Studentcoaching en doorverwijzing

Als studentcoach kun je een hoop zelf regelen of samen met de collega’s binnen je eigen instituut. Soms is het beter om de student daarnaast door te verwijzen naar je coördinator studentcoaching, het begeleidingsteam binnen jouw instituut, studentendecanen, studentenpsychologen, studiekeuzeadviseurs of de vertrouwenspersonen.

Vertrouwenspersonen

Ook interessant:

Sfeerafbeelding Fontys

Een studentendecaan kan de student helpen om:

  • motivatieproblemen aan te pakken;
  • een passende oplossing te vinden voor belemmeringen die de student ervaart, ongeacht of de oplossing nou doorgaan, het inlassen van een pauze of stoppen is;
  • voorzieningen aan te vragen bij o.a. de examencommissie, DUO en Profileringsfonds (afhankelijk van de oorzaak).
Sfeerafbeelding Fontys

Een studentenpsycholoog kan de student helpen met:

  • klachten, zorgen of problemen waar de student niet direct een oplossing voor ziet, middels kortdurende therapie.

Afhankelijk van de problematiek wordt de student doorverwezen.

Sfeerafbeelding Fontys

Een studiekeuzeadviseur kan de student helpen als:

  • de student twijfels heeft of de studie passend of haalbaar is;
  • de student met de opleiding wilt stoppen en hulp nodig heeft bij het maken van een nieuwe studiekeuze;
  • de student nog niet weet wat de volgende stap gaat zijn: invulling tussenjaar, wel of niet studeren;
  • de student bijna afgestudeerd is, maar twijfelt over de volgende stap: werken of doorstuderen.

Casussen en hoe je kunt handelen

Casus

De student geeft aan dat de studie niet aansluit bij zijn interesses of kwaliteiten; de student twijfelt over het niveau (de stof is te moeilijk of te makkelijk); de manier van studeren spreekt de student niet aan, bijvoorbeeld de hoeveelheid praktijk, contacturen of het onderwijsconcept; de student heeft twijfels of het toekomstig werkveld wel bij hem past of wil misschien stoppen met studeren.

Tips

Vaak zijn de signalen van studietwijfel al zichtbaar in de eerste periode (zie ook Startthermometer). Het is van belang om deze student tijdig te signaleren en te begeleiden. Ga bij de student na of de studietwijfel te maken heeft met het niveau, motivatie, de studierichting of de manier van onderwijs. Denkt de student aan stoppen en de (financiële) gevolgen hiervan? Dan kan de student aan afspraak maken met een studentendecaan.

Wijs je student op Fontys Helpt!

Doorverwijsmogelijkheden

De student kan een individueel studiekeuzetraject volgen maar ook zelf aan de slag met opdrachten en zo ontdekken welke studie het beste past.

    • Individueel keuzetraject: de student maakt een afspraak met een studiekeuzeadviseur;
    • Workshop voor studiekiezers: de student gaat eenmalig in een kleine groep aan de slag om zo een stap verder te komen in zijn studiekeuzeproces;
    • Explore keuzetraject: de student gaat op een intensieve manier en in een groep aan de slag met zijn studiekeuze;
    • Empower: De focus van het programma ligt op persoonlijke ontwikkeling en het leren maken van keuzes die bij een student passen.

Casus

De student geeft aan moeite te hebben met de studie en verzucht dat de situatie ‘thuis’, ‘op het werk’, ‘met relatie’ of ‘de projectgroep’ ook niet meehelpt. De student heeft onvoldoende tijd om te studeren vanwege andere verplichtingen die zijn loyaliteit aanspreken zoals bijvoorbeeld mantelzorg.

Tips

Heeft de student naast begeleiding vanuit de opleiding extra hulp of advies nodig vanwege omstandigheden? Dan kan de student terecht bij een studentendecaan.

Wijs je student op Fontys Helpt!

Doorverwijsmogelijkheden

Casus

De student heeft te maken met bijzondere omstandigheden waardoor hij studievertraging oploopt, zoals bijvoorbeeld door mantelzorg, autisme, topsport en geeft aan extra ondersteuning nodig te hebben. De student kan deze omstandigheden voor de studie aangeven bij de studiekeuzecheck of inschrijving, maar niet alle studenten doen dat. Het kan ook zijn dat de student juist op zoek is naar extra uitdaging naast de studie.

Tips

Het is belangrijk om in het eerste gesprek met de student te vragen naar bijzondere omstandigheden die effect kunnen hebben op de studie. Zo geef je de student gelegenheid om dit aan te geven. Geef aan wat het de student oplevert als hij durft te benoemen wat hij nodig heeft. Blijf met elkaar in gesprek!

Wijs je student op Fontys Helpt!

Doorverwijsmogelijkheden

Casus

De student heeft klachten, zorgen of persoonlijke vragen die belemmerend zijn in het dagelijks leven. Denk aan somberheid, angst, stress, trauma, gebrek aan zelfvertrouwen, slaapproblemen, relatieproblemen, etc.

Tips

Krijgt de student ondersteuning van een externe hulpverlener? Verwijs de student dan daar naartoe. Mocht de student nog geen professionele hulp ontvangen, kan het een goed idee zijn om een afspraak te maken met een studentenpsycholoog. Goed om te weten is dat Fontys diverse trainingen aanbiedt die hulpend kunnen zijn.

Hebben de klachten effect op de studieresultaten en dreigt dit studievertraging op te leveren? Verwijs de student door naar een van de studentendecanen, zij kunnen ondersteunen bij vragen over o.a. DUO.

Blijf met elkaar in gesprek!

Wijs je student op Fontys Helpt!

Doorverwijsmogelijkheden

Casus

De student geeft aan dat hij bepaalde vaardigheden mist die nodig zijn om succesvol te kunnen studeren. Denk aan reflectie, samenwerken, zelfstandigheid, etc. Er kan ook sprake zijn van signalen als het uitstellen van tentamens of inleveren van opdrachten of het zich terugtrekken uit de groep bij een samenwerkingsopdracht of stress rond tentamens of presentaties.

Tips

Het is belangrijk om in het eerste gesprek te vragen naar hoe studenten het hbo ervaren, zodat de student de gelegenheid heeft om aan te geven waar de student behoefte aan heeft. Geef aan wat het de student oplevert als de student dit durft te benoemen en blijf met elkaar in gesprek!

Wijs je student op Fontys Helpt!

Doorverwijsmogelijkheden

  • Trainingsaanbod;
  • Empower: De focus van het programma ligt op persoonlijke ontwikkeling en het leren maken van keuzes die bij een student passen.

Casus

De student geeft aan dat hij niet (helemaal) op de juiste plek zit en van studie wil switchen. De student voelt zich wel thuis op het hbo en heeft een duidelijk beeld van wat hij mist in zijn huidige opleiding en wat hij wel denkt te vinden in de opleiding waar hij naartoe wilt switchen.

Tips

Twijfelt de student aan zijn switchkeuze? Zie casus 1. Weet de student wel al naar welke studie hij wilt switchen? Binnen het domein zijn er soms mogelijkheden om direct over te stappen. Je kunt daarvoor contact opnemen met de switchcoördinator van de opleiding. Voor studenten die buiten het domein willen switchen kan doorverwezen worden naar de instroomcoördinator of studentcoach coördinator van de andere opleiding.

Wijs de student op Fontys Helpt!

Doorverwijsmogelijkheden

Casus

Sommige studenten studeren langer dan de tijdsduur die staat voor hun studie. Soms is dit ingecalculeerd door de student, maar vaak is dat niet het geval. Binnen Fontys spreken we van een student die langer studeert als deze bij de huidige opleiding langer studeert dan de nominale tijdsduur plus 1 jaar. Als een student langer studeert, dan kan een student terecht komen in een neerwaartse spiraal, waardoor de sociale en academische integratie vermindert én de schaamte-, angst- en schuldgevoelens toenemen.

Tips

Voor dit onderwerp is er een aparte thema pagina, daarop vind je alle informatie en tips voor de begeleiding van de studenten die langer studeren.