Sprint naar content
Foto van persoon

Docentonderzoeker

T. (Tanja) Stöver

Sinds 2008 werk ik als docent in HRM en Toegepaste Psychologie en heb ik een brede ervaring opgedaan in onderwijsontwikkeling, onderzoek en het begeleiden van studenten. Mijn betrokkenheid bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies heeft me de kans gegeven om onderzoek te doen naar shared learning teams en interventies te ontwikkelen om tijdelijke projectteams te ondersteunen bij team- en talentontwikkeling.

De student heeft voor mij in al die werkzaamheden altijd centraal gestaan: hoe kunnen we elke student beter laten functioneren, wetende dat het leven niet altijd prettig is en je zeker tegenslagen te verduren krijgt? Wat me aanspreekt in het werk van het lectoraat Leren Floreren is dat wij onszelf niet alleen richten op het uitblinken en goed voelen, maar juist op het leren omgaan met zowel positieve als negatieve ervaringen en het bevorderen van algemeen welzijn en het “goed doen” van studenten.

Ik floreer zelf als ik veel autonomie krijg over mijn werkzaamheden, als ik nieuwe dingen kan leren en een grote afwisseling heb in werkzaamheden, als ik iets kan betekenen voor anderen in hun ontwikkeling en als ik dingen kan creëren of dóen. Dat laatste kan van alles zijn: lessen, onderwijs, onderzoek, interventies, maar ook trainingen en workshops. Niet zo gek dat ik al 16 jaar in het onderwijs zit, en nu bij dit mooie lectoraat.

Mijn doel is om de kennis en inzichten van het lectoraat te integreren in het reguliere onderwijs.


Momenteel zie ik veel initiatieven op het gebied van floreren buiten het reguliere onderwijs ontstaan, maar ik geloof dat het van essentieel belang is om studenten (en onderwijsprofessionals) te verrijken met inzichten over floreren en welzijn. Ik wil studenten de tools en handvatten geven om zich optimaal te ontwikkelen en te floreren, zowel tijdens hun studie als in hun toekomstige loopbaan.

Er zijn talloze mogelijkheden voor samenwerking op het gebied van studentenwelzijn en floreren. Ik ben echter van mening dat het maken van weloverwogen keuzes en co-creatie met studenten zelf van groot belang is. Zij kunnen hun behoeften en ideeën op het gebied van floreren het beste verwoorden en kunnen actief meedenken over hoe zij het beste kunnen floreren. Daarnaast zie ik het lectoraat als een ideale plek waar onderzoek en onderwijs samenkomen. De ervaringen en onderzoeksresultaten over hoe studenten kunnen floreren kunnen direct worden toegepast in ons onderwijsprogramma en bij de professionalisering van docenten.

Binnen het project My Student Journey ben ik betrokken bij de ontwikkeling van de digitale leeromgeving, waar studenten bewustwording, handvatten en inzichten krijgen op het gebied van welzijn. Daarnaast zal ik me inzetten om de kennis en inzichten van het lectoraat te integreren in het reguliere onderwijs. Dit omvat onder andere het ontwikkelen van een professionaliseringsaanbod voor docenten en het actief betrekken van collega's en studenten bij het lectoraat. Daarnaast zal ik ook bijdragen aan het schrijven van onderzoek subsidies om verdere onderzoeksprojecten mogelijk te maken.


Onderzoeksprojecten


Contact

Foto van persoon

T. (Tanja) Stöver

Docentonderzoeker