiteit steeds vaker en nadrukkelijker gezien als een van de randvoorwaarden om tot een oplossing te komen.
De waarde van creativiteit beperkt zich allang niet meer tot de culturele en creatieve sector: om binnen onze kenniseconomie tot innovatie te komen is creativiteit nodig, zo wordt inmiddels breed erkend. Creativiteit vormt daarbij niet alleen een instrument voor innovatie, ze kan ook richting geven aan maatschappelijke verandering op een veel dieper en fundamenteler niveau: op systeemniveau. Het is dit diepere niveau van betekenisgeving – de mogelijkheid om via creativiteit een radicale verandering in ons (economisch) denken teweeg te brengen – waar het binnen het thema Creatieve Economie om draait.
Binnen het thema Creatieve Economie draagt het kenniscentrum Creative Economy met creativiteit bij aan de fundamentele maatschappelijke, economische en ecologische verandering die nodig is om de complexe vraagstukken van deze tijd op te lossen. Sociale innovatie staat daarbij centraal. In de ecologische benadering van het kenniscentrum draait het om de verdeling van middelen en rijkdom, respect voor de natuur en de erkenning dat de mens deel uitmaakt van een bestaande ecologie. Het kenniscentrum wil met creativiteit – door nieuwe perspectieven te bieden, nieuwe werkelijkheden te creëren en voorbij het bestaande te denken – een dieper niveau van betekenisgeving blootleggen.
Het thema Creatieve Economie hangt per definitie samen met de andere kennisthema’s van Fontys: alle grote, urgente vraagstukken van de huidige tijd vragen om een creatieve economie als motor om tot innovatieve oplossingen te komen. Artistieke en creatieve praktijken gaan verbindingen aan met sectoren zoals zorg, technologie en onderwijs.
In 2023 is dit kenniscentrum officieel van start gegaan. Het kenniscentrum, een initiatief van de lectoraten Journalistiek en verantwoorde innovatie,
Desiging the future, en Artistic, connective practices, is altijd op zoek naar nieuwe en inspirerende interne en externe samenwerkingen. Het kenniscentrum streeft ernaar om met creativiteit een fundamentele verandering te bewerkstelligen die nodig is om een leefbare wereld voor toekomstige generaties mogelijk te maken.
Meer weten? Lees ons programmaplan.
Op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief!
Dit project richt zich op het helpen van topsporters en topsport talenten bij het ontwikkelen van hun Personal Brand.
Lopend
Dit onderzoek richt zich op het welzijn van jongeren en de impact van online gokken en sportweddenschappen. Daarnaast wordt onderzocht hoe effectieve interventies kunnen worden ontwikkeld.
Lopend
Dit project richt zich op marketing en communicatie in de veranderende samenleving. Wat betekent dit voor educatie en professionalisering?
Lopend
Het Sport x Cultuur project onderzoekt hoe sport en cultuur elkaar kunnen versterken in een gerichte aanpak.
Lopend
Dit onderzoek richt zich op de voorgenomen ontwikkeling van een deelschuur in Buurtschap te Veld in Eindhoven Noord.
Lopend
Creating Cultures of Care richt zich op de vraag hoe we in de toekomst zorg gaan dragen mét en vóór elkaar. Want: met een toenemende schaarste in de zorg staat ons een transitie te wachten die vraagt om een zorgzame aanpak.
Lopend
Ontdek de gebeurtenissen in het Kenniscentrum Creative economy. In onze 'etalage' delen we de hoogtepunten van onze activiteiten, inspirerende interviews, en meer.