Foto van persoon

Docentonderzoeker

Peter Bos

Als docentonderzoeker binnen Fontys heb ik een grote passie voor het thema leiderschap. Ik krijg er energie van om hierover het gesprek aan te gaan. Dat doe ik door bijvoorbeeld workshops te verzorgen voor onder andere leidinggevenden, docenten en studenten. Maar ook verzorg ik graag gastlezingen of videolectures.

De afgelopen jaren heb ik mij onderzoeksmatig vooral bezig gehouden met de ontwikkelingsgerichte kant van leiderschap: hoe kunnen leidinggevenden de professionele ontwikkeling van medewerkers versterken? Stiekem vind ik de ‘duistere kant’ van leiderschap daarbij steeds interessanter worden. Traditioneel hebben we vooral aandacht voor de positieve aspecten van leiderschap, maar uit onderzoek blijkt dat leidinggevenden de ontwikkeling van medewerkers ook aardig in de weg kunnen zeitten.

In de toekomst hoop ik mij intensiever bezig te kunnen houden met relatief nieuw thema: interorganisationeel leiderschap. Kernvraag hierbij is hoe je leiding moet geven aan interorganisationele samenwerkingsverbanden. Wie geeft dan precies leiding aan wie? Hoe kom je samen tot besluiten? Wie faciliteert dat proces op wat voor manier? Welke bestuursvormen dragen daar aan bij en…we grijpt er in als iemand zijn of haar rol niet vervult?

Mocht je tijd of zin hebben: neem gerust contact met mij op voor een ‘bakkie leiderschap’!
Van harte welkom.

Wegens het niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Blogs

Af en toe schrijf Peter een blog voor Fontys, onder andere over leiderschap, samen leren, werken en onderzoek doen door studenten, werkveld en opleiders in een zogeheten hybride leeromgeving, etc.

Publicaties

 

Bos, P., Snoeren, M., (2021). Het ontwikkelen van een impactvolle hybride leeromgeving: vijf aanbevelingen. In: Ros, Thunnissen en Van Beelen (red). Duurzaam leren en werken in een veranderende samenleving. Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Fontys for Society.

 Bos, P., Thunnissen, M. (2021). De leidinggevende als onmisbare schakel voor professionele ontwikkeling. NSVP - Innovatief in Werk.

 Gresnigt, R., Bos, P. (2021). Hybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school. Artikel wij-leren.nl.

 Gresnigt, R., Bos, P. (2021). Hybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie. Artikel wij-leren.nl.


Contact

Foto van persoon

P. (Peter) Bos

Docentonderzoeker