Foto van persoon

Docentonderzoeker

Dr. M. (Menno) Slingerland

Menno Slingerland is gepromoveerd aan de Universiteit Maastricht en is docent binnen de bachelor ALO Eindhoven en de master Sport- en Bewegingsonderwijs. Hij ontwikkelt onderwijs(materiaal) en verzorgt diverse modules binnen deze opleidingen.

In zijn onderzoek binnen het lectoraat Move to Be richt Menno zich op beoordelen binnen de lichamelijke opvoeding, professionalisering door leraren LO en op het vormgeven van optimale leeromgevingen om aan te sluiten bij de behoeften van alle leerlingen binnen lessen LO.


Selectie van publicaties

Publicaties

Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Vos, S.B. (2021). Through Students’ Eyes: Preferred Instructional Strategies for a Motivating Learning Climate in Secondary School Physical Education. Curriculum Studies in Health and Physical Education.

Slingerland, M., Borghouts, L.B., Laurijssens, S., van Dijk-van Eijck, B., Remmers, T., & Weeldenburg, G. (2021). Teachers’ Perceptions of a Lesson Study intervention as Professional Development in Physical Education. European Physical Education Review.

Borghouts, L.B., Slingerland, M., Weeldenburg, G., van Dijk-van Eijck, B., Laurijssens, S., Remmers, T., & Haerens, L. (2021). Effectiveness of a lesson study intervention on teacher behaviour and student motivation in physical education lessons. Physical Education and Sport Pedagogy.

Content
Content
Content
Content
Content
Content
Content
Content

Publicaties

Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Vos, S.B. (2020). Similar but different: profiling secondary school students based on their perceived motivational climate and psychological need: based experiences in physical education. PLoS ONE, 15(2), [e0228859]. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0228859

Boeken en rapporten

Borghouts, L.B., Slingerland, M., Weeldenburg, G., MacPhail, A., van der Mars, H., Penney, D., López Pastor, V., van Hilvoorde, I., Iserbyt, P., & Lund, J. (2020). AIESEP Postition Statement on Physical Education Assessment.

Publicaties

Slingerland, M., Weeldenburg, G., & Borghouts, L.B. (2019) Physical Education Teacher Education in the Netherlands. In (Eds.) Macphail, A., Tannehill, D., Avsar, Z. European Physical Education Teacher Education Practices: Initial, Induction, and Professional Development. Meyer & Meyer Sport (UK).

Bijdrage aan periodiek

Weeldenburg, G., & Slingerland, M. (2019). Formatief evalueren een essentieel onderdeel van het bewegingsonderwijs.
Lichamelijke opvoeding KVLO, 107(6), 6-9.

Slingerland, M., Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Beckers, J., & Gosens, W. (2019). OnderzoekLO.nl voor leraren en studenten LO. Lichamelijke Opvoeding KVLO, 107(3), 44-46.

Publicaties

Slingerland, M. (2018) Motiverend Beoordelen in de Praktijk van de LO. Keynote PABO Netwerk Vakbekwaam Bewegingsonderwijs, 14 oktober, Zwolle.

Bijdrage aan periodiek

Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., & Slingerland, M. (2018). Toolbox voor een motiverend leerklimaat. Lichamelijke Opvoeding, 106(4), 6-9.

Borghouts, L.B., Slingerland, M., & van Dijk-van Eijck, B. (2018). Lesson Study een effectieve methode voor professionalisering? Lichamelijke Opvoeding 106(5), 14-16.

Presentaties en workshops

Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Weeldenburg, G. (2018). Abstractbook future directions in PE assessment (video).

Publicaties

Slingerland, M., Borghouts, L.B., Jans, L., Weeldenburg, G., van Dokkum, G., Vos, S.B., & Haerens, L. (2017). Development and optimisation of an in-service teacher training programme on motivational assessment in physical education. European Physical Education Review, 23(1), 91-109. DOI: 10.1177/1356336X16639212

Borghouts, L.B., Slingerland M., & Haerens L. (2017) Assessment quality and practices in secondary PE in the Netherlands. Physical Education and Sport Pedagogy. DOI:10.1080/17408989.2016.1241226

Bijdrage aan periodiek

Slingerland, M., Borghouts, L.B., Weeldenburg, G., & van Dokkum, G. (2015). Evalueren om te leren: motiverend beoordelen in de les LO. Lichamelijke Opvoeding, 103(8) Uitgave: 8, 10-13.

Weeldenburg, G., Slingerland, M., & Borghouts, L.B. (2015). Motiverend beoordelen tijdens de lessen spel. Lichamelijke Opvoeding, 103(8), 26-29.

Borghouts, L.B., Slingerland, M., Weeldenburg, G., & Haerens, L. (2015). Motivatie van leerlingen: de zelfdeterminatietheorie. Lichamelijke Opvoeding 103(8), 6-9.

Borghouts, L.B., Weeldenburg, G., Slingerland, M., & van Dokkum, G. (2015). Doelen, lessen en beoordelen: een geheel constructive alignment bij LO. Lichamelijke Opvoeding 103(2), 38-41.

Publicaties

Slingerland, M., Haerens, L., Cardon, G., & Borghouts, L.B. (2014) Differences in perceived competence and physical activity levels during single-gender modified basketball game play in middle school physical education. European Physical Education Review, 20(1), 20-35.

Slingerland, M., Barmentlo, H., van Dijk-van Eijck, B., & Sanders, Y. (2014). Brabantse Bassischolen in Beweging (2014), een beweegimpuls voor het basisonderwijs door studenten FSH. Een leven lang sportief en gezond, dag van het Sportonderzoek, abstractboek / editors: Liesbeth Jans & Steven Vos Fontys Sporthogeschool, Eindhoven, 75.

Bijdrage aan periodiek

Borghouts, L.B., & Slingerland, M. (2014). Onderzoeksartikelen in de LO papierverspilling? Lichamelijke Opvoeding, 102(3), 36-37.

Borghouts, L.B., van Dokkum, G., & Slingerland, M. (2014). Kwaliteit en beoordeling binnen LO. Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(4), 12-13.

Borghouts, L.B., van Dokkum, G., & Slingerland, M. (2014). Beoordeling in de lichamelijke opvoeding. Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(4), 6-8.

Publicaties

Slingerland, M., Haerens, L., Cardon, G., & Borghouts, L.B. (2013). Differences in perceived competence and physical activity levels during single-gender modified basketball game play in middel school physical education. European Physical Education Review Sage, 20(1), 20-35.

Bijdrage aan periodiek

Slingerland, M., Vervoort, J., & Verheijen, S. (2013). Brabantse Basisscholen in Beweging (2013) twee vliegen in 1 klap! Thomas-Bulletin Vol. 2013, 73, 39-41.

Borghouts, L.B., van Dokkum, G., & Slingerland, M. (2013). Een punt voor gym!? Beoordelen in de lichamelijke opvoeding. Thomas-bulletin Thomas van Aquino, 73, 19-22.

Slingerland, M. (2013). Motivatie en activiteit van leerlingen in de les LO. Thomas Bulletin Vol. 2013, 73, 12-15.

Publicaties

Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Hesselink, M.K.C. (2012). Physical acitvity energy expenditure in Dutch adolescents. Contribution of active transport to school, physical education and leisure time activities. Journal of School Health Wiley, 82(5), 225-232.

Bijdrage aan periodiek

Slingerland, M., & Jans, L. (2012). Brabantse Basisscholen in Beweging (2012). Zorg Primair CNV Onderwijsbond, Vol. 2012(8), 6-9.


Contact

Foto van persoon

Dr. M. (Menno) Slingerland

Docentonderzoeker