Sprint naar content
Project

Op naar slimme en schone voertuigen

Fontys, HAN en ACE Mobility doen de komende vier jaar onderzoek met een SPRONG-subsidie van Regieorgaan SIA. Doel is bij te dragen aan het verlagen van CO2- en NOx-emissies van mobiliteit en transport en het verbeteren van het concurrerend vermogen van de Nederlandse economie. De onderzoeksgroep heet voluit Future Autonomous Sustainable Transport (FAST).

Wat houdt het project in?

Bereikbaarheid tot producten, diensten en mensen, dat is waar mobiliteit om draait! Mobiliteit mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid. Mobiliteit van de toekomst moet schoner, stiller, efficiënter, veiliger, betaalbaar en inclusief zijn voor burgers, bedrijven en de samenleving als geheel. Dat betekent een aantal flinke uitdagingen. De verplaatsing van mensen en goederen legt een grote druk op het klimaat, de volksgezondheid en de leefbaarheid. De toekomst van het wegverkeer vraagt om moderne, slimme mobiliteit: efficiënte verplaatsingen, minder uitstoot, veiliger transport en een toegankelijker, inclusiever vervoersaanbod. Een complex vraagstuk, waar de hele wereld mee te maken heeft, mobiliteit stopt immers niet bij de grenzen. Internationaal, nationaal en regionaal zijn dan ook verreikende ambities geformuleerd op het gebied van mobiliteit. 

CO2 en NOx emissies verlagen

Zes lectoraten/Centres of Expertise van Fontys Hogeschool en HAN gaan samen met ACE Mobility vier jaar samenwerken op het gebied van onderzoek naar Future Autonomous Sustainable Transport (FAST). Doel is bij te dragen aan het verlagen van CO2- en NOx-emissies van mobiliteit en transport en het verbeteren van het concurrerend vermogen van de Nederlandse economie. Het onderzoek wordt mogelijk gemaakt door de toekenning van een SPRONG-subsidie van het Regieorgaan SIA. Ger Post, lector van Fontys en Jan van Wijk, hoofd Research & Development van ACE Mobility leiden het project.

Projectdoelstelling

Kernthema’s energietransitie en cooperative connected & automated mobility

De mobiliteitsindustrie (inclusief Automotive) is één van de belangrijkste sectoren van de Nederlandse economie. Naast auto- en truckfabrikanten speelt de toeleveringsketen een belangrijke rol: bijna elke auto in de wereld bevat onderdelen van Nederlandse makelij. Deze industrie heeft te maken met grote maatschappelijke uitdagingen vanwege de noodzakelijke reductie van CO2 en NOx emissies. In dit SPRONG-project zijn de kernthema’s energietransitie en cooperative connected & automated mobility (CCAM), gericht op goederenvervoer en collectief personenvervoer. Ger Post: “De kennis en expertise van de SPRONG-groep wordt gezamenlijk ingezet om op basis van ‘vraagsturing’ - wensen en eisen van stakeholders en eindgebruikers - tot procesverbeteringen te komen. Daarom ontwikkelen we een gezamenlijk Virtual Mobility Lab als een digitale omgeving voor kenniscreatie, -circulatie, - adoptie en business development.

SPRONG-subsidie om krachtige onderzoeksgroep te vormen

De onderzoeksgroep FAST is gehonoreerd als SPRONG-groep. Met SPRONG stimuleert Regieorgaan SIA de samenwerking tussen onderzoekers van verschillende hogescholen. FAST krijgt € 2,5 miljoen voor de eerste vier jaar van het traject. Als uit de tussentijdse evaluatie blijkt dat de groep goed op weg is om een krachtige onderzoeksgroep te worden, volgt nog eens € 2,5 miljoen voor weer vier jaar. Met SPRONG doet Regieorgaan SIA een grote investering in de onderzoeksinfrastructuur van het praktijkgericht onderzoek van hogescholen. Jan van Wijk: “Wij zijn heel blij met de toezegging van de SPRONG-subsidie. Dit geeft ons de kans om samen met de deelnemende bedrijven intensief te werken aan de versterking van praktijkgericht onderzoek. Daarnaast bouwen we gezamenlijk aan een automotive & mobility learning community.”

Periode

2023-2027

Resultaat

In dit SPRONG-project zijn de kernthema’s energietransitie en cooperative connected & automated mobility (CCAM), gericht op goederenvervoer en collectief personenvervoer. Ger Post: “De kennis en expertise van de SPRONG-groep wordt gezamenlijk ingezet om op basis van ‘vraagsturing’ - wensen en eisen van stakeholders en eindgebruikers - tot procesverbeteringen te komen. Daarom ontwikkelen we een gezamenlijk Virtual Mobility Lab als een digitale omgeving voor kenniscreatie, -circulatie, - adoptie en business development.

Contact

Paul Verstegen

Dr. P.P.H. (Paul) Verstegen

Onderzoeksleider Future Automotive